.

ΥΠΕΚΑ: Ένα Νέο Πλαίσιο για το Εθνικό Σύστημα Προστατευόμενων Περιοχών – Έναρξη Διαλόγου

Την έναρξη του Εθνικού Διαλόγου για το Σύστημα Προστατευόμενων Περιοχών, που θα διαρκέσει έως το Φθινόπωρο του 2014, κήρυξε το πρωί ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γιάννης Μανιάτης.

Στην Ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στο Αμφιθέατρο του ΥΠΕΚΑ, υπό τον συντονισμό της Γ.Γ του Υπουργείου, Νάντιας Γιαννακοπούλου, συμμετείχε αντιπροσωπεία όλων των Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών ανά την Ελλάδα, στελέχη από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του ΥΠΕΚΑ, τα συναρμόδια Υπουργεία και τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, ο πρόεδρος και μέλη της εθνικής επιτροπής « ΦΥΣΗ 2000 », καθώς και εκπρόσωποι Φορέων του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα, Πανεπιστημιακών και Ερευνητικών Ιδρυμάτων, του μελετητικού ιδιωτικού τομέα καθώς και   όλων των μη Κυβερνητικών περιβαλλοντικών οργανώσεων.
Ο κ. Μανιάτης έθεσε υπό την άμεση εποπτεία του τον εθνικό διάλογο, επισημαίνοντας ότι έχει ως τελικό στόχο την δημιουργία και θεσμοθέτηση ενός λειτουργικού, συνεκτικού και αποτελεσματικού Εθνικού Συστήματος Προστατευόμενων Περιοχών.
Ακολουθεί αναλυτικά, η ομιλία του Υπουργού ΠΕΚΑ, Γιάννη Μανιάτη, με θέμα :
«Προς ένα λειτουργικό, συνεκτικό και αποτελεσματικό Εθνικό Σύστημα Προστατευόμενων Περιοχών - Βασικές αρχές».
«Αγαπητοί φίλες και φίλοι,
Καλημέρα σε όλους και καλή δουλειά. Χαίρομαι πάρα πολύ για τη σημερινή συνάντηση και είμαι απολύτως βέβαιος ότι θα είναι μία συνάντηση που θα αφήσει το αποτύπωμά της στις διαδικασίες διαχείρισης του φυσικού περιβάλλοντος της χώρας, για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Σας καλέσαμε εδώ σήμερα σε έναν ουσιαστικό διάλογο, γιατί πιστεύουμε ότι ήρθε η ώρα να δούμε τι δεν έχουμε κάνει καλά κατά το παρελθόν και με βάση την εμπειρία των κενών, των ελλείψεων, αλλά και των σωστών βημάτων του παρελθόντος, να σχεδιάσουμε με καλύτερο τρόπο το σήμερα και το αύριο, γι’ αυτή τη μεγάλη περιουσία της χώρας μας που είναι οι προστατευόμενες περιοχές.
Ξεκινώντας λοιπόν, πρέπει να σας πω ότι είναι βαθιά μου πεποίθηση ότι προκειμένου να υπάρξει προστασία – διαχείριση – αξιοποίηση – αναβάθμιση των προστατευόμενων περιοχών, είναι προφανές ότι θα πρέπει να έχουμε ένα σωστό Εθνικό Σύστημα Παρακολούθησης και Αξιοποίησης των Προστατευόμενων Περιοχών της χώρας.
Το οικολογικό δίκτυο NATURA 2000, που σε έκταση ξεπερνά το 33% της ελληνικής επικράτειας σε χερσαίες και θαλάσσιες εκτάσεις, αποτελεί  αναμφίβολα μία πρόκληση.
Αποτελεί μία πρόκληση, για να δούμε πως μπορούμε να συνδυάσουμε την προστασία του περιβάλλοντος με τον πρωτογενή και δευτερογενή τομέα και ταυτόχρονα πως μπορούμε να συνδυάσουμε τις περιβαλλοντικές δράσεις προστασίας με αναπτυξιακές δράσεις δημιουργίας νέων εσόδων και δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας.
Κατά συνέπεια, είναι ξεκάθαρο ότι έχουμε μπροστά μας μια πρόκληση : να υπάρχει όσο τον δυνατόν μεγαλύτερη σύγκληση των δύο αυτών προσεγγίσεων, της περιβαλλοντικής προστασίας και αναβάθμισης, αλλά και της αναπτυξιακής προσέγγισης.
Ξέρουμε όλοι όσοι δουλεύουμε σε αυτόν τον χώρο, ότι μέχρι και σήμερα σε πάρα πολλές χώρες του κόσμου, σε πάρα πολλές επιμέρους προσεγγίσεις του ζητήματος του φυσικού περιβάλλοντος, αντιμετωπίζεται αυτή η μεγάλη κληρονομιά της σημερινής και των επόμενων γενεών όχι ως πυλώνας ανάπτυξης, αλλά αντίθετα ως παράγοντας που λειτουργεί ανασχετικά στην ανάπτυξη.
Είναι λοιπόν μεγάλη η πρόκληση, να πείσουμε και στον τόπο μας γι΄αυτό που είναι κοινός τόπος πια σε όλες τις αναπτυγμένες χώρες. Ότι το φυσικό περιβάλλον αποτελεί βασικό μοχλό ενός άλλου μοντέλου ανάπτυξης. Κι επειδή βρισκόμαστε στη χρονική συγκυρία μιας χώρας που προσπαθεί, μετά από την οδυνηρή εμπειρία των τελευταίων ετών, να ξαναβρεί το βηματισμό της στο νέο διεθνές και πολιτικό πλαίσιο, έχει μεγάλη σημασία να συνομολογήσουμε ότι αυτό το νέο μοντέλο ανάπτυξης το έχουμε ανάγκη. Αυτό το νέο μοντέλο ανάπτυξης που δεν θα στηρίζεται στα δανεικά αλλά στις ενδογενείς δυνάμεις της πατρίδας μας, δεν μπορεί παρά να στηριχτεί και στο φυσικό περιβάλλον.
Υπάρχουν ορισμένα ζητήματα που μπορούν να αποτελέσουν για όλους εμάς ισχυρή τεκμηρίωση αυτών που λέμε. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι, σύμφωνα με πρόσφατες εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υπολογίζεται ότι με ετήσιο κόστος 5,8 δισεκατομμυρίων ευρώ η διαχείριση των 27.000 περιοχών NATURA σε πανευρωπαϊκό επίπεδο μπορεί να αποδώσει ετησίως οφέλη της τάξεως των 200-300 δισεκατομμυρίων ευρώ, από τη διατήρηση υπηρεσιών των οικοσυστημάτων. Αυτό το ποσό αναλογεί στο 1,7 – 2,5% του Ευρωπαϊκού ΑΕΠ. Κατά συνέπεια, η διαφύλαξη της βιοποικιλότητας δεν μπορεί παρά να αποτελεί πρώτη αναπτυξιακή προτεραιότητα.
Επιτρέψτε μου στο σημείο αυτό, έχοντας κάνει μια καλή δουλειά με τις υπηρεσίες και τους ανθρώπους του Υπουργείου που δουλεύουν σε αυτό, να σας ανακοινώσω ότι προτιθέμεθα ως Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής να αναλάβουμε μία πρωτοβουλία. Την πρωτοβουλία για την εκπόνηση μιας εθνικής μελέτης για την αξιολόγηση του Εθνικού Φυσικού Κεφαλαίου και ταυτόχρονα για την αξιολόγηση των Οικοσυστημικών Υπηρεσιών. Αυτό που ήδη έχει γίνει σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και αυτό που έχει γίνει ήδη σε επιμέρους κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα το δρομολογήσουμε και στον τόπο μας. Με απλά λόγια, η προσπάθεια να αποτιμήσουμε και σε οικονομικούς όρους το φυσικό μας περιβάλλον δεν μπορεί παρά να είναι μια μεγάλη προτεραιότητα, που θα χρησιμοποιηθεί από όλους μας προκειμένου να βαδίσουμε σε μια νέα εποχή, μια εποχή που θα στηρίζεται στα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν δοθεί δημόσια, οι επισκέπτες σε περιοχές του Ευρωπαϊκού οικολογικού δικτύου NATURA φέρνουν άμεσα ή έμμεσα οικονομικά οφέλη 50-85 δις ευρώ το έτος και υποστηρίζουν 4,5 – 8 εκατομμύρια θέσεις εργασίας. Και ασφαλώς σε αυτή την κατεύθυνση, σε μια κατεύθυνση θετική και αναπτυξιακή, πρέπει να βαδίσει και η χώρα μας. Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να εξασφαλίσουμε την εκπλήρωση των βασικών στόχων, που είναι η βιώσιμη ανάπτυξη, η επιστημονική παρακολούθηση και ασφαλώς η φύλαξη.
Επιτρέψτε μου στο σημείο αυτό, με αφορμή τη σημερινή μας συνάντηση, να σας καταθέσω με επιγραμματικό τρόπο τις προσπάθειες και πρωτοβουλίες του Υπουργείου το τελευταίο χρονικό διάστημα προκειμένου να διαμορφώσουμε νέες συνθήκες, θετικές συνθήκες για τα ζητήματα του περιβάλλοντος, της βιοποικιλότητας, των δασών, ζητήματα ρύθμισης του χώρου, ζητήματα τα οποία αναμφισβήτητα αποτελούν σημαντικά θέματα στο πως θα πρέπει να σχεδιάσουμε το αναπτυξιακό σήμερα και αύριο της χώρας μας.
Ξεκινώ με το πρώτο, που αποτελεί και τη μεγάλη πρόκληση σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Αυτό που ονομάζεται “Κλιματική Αλλαγή και Ενέργεια ενόψει του 2030”.
Γνωρίζετε πολύ καλά ότι αποτελεί το μεγάλο στοίχημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου θα πρέπει να συνδυαστεί η ευαισθησία απέναντι στα ζητήματα του περιβάλλοντος, με την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας και ασφαλώς με την παροχή φτηνής ηλεκτρικής ενέργειας στα νοικοκυριά. Είναι δυνατόν να γίνει αυτό;
Η απάντηση σε επίπεδο Ευρώπης, δεν μπορεί παρά να είναι ΝΑΙ. Η Ευρώπη οφείλει να απαντήσει θετικά και στις τρεις μεγάλες προκλήσεις. Δηλαδή, να συνεχίσει να είναι η πιο φιλόδοξη περιβαλλοντικά διεθνική οντότητα σε πλανητικό επίπεδο, γιατί διαφορετικά οι αρνητικές επιπτώσεις από την κλιματική αλλαγή έρχονται. Ταυτόχρονα όμως, η Ευρώπη θα πρέπει να διασφαλίσει φτηνή ηλεκτρική ενέργεια προκειμένου να συνεχίσει να έχει ανταγωνιστική βιομηχανία και θέσεις εργασίας και ασφαλώς φτηνή ηλεκτρική ενέργεια για τα περίπου 50 εκατομμύρια Ευρωπαίων πολιτών που βρίσκονται υπό το φάσμα της ενεργειακής φτώχειας.
Πρέπει να σας πω ότι, η Ελλάδα έχει πάρει τις βασικές της αποφάσεις.
Απόφαση πρώτη: Αποδεχόμαστε το στόχο της μείωσης κατά 40% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου μέχρι το 2030.
Απόφαση δεύτερη: Ξεπερνούμε τον ενδεικτικό στόχο του 27% της συμμετοχής των ΑΠΕ στο ενεργειακό ισοζύγιο και δεσμευόμαστε ως το 2030 για κατά 30% συμμετοχή των Ανανεώσιμων Πηγών στο ενεργειακό ισοζύγιο της χώρας.
Επιλογή τρίτη: Δεν μας αρκεί η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να δούμε προς το τέλος του έτους την αξιολόγηση των δράσεων για την εξοικονόμηση ενέργειας και την ενεργειακή αποδοτικότητα. Δεσμευόμαστε ως χώρα, ότι μέχρι το 2030 η Ελλάδα θα κατακτήσει το στόχο του 30% εξοικονόμησης ενέργειας και αύξησης ενεργειακής αποδοτικότητας, έτσι ώστε πραγματικά τα ζητήματα της εξοικονόμησης ενέργειας να αποτελέσουν βασικό πυλώνα ενός άλλου μοντέλου ανάπτυξης.
Τέταρτη δέσμευση: 100% εισαγωγή των «έξυπνων μετρητών» στην ηλεκτρική κατανάλωση της χώρας μέχρι το 2030, έτσι ώστε όλοι οι καταναλωτές να γνωρίζουν πως μπορούν να κάνουν εξοικονόμηση και ασφαλώς όλοι οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας να μπορούν να ρυθμίσουν τα του οίκου τους.
Πέμπτη δέσμευση: 100% ηλεκτρική διασύνδεση όλης της νησιωτικής χώρας με την ηπειρωτική χώρα, προκειμένου να πάψει να υφίσταται το απαράδεκτο φαινόμενο να δαπανούμε κάθε χρόνο περίπου 900 εκατομμύρια ευρώ για ρυπογόνο καύσιμη ύλη για να τροφοδοτήσουμε με ηλεκτρισμό την Κρήτη, τα Δωδεκάνησα, τις Κυκλάδες, όλη τη νησιωτική Ελλάδα.
Ταυτόχρονα, είναι σε πλήρη εξέλιξη τα 12 Περιφερειακά Χωροταξικά σχέδια της χώρας, ήδη οι διαδικασίες έχουν ωριμάσει, έχουν υπάρξει οι απαραίτητες διαβουλεύσεις και αναμένουμε το επόμενο χρονικό διάστημα να έχουμε στη διάθεσή μας ως χώρα 12 περιφερειακά χωροταξικά σχέδια, όπου στην πραγματικότητα οι βασικές αρχές και άξονες της ρύθμισης του χώρου σε συνδυασμό με τον σχεδιασμό της νέας προγραμματικής περιόδου, θα μας δώσουν τη δυνατότητα να έχουμε εργαλεία χωρικά και αναπτυξιακά προκειμένου να σχεδιάσουμε τα επόμενα χρόνια.
Παράλληλα, έχουμε αρχίσει και συγκεντρώνουμε τις υπογραφές των Υπουργών, ελπίζω ότι αυτό θα ολοκληρωθεί πάρα πολύ σύντομα, προκειμένου να καταθέσουμε ένα νομοσχέδιο με τα δύο Ρυθμιστικά Σχέδια, το Ρυθμιστικό Σχέδιο “Αθήνας – Αττικής” και το Ρυθμιστικό Σχέδιο “Θεσσαλονίκης”, έτσι ώστε μετά το 1985 να είναι η πρώτη φορά που τα δύο μεγάλα αστικά συγκροτήματα της χώρας, η Αττική και η Θεσσαλονίκη, να έχουν τον οδικό χάρτη ανάπτυξης και χωρικής ρύθμισής τους.
Είναι επίσης σε πλήρη εξέλιξη αυτό που εμείς ονομάζουμε Χωροταξική και Πολεοδομική Μεταρρύθμιση, δηλαδή πως μπορούμε να ανασχεδιάσουμε το θεσμικό καθεστώς ρύθμισης σε επίπεδο πολεοδομίας και σε επίπεδο χωροταξίας των ζητημάτων του χώρου, έτσι ώστε να έχουμε ταυτόχρονα διπλή στόχευση : από τη μία προστασία του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος και από την άλλη δυνατότητα αναπτυξιακών παρεμβάσεων και προσέλκυσης επενδύσεων προκειμένου να δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας.
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται επίσης το ζήτημα του Εθνικού Κτηματολογίου. Μια ιστορία που έχει πληγώσει την Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Το Εθνικό Κτηματολόγιο με νέα πλέον νομοθεσία, πολύ πιο διαφανή και ουδέτερο τρόπο αναφορικά με την ανάθεση των μελετών, με διασφαλισμένη χρηματοδότηση, ξεκινά έτσι ώστε πριν το τέλος του 2020 η Ελλάδα να πάψει να είναι πια η μοναδική Ευρωπαϊκή χώρα που δεν έχει έναν καταστατικό χάρτη, ένα ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα όπου να καταγράφονται τα εμπράγματα δικαιώματα των ακινήτων των ιδιωτών και του δημοσίου, για να μπορεί να ασκηθεί μία ορθή χωρική πολιτική.
Να σημειώσω επίσης, ότι το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουμε δρομολογήσει τις διαδικασίες για απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης μέσα από την θεσμοθέτηση 22 Πρότυπων Περιβαλλοντικών Δεσμεύσεων που επιτρέπουν στα έργα β’ κατηγορίας να προχωρούν πολύ πιο γρήγορα. Σχεδιάζουμε, είμαστε στο στάδιο της τελικής ολοκλήρωσης, τη δημιουργία ενός ψηφιακού Μητρώου, για να το πω διαφορετικά μίας “Περιβαλλοντικής Διαύγειας”, έτσι ώστε να μπορούμε να παρακολουθούμε ηλεκτρονικά που βρίσκεται κάθε φορά η περιβαλλοντική αδειοδότηση οποιασδήποτε αναπτυξιακής πρωτοβουλίας στη χώρα, και να γνωρίζει ο πολίτης, ο άμεσα ενδιαφερόμενος, που σταματά, που κολλά η κάθε μία αναπτυξιακή πρωτοβουλία.
Και βεβαίως, στον τομέα των δασών και χαίρομαι που έχουμε εδώ και του δύο Γενικούς μας οι οποίοι θα μας βοηθήσουν στη συζήτηση που θα επακολουθήσει με το συντονισμό της Γενικής Γραμματέως της Νάντιας Γιαννακοπούλου, θεωρούμε ότι έχουμε προχωρήσει σε αρκετό βαθμό δεδομένου ότι ήδη ολοκληρώθηκε η διαδικασία και έχουμε ανάδοχο για το έργο της κωδικοποίησης της Δασικής Νομοθεσίας, ολοκληρώθηκε η σύνταξη του σχεδίου νόμου για τις επεμβάσεις δασικού χαρακτήρα σε δασικές εκτάσεις και σύντομα κατατίθεται στη Βουλή, υλοποιούνται έργα συνολικού προϋπολογισμού 100 εκατομμυρίων ευρώ από το «Αλέξανδρος Μπαλντατζής» για αναδασώσεις - ορεινά υδρονομικά και αντιπλημμυρικά έργα- και βεβαίως χρηματοδοτήθηκε ο αντιπυρικός αγώνας του 2013 με ένα κονδύλι που βοηθήθηκε και από το Πράσινο Ταμείο της τάξης των 15 εκατομμυρίων ευρώ. Και έχουμε και τον ανάδοχο για το έργο της απογραφής των δασών προκειμένου να ανταποκριθούμε ως χώρα στις διεθνείς μας υποχρεώσεις.
Στο τρίπτυχο, Φύση – Βιοποικιλότητα – Προστατευόμενες Περιοχές, ολοκληρώθηκε η Εθνική Στρατηγική για την βιοποικιλότητα και το σχέδιο δράσης για την υλοποίηση των στόχων της, είμαστε ήδη στο στάδιο της τελικής θεσμοθέτησης. Κι εδώ θέλω να ευχαριστήσω θερμά και τον Παναγιώτη Δημόπουλο και την επιτροπή «ΦΥΣΗ 2000» η οποία έκανε μία εξαιρετική δουλειά, στηρίχθηκε στη δουλειά που είχε προϋπάρξει από πολλούς από εσάς και δημόσια θέλω να σας ευχαριστήσω όλους. Έχουμε πια στα χέρια μας ένα κείμενο το οποίο αποτελεί την Εθνική Στρατηγική για την Βιοποικιλότητα. Συγκροτήσαμε τη νέα επιτροπή «ΦΥΣΗ 2000» που συντονίζει και παρακολουθεί το Εθνικό Σύστημα Διοίκησης και Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών και υλοποιούνται 8 μεγάλα έργα εποπτείας και παρακολούθησης ειδών και τύπων βιοτόπων και οικοτόπων και βεβαίως γίνεται και ο αντίστοιχος σχεδιασμός για τη νέα προγραμματική περίοδο.
Ερχόμαστε τώρα στο σήμερα, στο ξεκίνημα αυτού του διαλόγου. Πρέπει να σας πω ότι θεωρούμε πως αυτός ο διάλογος έχει τη δική του σημασία. Την ουσιαστική αλλά και την συμβολική. Φιλοδοξούμε να αποτελέσει έναν σταθμό στα περιβαλλοντικά πράγματα της χώρας.
Γνωρίζουμε πολύ καλά ως Υπουργείο τι συμβαίνει σήμερα. Γνωρίζουμε πολύ καλά ποια είναι τα προβλήματα των Φορέων Διαχείρισης. Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι ένα πολύ μεγάλο μέρος της ελληνικής επικράτειας δεν προστατεύεται από τίποτα και από κανέναν, γνωρίζουμε πολύ καλά ότι υπάρχουν δυσχέρειες και γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και έχουμε απέναντί μας Φορείς Διαχείρισης που η Διοίκησή τους παλεύει να ξεπεράσει τη γραφειοκρατία και πολλές φορές βρίσκει τοίχο. Έχουμε όλη τη βούληση και να βρούμε χρηματοδότες αλλά και να ξεπεράσουμε τα γραφειοκρατικά εμπόδια, όμως ταυτόχρονα πρέπει να σας πω ότι πρέπει να κοιτάξουμε με ανοιχτά μάτια την πρόκληση  που έχουμε μπροστά μας.
Η σημερινή έναρξη του διαλόγου, δηλώνει ξεκάθαρα :
τη βούληση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΚΑ, να προχωρήσουμε με γρήγορα και σταθερά βήματα στη θεσμοθέτηση ενός συστήματος που δεν θα αφορά μόνο ένα τμήμα των προστατευόμενων περιοχών, αλλά το σύνολο τους σε Εθνικό επίπεδο.
Βασικές αρχές που θα πρέπει να διέπουν τη λειτουργία του Εθνικού Συστήματος Προστατευόμενων Περιοχών, είναι :
1.         Η συμβατότητά του με τις Εθνικές, Ευρωπαϊκές και Διεθνείς υποχρεώσεις και δεσμεύσεις της χώρας.
2.         Η δόμησή του πάνω σε στρατηγικά σχεδιασμένους στόχους, με συγκεκριμένα χρονικά ορόσημα.
3.         Η λειτουργία του με κεντρικό και με περιφερειακό συντονισμό.
4.         Η διασφάλιση ενός χρηματοδοτικού πλαισίου, με τέσσερεις (4) πυλώνες:
  • Τις εθνικές δημόσιες χρηματοδοτήσεις,
  • Τις Ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις (συγχρηματοδοτούμενοι πόροι),
  • Τη συμμετοχή στη χρηματοδότηση των κοινωνικών και ιδιωτικών φορέων,
  • Την αξιοποίηση πόρων των προστατευόμενων περιοχών με στόχο τη χρηματοδότηση της διαχείρισής τους.
5.         Η προτεραιότητα στην επίτευξη των διαχειριστικών στόχων, με βάση τους στόχους διατήρησης προστατευόμενων οικοτόπων και ειδών.
6.         Η εφαρμογή εργαλείων διαχείρισης.
7.         Η υλοποίηση της διαχείρισης στη βάση 4 βασικών αξόνων:
  • Άξονας I: Κεντρικό επιτελικό επίπεδο συντονισμού στο ΥΠΕΚΑ
  • Άξονας II: Διευθύνσεις Συντονισμού Προστατευόμενων Περιοχών σε επίπεδο Αποκεντρωμένης Διοίκησης με επιτελικές αρμοδιότητες.
  • Άξονας III: Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών. Επανεξέταση της χωρικής αναφοράς και του πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας τους.
  • Άξονας IV: Συμβάσεις Διαχείρισης, που εφαρμόζονται κυρίως για την υλοποίηση του Σχεδίου Διαχείρισης των περιοχών.
8.         Η διασφάλιση της απαραίτητης τεχνικής και επιστημονικής επάρκειας από δομές υποστήριξης του δημόσιου, κοινωνικού και ιδιωτικού τομέα.
9.         Η θεσμική θωράκιση, ώστε το Σύστημα Διαχείρισης και Διοίκησης των Προστατευόμενων Περιοχών να λειτουργεί ως σταθερός θεσμός διαχείρισης της φύσης.
10.       Η αναδιοργάνωση του διοικητικού μηχανισμού προστασίας, διαχείρισης, παρακολούθησης και φύλαξης του φυσικού περιβάλλοντος.
11.       Ο έλεγχος και η αξιολόγηση του συστήματος.
Τελικός μας στόχος είναι, η δημιουργία και η θεσμοθέτηση ενός λειτουργικού, συνεκτικού και αποτελεσματικού Εθνικού Συστήματος Προστατευόμενων Περιοχών.
Θα πρέπει να δούμε πως η Ευρωπαϊκή εμπειρία μπορεί να μας βοηθήσει, ώστε να γίνουμε αποτελεσματικότεροι στη διαχείριση, αυστηρότεροι στη διαφύλαξη και συντήρηση του οικολογικού αποθέματος της χώρας, πιο τολμηροί στην αξιοποίηση αυτού του αποθέματος έτσι ώστε να αποτελεί πραγματικά αναπτυξιακό συγκριτικό πλεονέκτημα για τη χώρα, να προσπαθήσουμε και να βρούμε νέες πηγές χρηματοδότησης, να κοιτάξουμε κατάματα τη μεγάλη πρόκληση που αποτελεί πρόκληση για όλους μας, πως μπορούν οι ίδιες προστατευόμενες περιοχές να αυτοχρηματοδοτούνται από την προσέλκυση επισκεπτών και βεβαίως να δούμε πως μπορούν να υπάρξουν συγχρηματοδοτήσεις και από τα εθνικά κονδύλια και τα ευρωπαϊκά κονδύλια, να δούμε πώς μπορούμε να αναπτύξουμε και να βελτιώσουμε τη συνεργασία ανάμεσα στους Φορείς από την μια και τα Πανεπιστημιακά, Εκπαιδευτικά και Ερευνητικά Ιδρύματα από την άλλη και ασφαλώς, να δούμε πώς μπορεί με μια καλή συνεργασία μεταξύ της Κοινωνίας των Πολιτών και της Δημόσιας Διοίκησης να φτάσουμε σε αυτό που αποτελεί τη μεγάλη πρόκληση, δηλαδή την αξιοποίηση. Με ορθολογικό, επιστημονικά τεκμηριωμένο και αναπτυξιακά αποτελεσματικό τρόπο, κάτι που μπορεί να αποτελέσει τη μεγάλη πρόκληση και να δώσει θετική απάντηση σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο.
Κλείνοντας, να σας πω ότι θεωρώ πως όλοι, πολιτική ηγεσία, κεντρική δημόσια διοίκηση, αποκεντρωμένη και περιφερειακή διοίκηση, κοινωνία των πολιτών σε αποκεντρωμένο επίπεδο, Φορείς Διαχείρισης, Τοπική Αυτοδιοίκηση, έχουμε πια την ωριμότητα να δούμε τα λάθη του παρελθόντος, κυρίως όμως έχουμε την αποφασιστικότητα να απαντήσουμε θετικά μέχρι το φθινόπωρο αυτής της χρονιάς και να διαμορφώσουμε στο τέλος ένα νέο σύστημα διαχείρισης των ευαίσθητων προστατευόμενων περιοχών.
Είμαστε, λοιπόν, εδώ για να καταθέσουμε τις απόψεις μας, να ακούσουμε τις απόψεις του συνομιλητή μας, με αποφασιστικότητα να προχωρήσουμε και να δούμε τις απαραίτητες νέες θεσμικές ρυθμίσεις που είναι βέβαιο ότι χρειαζόμαστε και σε κάθε περίπτωση ας κρατήσουμε για τον εαυτό μας μια μικρή φιλοδοξία. Μια χώρα που έμαθε από τα λάθη του παρελθόντος της, ας βάλει την στόχευση να αποτελέσει μια χώρα πρωτοπόρο στην αξιοποίηση του φυσικού της περιβάλλοντος ως αναπτυξιακού εργαλείου, ως ενός εργαλείου που δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας, που δημιουργεί νέο δημόσιο πλούτο.
Ας κρατήσουμε λοιπόν για όλους μας την προσδοκία, αυτό που αποτελεί πραγματικά τη μεγάλη παρακαταθήκη μας να αποτελέσει το θετικό υπόβαθρο για μια άλλη Ελλάδα, μια Ελλάδα που θα σέβεται το περιβάλλον, που θα σέβεται τον πολίτη και θα κοιτά περήφανα το μέλλον.
Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για την παρουσία σας και είμαι απολύτως βέβαιος ότι σήμερα θα έχουμε πολύ καλή και δημιουργική ανταλλαγή απόψεων. Εμείς είμαστε στη διάθεσή σας για να καταθέσετε απόψεις και πολύ δημιουργικά, μέχρι το φθινόπωρο του 2014 να έχουμε ένα νέο πλαίσιο αξιοποίησης του παραγωγικού πλούτου της χώρας.» 

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου