.

Μια ιδέα για να αυξήσει η Αυτοδιοίκηση τα έσοδά της [του Λευτέρη Τοπάλογλου]

Είναι γνωστό ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση απώλεσε εν μέσω της κρίσης ένα πολύ σημαντικό μέρος των εσόδων της. Σύμφωνα με τa στοιχεία που επικαλείται η ΚΕΔΕ, η απώλεια αυτή εκτιμάται στο 65% περίπου. Επιπλέον, οι περιορισμοί των προσλήψεων, σε συνδυασμό με την αποχώρηση πολλών έμπειρων στελεχών λόγω πρόωρης συνταξιοδότησης, μείωσε δραστικά τους ανθρώπινους πόρους της Αυτοδιοίκησης. Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, οι αθρόες και εν πολλοίς ανορθολογικές και χωρίς σχεδιασμό μετακινήσεις υπαλλήλων στο πλαίσιο της κινητικότητας που έγιναν πρόσφατα, έφεραν πολλούς Δήμους σε λειτουργικό αδιέξοδο.

Μέσα στο περιοριστικό αυτό περιβάλλον δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Αυτοδιοίκηση θα πρέπει να αναζητήσει εναλλακτικές διεξόδους αξιοποιώντας και εξαντλώντας όλες τις ενδεχόμενες πηγές πρόσθετων εσόδων. Μια από τις πηγές αυτές θα μπορούσε να είναι η δυνατότητα των Δήμων και των Περιφερειών της χώρας μέσω νομοθετικής ρύθμισης, να θεωρούν ως επιλέξιμες τις δαπάνες του προσωπικού τους (staff costs) που εμπλέκονται στα διακρατικά και διασυνοριακά ευρωπαϊκά προγράμματα.
Τι σημαίνει αυτό με απλά λόγια; Σημαίνει ότι η Αυτοδιοίκηση θα μπορεί να διασφαλίσει ένα επιπλέον έσοδο στα ταμεία της αυτή τη δύσκολη περίοδο, αξιοποιώντας τα ευρωπαϊκά προγράμματα πέραν του Ελληνικού ΕΣΠΑ, μέσα από τη δυνατότητα να δικαιολογεί ως επιλέξιμη δαπάνη το προσωπικό που εμπλέκεται σ’ αυτά.
Τι ισχύει σήμερα; Η σχετική Υπουργική Απόφαση Συστήματος Διαχείρισης (ΥΠ.Α.ΣΥ.Δ. – 12 Απριλίου 2010, Αρ. Φύλλου 415, Αριθμ. 14023/ΕΥΘΥ 521) των ευρωπαϊκών προγραμμάτων εδαφικής συνεργασίας του Στόχου 3, προβλέπει ότι οι δαπάνες του τακτικού προσωπικού καθώς και η μισθοδοσία που καλύπτεται από το τακτικό προϋπολογισμό του κράτους δεν είναι επιλέξιμες.
Τι χρειάζεται να γίνει νομοθετικά; Η νέα σχετική Υπουργική Απόφαση που αναμένεται να εκδοθεί για τη νέα προγραμματική περίοδο το αμέσως επόμενο διάστημα να ικανοποιεί τις παρακάτω προϋποθέσεις:
Na προβλέπει ότι οι δαπάνες προσωπικού ανεξαρτήτως αν προέρχονται ή όχι από τον κρατικό προϋπολογισμό να θεωρούνται επιλέξιμη δαπάνη.
Να αποτρέπει φυσικά κάθε περίπτωση διπλής χρηματοδότησης για τους φορείς που επιχορηγούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Να προσφέρει ισχυρά κίνητρα εμπλοκής και συμμετοχής των στελεχών της αυτοδιοίκησης στο σχεδιασμό και υλοποίηση διακρατικών προγραμμάτων.
Τι έχουμε μέχρι σήμερα; Έχουμε μια Αυτοδιοίκηση που δεν έχει κανένα ουσιαστικό οικονομικό κίνητρο να ενεργοποιηθεί δυναμικά στα διακρατικά και διασυνοριακά προγράμματα. Επιπλέον, το στελεχιακό δυναμικό της Αυτοδιοίκησης, είναι στις περισσότερες των περιπτώσεων αποξενωμένο από την όλη διαδικασία ανταλλαγής εμπειριών και γνώσης που παράγεται, καθώς το κομμάτι αυτό το διαχειρίζονται εξωτερικοί συνεργάτες οι οποίοι και αποχωρούν μετά το πέρας του έργου. Ως αποτέλεσμα, η πολύτιμη τεχνογνωσία που παράγεται δεν ενσωματώνεται ποτέ επί της ουσίας στον οργανισμό ενός δήμου ή μιας περιφέρειας.
Τι συμβαίνει σε άλλες χώρες; Στην Ιταλία για παράδειγμα, όλοι οι δήμοι και οι περιφέρειες έχουν τη δυνατότητα να δικαιολογούν δαπάνες προσωπικού μέσα από τα ευρωπαϊκά προγράμματα που υλοποιούν. Το αποτέλεσμα είναι ότι έχουν μια πολύ δραστήρια συμμετοχή στα προγράμματα αυτά, ακριβώς γιατί το κίνητρό τους είναι πολύ ισχυρό. Το ίδιο συμβαίνει και στην Κύπρο.
Γιατί να μη μιμηθούμε και εμείς τέτοια παραδείγματα;
Δρ Λευτέρης Τοπάλογλου
_______________________________________________________
Σύμβουλος Ανάπτυξης
Περιφερειακή Ένωση Δήμων Δυτικής Μακεδονίας (ΠΕΔ ΔΜ)
- See more at: http://www.kozan.gr/post/207442#comments

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου