.

Γιάννης Μαγκριώτης: Σημεία της ομιλίας του στην ημερίδα για το δρόμο Φλώρινα - Πτολεμαϊδα


Ο Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Γιάννης Μαγκριώτης συμμετείχε σήμερα στην Ημερίδα με θέμα: «Οδικός άξονας Φλώρινα – Πτολεμαΐδα (παρούσα κατάσταση – προοπτικές)».
Η ημερίδα συνδιοργανώθηκε από την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, το ΤΕΕ - Τμήμα Δυτικής Μακεδονίας και την Εγνατία Οδό Α.Ε.. Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα συνεδριάσεων της Περιφερειακής Ενότητας Φλώρινας.
Στην ομιλία του ο Υφυπουργός μεταξύ άλλων τόνισε:
«Η Δυτική Μακεδονία βρίσκεται δυστυχώς, εδώ και καιρό, σε κατάσταση απομόνωσης, κοινωνικής και οικονομικής υποχώρησης. Αυτό είναι αποτέλεσμα τόσο των λανθασμένων επιλογών του παρελθόντος όσο και της οικονομικής κρίσης που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια.
Από την πλευρά μας, έχουμε δώσει βάρος στις αναπτυξιακές υποδομές της περιφέρειας, που αποτελούν θεμελιώδη μοχλό ανάκαμψης τόσο των τοπικών κοινωνιών όσο και της οικονομίας ολόκληρης της χώρας.
Οι υποδομές αυτές, βελτιώνουν την παραγωγικότητα και την εξωστρέφεια της οικονομίας. Βοηθούν στην ασφαλή και γρήγορη μετακίνηση των ανθρώπων.
Περιορίζουν το κόστος και το χρόνο μεταφοράς των αγαθών. Βοηθούν στην διατήρηση και την επανάκτηση περιβάλλοντος. Ενισχύουν την κοινωνική και περιφερειακή συνοχή και σύγκλιση.
Ραχοκοκαλιά αυτών των υποδομών είναι η Εγνατία Οδός και οι κάθετοι άξονές της που συγκροτούν την Εγνατία Ζώνη Ανάπτυξης.
Η Εγνατία Οδός αποτελεί σήμερα το σημαντικότερο έργο αναπτυξιακής υποδομής και συγχρόνως το μεγαλύτερο δημόσιο έργο στην Ελλάδα. Αποτελεί επίσης ένα από τα μεγαλύτερα οδικά έργα που κατασκευάστηκαν τα τελευταία χρόνια στην Ευρώπη και το μεγαλύτερο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Σε χρονικό διάστημα 14 ετών, κατασκευάστηκαν και αποδόθηκαν στην κυκλοφορία τα 670χλμ. του αυτοκινητόδρομου και 200χλμ. καθέτων οδικών αξόνων της Εγνατίας Οδού που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του συστήματος μεταφορών στη Βόρειο Ελλάδα και στα ΝΑ Ευρώπη. Ο αυτοκινητόδρομος της Εγνατίας Οδού συμβάλλει αποφασιστικά στην αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του Βορειοελλαδικού χώρου, συμβάλλει στην ανάπτυξη όλων των τομέων της οικονομίας και στη δημιουργία θέσεων απασχόλησης. Ο οριζόντιος άξονας της Εγνατίας με τις κάθετες συνδέσεις του με τις χώρες της ΝΑ Ευρώπης αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα και για τις γειτονικές με την Ελλάδα χώρες, οι οποίες τον αξιοποιούν σε σημαντικό βαθμό.
Η ασφάλεια και η ταχύτητα στη μετακίνηση και η πρόσβαση στα μεγάλα αστικά κέντρα που παρέχουν βελτιωμένες υπηρεσίες εκπαίδευσης και ιατρικής περίθαλψης συμβάλλουν στην εξάλειψη του κοινωνικού αισθήματος της απομόνωσης και εγκατάλειψης. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, η Εγνατία Οδός παίζει καθοριστικό ρόλο στην άμβλυνση των περιφερειακών ανισοτήτων σε επίπεδο προσπελασιμότητας και αυξάνει την κινητικότητα και δικτύωση μεταξύ των πόλεων και οικισμών, υποστηρίζοντας με άμεσο και λειτουργικό τρόπο στην πολυκεντρική χωρική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής».

Συγκεκριμένα, όσον αφορά την Περιφέρεια Δυτική Μακεδονίας ο Υφυπουργός αναφέρθηκε στα παρακάτω έργα:

Α. Κάθετος Άξονας «Νίκη- Φλώρινα- Κοζάνη - Λάρισα»
Ο οδικός άξονας «Νίκη–Φλώρινα–Κοζάνη–Λάρισα» ανήκει στο Διευρωπαϊκό Οδικό Δίκτυο ή στον Δέκατο Πανευρωπαϊκό Διάδρομο, ο οποίος μέσω του εδάφους της ΠΓΔΜ, κλάδος «Bitola-Veles–Σκόπια», συνδέεται με το Βελιγράδι και τη Βουδαπέστη.
Το σύνολο του άξονα υποδιαιρείται, στα ακόλουθα τμήματα (από Βορά προς Νότο):
1. Τμήμα : «Νίκη – Φλώρινα»
Το έργο αφορά στην κατασκευή του τμήματος «Νίκη - Φλώρινα», μήκους14,5χλμ. Περιλαμβάνει, επίσης, την κατασκευή δύο Ανισόπεδων Κόμβων Α/Κ Φλώρινας και Α/Κ Κάτω Κλεινών – Άνω Καλλινίκης και του Ισόπεδου Κόμβου Νίκης, την κατασκευή παράπλευρου και κάθετου οδικού δικτύου, συνολικού μήκους 31,4χλμ. και την βελτίωση - αποκατάσταση του τοπικού οδικού δικτύου, σε μήκος περί τα 20χλμ.
Το έργο εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ και δημοπρατήθηκε την 06.09.2011 με προϋπολογισμό δημοπράτησης 80εκ. ευρώ.
Μετά την έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνέχεια από την αρμόδια Επιτροπή του Κοινοβουλίου, θα υπογραφεί η σύμβαση στο τέλος του 2011. Η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου είναι τριάντα μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Εκτιμάται ότι η έναρξη των εργασιών θα γίνει μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2012.

2. Τμήμα: «Φλώρινα – Πτολεμαΐδα»
Η υφιστάμενη οδός μήκους 50χλμ. περίπου έχει καλά γεωμετρικά χαρακτηριστικά στο τμήμα «Πτολεμαΐδα-Φιλώτα-Α/Κ Αμυνταίου», μήκους 25χλμ. περίπου, ενώ στο υπόλοιπο τμήμα έχει μειωμένα γεωμετρικά χαρακτηριστικά.
Για το τμήμα αυτό εκπονείται αναγνωριστική μελέτη οδοποιίας από την Δ.Μ.Ε.Ο./ΥΠΟΜΕΔΙ. Το Δεκέμβριο του 2010εκδόθηκε η θετική γνωμοδότηση επί της Π.Π.Ε., από την Ε.Υ.Π.Ε/ΥΠΕΚΑ.
Προτάθηκε νέα χάραξη οδού μήκους 42χλμ. δυτικότερα της υφιστάμενης εθνικής οδού «Πτολεμαΐδας – Φλώρινας», με διατομή πλάτους 17 μ. (δύο λωρίδες χωρίς Λ.Ε.Α. ανά κατεύθυνση με κεντρική νησίδα τύπου New Jersey), σήραγγα μήκους περίπου 4,9 χιλιομέτρων, 4 Ανισόπεδους Κόμβους και παράπλευρο οδικό δίκτυο εξυπηρέτησης, με προεκτιμώμενο κόστος κατασκευής του έργου να ανέρχεται σε 400εκ. ευρώ. Το κόστος, των υπολειπόμενων προς εκπόνηση Μελετών του τμήματος «Πτολεμαΐδα-Φλώρινα», για την χάραξη που προβλέπει σήραγγα 5χλμ., προεκτιμάται από τη ΔΜΕΟ σε 12εκ. ευρώ περίπου.
Λόγω όμως των ιδιαιτεροτήτων της περιοχής (καταφύγιο άγριας ζωής ‘’Φλάμπουρο’’, περιοχή Natura, ορυχεία) έγινε διεξοδική διερεύνηση του θέματος από την Δ.Μ.Ε.Ο για άλλες εναλλακτικές χαράξεις.
Στη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε σήμερα στη Φλώρινα, μετά από συνεργασία της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, του ΤΕΕ-Δυτικής Μακεδονίας και της Εγνατίας Οδού ΑΕ, φαίνεται ότι προκρίνεται μια εναλλακτική λύση η οποία θα διασφαλίζει την γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση με υψηλές τεχνικές προδιαγραφές και με σαφώς χαμηλότερο κόστος.
Για αυτό η Εγνατία Οδός ΑΕ εξετάζει προκαταρκτικά την δυνατότητα υλοποίησης εναλλακτικής πρότασης, αναβάθμισης της υφιστάμενης οδού, σε μήκος 25χλμ. περίπου, από την Πτολεμαΐδα μέχρι τον υφιστάμενο Α/Κ Αμυνταίου και στη συνέχεια νέα όδευση μήκους 20χλμ. περίπου, ανατολικότερα της εγκριθείσας, ώστε να προκύψει σήραγγα σημαντικά μικρότερου μήκους.
3. Τμήμα: «Πτολεμαΐδα – Κοζάνη»
Το τμήμα «Πτολεμαΐδα- Κοζάνη» έχει μήκος 22χλμ. περίπου και έχει κατασκευασθεί, σχετικά πρόσφατα, από τη Δ.Δ.Ε της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, ως κλειστός αυτοκινητόδρομος.
4. Ο άξονας από την Κοζάνη μέχρι την Λάρισα μελετάται κατά τμήματα από
το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.

Β. Κάθετος άξονας «Σιάτιστα-Ιεροπηγή- Κρυσταλλοπηγή»
Ο άξονας αυτός είναι συνολικού μήκους 72χλμ. και τα οδικά τμήματα από την Σιάτιστα μέχρι την Κορομηλιά, συνολικού μήκους 51χλμ., έχουν δοθεί σε κυκλοφορία.
Όσον αφορά στο τμήμα «Κορομηλιά – Ιεροπηγή – Κρυσταλλοπηγή», μήκους
21χλμ. δημοπρατήθηκε την 20.09.2011. Το έργο έχει ενταχθεί στο Ε.Π.Ε.Π. 2007 – 2013, με προϋπολογισμό δημοπράτησης 120εκ. ευρώ (με ΦΠΑ).
Το τμήμα «Κορομηλιά – Κρυσταλλοπηγή» αποτελείται από τα υποτμήματα :
α) «Κορομηλιά – Ιεροπηγή», μήκους 13,5χλμ. β) το πρώτο μέρος του τμήματος «Ιεροπηγή – Κρυσταλλοπηγή» μήκους 2,7χλμ.
Το έργο περιλαμβάνει την πλήρη κατασκευή της κεντρικής αρτηρίας με τυπική διατομή τετράιχνου αυτοκινητόδρομου με δύο λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, πλάτους 22,25μ., την κατασκευή τριών Ανισόπεδων Κόμβων (Κορομηλιάς, ΛΑΡΚΟ, Ιεροπηγής), την κατασκευή της δίδυμης σήραγγας Ιεροπηγής, μήκους 560μ., την κατασκευή παράπλευρου και κάθετου οδικού δικτύου, συνολικού μήκους 11χλμ., καθώς και τις αποκαταστάσεις και συνδέσεις του τοπικού οδικού δικτύου, συνολικού μήκους 15,9χλμ.
Περιλαμβάνεται ακόμη ο όρος της προαίρεσης για την κατασκευή του υπολοίπου τμήματος με εκτιμώμενο προϋπολογισμό μελέτης 38εκ. ευρώ (με ΦΠΑ).
Μετά την έγκριση του αποτελέσματος της δημοπρασίας από το Δ.Σ., ο φάκελος θα αποσταλεί για προσυμβατικό έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνέχεια στην αρμόδια Επιτροπή του Κοινοβουλίου.
Η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου είναι τριανταέξι μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Εκτιμάται ότι η έναρξη των εργασιών θα γίνει μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2012.

Γ. Έργα στην Περιφερειακή Ενότητα Φλώρινας
1. «Κατασκευή φράγματος Τριανταφυλλιάς» στο Ν. Φλώρινας.
Έργο προϋπολογισμού 65εκ.ευρώ. Ανατέθηκε το 2006 χωρίς όμως να ενταχθεί σε συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα με αποτέλεσμα να χρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους και να είναι προβληματική η ροή χρηματοδότησης. Μέχρι το καλοκαίρι του 2010 εκτελέστηκε το 65% περίπου του έργου και τον Απρίλιο 2011 η εργολαβία διαλύθηκε μετά από αίτημα του αναδόχου. Το Υπουργείο έχει ετοιμάσει τη δημοπράτηση νέας εργολαβίας για την αποπεράτωση του φράγματος προϋπολογισμού 29εκ. ευρώ, που προβλέπεται να προκηρυχθεί τον Οκτώβριο του 2011. Σκοπός του έργου είναι η κάλυψη των αρδευτικών αναγκών εκτάσεως 43.400στρμ. της νότιας πεδιάδας της Φλώρινας καθώς και η αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών ύδρευσης της πόλης της Φλώρινας.
2. Μελέτη αρδευτικών δικτύων πεδιάδας Φλώρινας.
Έργο προϋπολογισμού 2εκ. ευρώ. Η σύμβαση υπογράφτηκε το Δεκέμβριο του 2009 και προβλέπεται να ολοκληρωθεί στο μέσα στο 2012. Πρόκειται για την μελέτη των εγγειοβελτιωτικών έργων της πεδιάδας της Φλώρινας κατάντη του φράγματος Τριανταφυλλιάς, από το οποίο και θα υδροδοτηθούν τα συμπεριλαμβανόμενα στη μελέτη αρδευτικά δίκτυα.

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου