.

Πράσινο Ντίζελ από Ηλιόσπορο

Ευδοκιμεί στην Ελλάδα και δεν χρειάζεται ούτε πολύ νερό ούτε και πολλά λιπάσματα. Το βιοντίζελ από ηλίανθο (ηλιόσπορο) που έφτιαξαν επιστήμονες στην Κρήτη είναι ιδιαίτερα φιλικό προς το περιβάλλον. Από τη στιγμή του θερισμού στο χωράφι μέχρι να καταλήξει στο ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου.

Oι πρώτες ύλες από τις οποίες μπορεί να παραχθεί το βιοντίζελ είναι πολλές. Σημασία όμως έχει, «η διαδικασία που ακολουθείται σε όλα τα στάδια παρασκευής του, να επιβαρύνει όσο το δυνατόν λιγότερο το περιβάλλον», όπως λέει στα «ΝΕΑ» ο δρ Θεοχάρης Τσούτσος, που είναι επικεφαλής του Εργαστηρίου Ανανεώσιμων και Βιώσιμων Ενεργειακών Συστημάτων.

Έτσι λοιπόν ο ίδιος μαζί με τους συνεργάτες του στο Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος, έκαναν μια «περιβαλλοντική αποτίμηση» της διαδικασίας που απαιτείται για να φτιαχτεί βιοντίζελ από διάφορες πρώτες ύλες, (όπως η σόγια, η ελαιοκράμβη, κ.λπ.), και διαπίστωσαν ότι ο ηλιόσπορος όχι μόνο δίνει καύσιμο ικανοποιητικής απόδοσης αλλά δεν επιβαρύνει και ιδιαίτερα το περιβάλλον.

«Είναι ένα φυτό που ιδίως τα παλιότερα χρόνια υπήρχε σε αφθονία στη χώρα μας», λέει ο κ. Θ. Τσούτσος. «Αυτό σημαίνει ότι το μεσογειακό κλίμα που επικρατεί στη χώρα μας ευνοεί την ανάπτυξή του και έτσι αν κάποιος θέλει να παράξει βιοντίζελ, δεν χρειάζεται να εισάγει την πρώτη ύλη». Από την άλλη πλευρά ο ηλίανθος είναι ένα ποώδες φυτό που δεν απαιτεί μεγάλες ποσότητες νερού για άρδευση ούτε και συστηματικό ράντισμα με φυτοφάρμακα. Χωρίς επομένως να... ζητά πολλά, δίνει ικανοποιητική ποσότητα λαδιού που μπορεί να ξεπερνά τα 100 κιλά ανά στρέμμα.

Η μέθοδος

Οι ειδικοί στο Πολυτεχνείο Κρήτης εφήρμοσαν την τεχνική της εκχύλισης για να απομονώσουν το ηλιέλαιο από τον καρπό του φυτού, με τη βοήθεια εξανίου. Το εξάνιο είναι μια απλή χημική ουσία, ένας κορεσμένος υδρογονάνθρακας με έξι άτομα άνθρακα που χρησιμοποιείται ως διαλύτης. Η ουσία αυτή είναι ανακυκλώσιμη και έτσι μπορεί να χρησιμοποιείται συνεχώς για την εκχύλιση του ηλιέλαιου. Επιπλέον, λόγω των ιδιοτήτων του, δεν παρεισφρύει στο λάδι.

Μόλις επομένως συγκεντρωθεί η ποσότητα του ηλιελαίου, μετατρέπεται σε βιοντίζελ με τη χρήση καταλυτών και μεθανόλης. Όπως αποδείχτηκε στη συνέχεια, το βιοντίζελ από τον ηλιόσπορο μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε κάθε είδους μηχανή ή κινητήρα που λειτουργεί με συμβατικό ντίζελ, έχοντας παρεμφερή απόδοση. «Η απόδοση του συγκεκριμένου λαδιού μπορεί βεβαίως να βελτιωθεί στο μέλλον με πιο εξελιγμένες μεθόδους. Το σημαντικό όμως είναι ότι η παρασκευή του είναι αρκετά φιλική προς το περιβάλλον σε όλα της στάδια. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι όποιοι καλλιεργούν άλλα είδη φυτών για να φτιάχνουν βιοντίζελ θα πρέπει να τα ξηλώσουν και να σπείρουν ηλιόσπορους. Ο ηλίανθος είναι μια πολλά υποσχόμενη πρώτη ύλη για βιοκαύσιμο και μπορεί να λειτουργήσει επικουρικά στις ήδη παραγόμενες ποσότητες βιοντίζελ στην Ελλάδα».

Ανεκμετάλλευτος ενεργειακός πλούτος

ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ υπάρχουν περισσότερες από 10 μεγάλες εταιρείες που εκτιμάται ότι έχουν δυνατότητα παραγωγής τουλάχιστον 500.000 τόνων βιοντίζελ τον χρόνο. Η ποσότητα όμως του βιοντίζελ που διοχετεύεται στην ελληνική αγορά δεν ξεπερνά σύμφωνα με εκτιμήσεις τους 150.000 τόνους. Το 2006 διακινήθηκαν 53.600 τόνοι. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, το 2010 υπολογίζεται ότι θα καταναλωθούν περίπου 2.310.000 τόνοι πετρελαίου κίνησης στον τομέα των μεταφορών. Σε 10 χρόνια από τώρα, σύμφωνα με ανανεωμένη οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα πρέπει όλες οι ευρωπαϊκές χώρες να χρησιμοποιούν ντίζελ με περιεκτικότητα 10% σε βιοντίζελ.

Βιοκαύσιμα στην Ελλάδα

(από την εφημερίδα "ΤΑ ΝΕΑ", 24/02/2010)

του Στέφανου Κρίκκη

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου