.

Μείωση τιμών, συμμετοχή στον TAP, τέλη διέλευσης, θα ζητήσει o Λαφαζάνης από τους Αζέρους

Τρία "προαπαιτούμενα" για τον αγωγό TAP θα βάλει σύμφωνα με πληροφορίες του energypress στο τραπέζι της συζήτησης με τους Αζέρους o Π. Λαφαζάνης κατά τις επαφές που θα έχει σήμερα και αύριο στο Μπακού με τον πρόεδρο του Αζερμπαιτζάν Ιλχάμ Αλίεφ και τους επικεφαλής του αγωγού.

Το πρώτο, είναι να μειωθούν σημαντικά οι τιμές του φυσικού αερίουγια τις ποσότητες που αγοράζουμε τόσο σήμερα από τους Αζέρους, όσο και για εκείνες που θα προμηθευόμαστε από το 2020 και μετά (1 δισ. κυβικά μέτρα το χρόνο), οπότε και αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία ο αγωγός.
Το δεύτερο, είναι να συμμετάσχει στο μετοχικό κεφάλαιο του TAP και το ελληνικό Δημόσιο, μέσω της ΔΕΠΑ ή άλλου τρόπου, και το τρίτο να εισπράττει η Ελλάδα ετήσια τέλη διέλευσης (trasmission fees), κάτι που δεν είχε προβλεφθεί στην αρχική συμφωνία, περιορίζοντας τα όποια οφέλη για τη χώρα μας στα φορολογικά έσοδα.
Το τι απ’ αυτά θα πετύχει, και το τι ανταλλάγματα θα του ζητήσει και η άλλη πλευρά, είναι άγνωστο. Διότι άλλο πράγμα το εσωτερικό ακροατήριο, και άλλο το εξωτερικό.
Αλλά σε κάθε περίπτωση το διήμερο ταξίδι Λαφαζάνη στο Μπακού, το πρώτο του έλληνα υπουργού στο εξωτερικό, μόνο εθυμοτυπικό δεν είναι. Μπορεί να γίνεται στο πλαίσιο της πρώτης συνάντησης του Συμβουλευτικού Συμβουλίου για το "Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου”, με τη συμμετοχή των έξι υπουργών Ενέργειας από τις οποίες θα διέρχεται το τριπλό αυτό σύστημα αγωγών, αλλά για τον έλληνα υπουργό έχει διπλή σημασία. Διότι παρών στη συνάντηση θα είναι και ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν και Επίτροπος Ενέργειας Μάρος Σέφκοβιτς.
Πρώτο Crash Test ;
Υπό αυτό πρίσμα, η διήμερη επίσκεψη Λαφαζάνη στο Μπακού αποτελείένα πρώτο “crash test” των εξαγγελιών του περί νέας “πολυδιάστατης και πολυεπίπεδης ενεργειακής διπλωματίας”, πτυχή της οποίας είναι και η Ρωσία.
Τις τελευταίες ημέρες το υπουργείο επιχειρεί να κρατήσει χαμηλούς τόνους- ιδιαίτερα μετά και τη χθεσινή διάψευση ότι δεν υπάρχει κανενός είδους κλεισμένη συμφωνία με την ρωσική εταιρεία Rosgeologia για έρευνες πετρελαίου, πόσο μάλλον σε συγκεκριμένες περιοχές- η πρόθεση ωστόσο της κυβέρνησης για ενεργειακά -και όχι μόνο- ανοίγματα στη Μόσχα είναι δεδομένη.
Προεκλογικά και μετεκλογικά, κύκλοι του υπουργού διέρρεαν ότι η Ελλάδα θα εξετάσει τυχόν εμπλοκή της στο ρωσο-τουρκικό σχέδιο του Turkish Stream, και δημιουργία hub στη Βόρεια Ελλάδα.
Εχει ενδιαφέρον λοιπόν το τι θα συζητήσουν κατ’ ιδίαν στο Μπακού ο Ελληνας υπουργός με τον κ. Σέφκοβιτς, ο οποίος μόλις την περασμένη εβδομάδα δήλωσε κατηγορηματικά αντίθετος στο σχέδιο του Turkish Stream, είπε ότι δεν είναι βιώσιμο, ότι αντιβαίνει στις νομικά δεσμευτικές συμφωνίες που υπέγραψαν ευρωπαικές εταιρείες με τη Μόσχα, και ότι ακόμη και αν γίνει, αμφιβάλλει πολύ αν θα κατέληγε στα σύνορα Ελλάδας-Τουρκίας, παρά μάλλον στη Βουλγαρία.
Τα ερωτήματα στα οποία έχει αναφερθεί από την προηγούμενη εβδομάδα το  “Energypress” είναι πολλά. Πόσο συμβατό είναι να επιδιώκει η κυβέρνηση καλές σχέσεις τόσο με τους Αζέρους όσο και με τους Ρώσους; Πόσο μάλλον όταν οι Αζέροι θεωρήθηκαν από ΕΕ και ΗΠΑ ως το αντίπαλον δέος για την τροφοδοσία της Ευρώπης από τους Ρώσους, και όταν η Ελλάδα έχει τόσο πολύ τη στήριξη των ΗΠΑ τη δεδομένη στιγμή ;
Προς το παρόν τα ερωτήματα αυτά δεν έχουν απάντηση, θα απαντηθούν ωστόσο αργά ή γρήγορα στην πορεία.
Και ΔΕΣΦΑ
Εννοείται ότι στην ατζέντα με τους Αζέρους θα βρεθεί και το θέμα του ΔΕΣΦΑ. Μπορεί στη προ εβδομάδας συνάντηση του με τον Αζέρο πρέσβη στην Αθήνα, ο κ. Λαφαζάνης να πέταξε το μπαλάκι στις Βρυξέλλες -το επανέλαβε και χθες λέγοντας ότι "αναμένουμε την απόφαση της Γ.Διεύθυνσης Ανταγωνισμού"- ωστόσο το πρόβλημα δεν είναι τόσο απλό.
Στη συνάντηση εκείνη ο Αζέρος πρέσβης ερωτηθείς από δημοσιογράφους κατά πόσο το Μπακού συνδέει την απόφαση της Κομισιόν για τον ΔΕΣΦΑ με την κατασκευή του TAP είχε κι εκείνος απαντήσει "θα πρέπει να περιμένουμε την τελική απόφαση, είμαστε αισιόδοξοι”. Εντούτοις, όπως εξηγούσαν κύκλοι της Socar "τα δύο αυτά projects συνδέονται μεταξύ τους, όχι άμεσα, αλλά πάντως έχουν σχέση".
Κι αυτό διότι οι υποδομές που ελέγχει το ΔΕΣΦΑ είναι αλληλένδετες με τη στρατηγική της Socar για τη δραστηριοποίησή της επί ευρωπαϊκού εδάφους. Αλλωστε ο λόγος που εξαρχής έβαλαν οι Αζέροι στο μάτι το ΔΕΣΦΑ, ήταν προκειμένου να τον χρησιμοποιήσουν ως όχημα για την επέκτασή τους στα Βαλκάνια, και τη δημιουργία μαζί με τον TAP ενός κόμβου στην περιοχή, και όχι φυσικά για την μικρή ελληνική αγορά.

Πηγη: energypress.gr

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου