.
.

Οι Θέσεις της ΔΕΗ ΑΕ για σημαντικά ενεργειακά ζητήματα όπως διατυπώθηκαν στον Επίτροπο Κανιέτε

Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΗ Α.Ε κος Εμμανουήλ Παναγιωτάκης, μετά από πρόσκληση του Επιτρόπου Κλιματικής Δράσης και Ενέργειας κου Μιγκέλ Αρίας Κανιέτε συμμετείχε σήμερα, Τρίτη 23 Ιουνίου 2015, στις Βρυξέλες σε συνάντηση με εκπροσώπους Ευρωπαϊκών εταιρειών ηλεκτρικής ενέργειας με τη συμμετοχή και της Επιτρόπου για θέματα Ανταγωνισμού κας Μαργκρίτ Βεστάγκερ. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης δόθηκε η ευκαιρία για μια ουσιαστική συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων σχετικά με τις προκλήσεις και προοπτικές που αντιμετωπίζουν οι ευρωπαϊκές εταιρείες ενέργειας. 

Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΗ κατά τη διάρκεια της τοποθέτησης του αναφέρθηκε στις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στην ελληνική αγορά ηλεκτρισμού, στις υπάρχουσες στρεβλώσεις στην αγορά ενέργειας, στην ανάγκη για μια συνολική αναθεώρηση του ενεργειακού ισοζυγίου της Ελλάδας αλλά και στο συνολικό επανασχεδιασμό της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. 

Συγκεκριμένα και κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των θέσεων της ΔΕΗ ο κος Παναγιωτάκης τόνισε τα κάτωθι: 

1. Λόγω της υπερεπάρκειας διαθέσιμης ισχύος, συνέπεια αφενός της μείωσης της ζήτησης λόγω της κρίσης και αφετέρου της μεγάλης διείσδυσης των ΑΠΕ, οι επενδύσεις σε παραγωγικές μονάδες έχουν νόημα μόνο για ΑΠΕ, αντικαταστάσεις παλαιών λιγνιτικών μονάδων και περιβαλλοντικές αναβαθμίσεις. Εξάλλου είναι προφανές ότι δεν χρειάζονται ΑΔΙ προς το παρόν, ούτε για λόγους ευελιξίας. Αυτό αποδεικνύεται έμπρακτα και από το ενεργειακό ισοζύγιο μέχρι σήμερα. 

Στο μέλλον όταν χρειαστούν ΑΔΙ πρέπει να πληρούν δύο θεμελιώδεις αρχές: 

α) να διατίθενται με τρόπο αντικειμενικό και τεχνολογικά ουδέτερο, δηλαδή να αμείβονται εξίσου μονάδες που παρέχουν στον ίδιο βαθμό επάρκεια ισχύος στο ηλεκτρικό σύστημα 

β) η τιμή τους να προκύπτει μέσα από αγοραστικούς μηχανισμούς (δηλ. μέσα από την προσφορά και ζήτηση, π.χ. μέσω μειοδοτικών διαγωνισμών ισχύος). 

2. Μπορούμε να προσεγγίσουμε τους στόχους του 2030 για συμμετοχή των ΑΠΕ κατά 27% στο συνολικό ενεργειακό ισοζύγιο με τις ακόλουθες προϋποθέσεις: 

α) Σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας 
β) Ορθολογική χρήση ηλεκτρισμού πχ μείωση στην οικιακή κατανάλωση – αύξηση της χρήσης ηλεκτρικής ενέργειας στις μεταφορές 
γ) Άμεση χρήση φυσικού αερίου σε υποκατάσταση του ηλεκτρισμού 
δ) Ηλεκτρικές διασυνδέσεις νησιών 

Οι ΑΠΕ και ιδιαίτερα οι ώριμες τεχνολογίες μπορούν και πρέπει να αναπτυχθούν σημαντικά χωρίς φυσικά τα τεράστια σφάλματα του παρελθόντος. Ρυθμίσεις και «κίνητρα» εκτός των όρων της αγοράς δεν χρειάζονται και πρέπει σταδιακά να καταργηθούν, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις όπως η χώρα μας, που λόγω κλιματικών συνθηκών είναι προνομιούχος για την ανάπτυξη των ΑΠΕ. 

3. Διεκδικούμε, προκειμένου να μειωθεί το ενεργειακό κόστος που είναι αδήριτη ανάγκη για την Εθνική Οικονομία, τη δωρεάν χορήγηση δικαιωμάτων εκπομπών CO2, δεδομένου ότι το ΑΕΠ της χώρας ήταν μικρότερο του 60% του μέσου όρου της ΕΕ για το έτος 2014 σε συνδυασμό με το ότι οι γείτονες της Ελλάδας, πλην Ιταλίας, δεν έχουν υποχρεώσεις αγοράς δικαιωμάτων εκπομπών CO2 στην ηλεκτροπαραγωγή, είτε διότι δεν είναι μέλη της ΕΕ είτε διότι έχουν απαλλαγεί από την υποχρέωση αυτή, αν και μέλη της ΕΕ. Αυτό, εκτός των άλλων, οδηγεί σε συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού, με υπέρμετρη αύξηση των εισαγωγών ενέργειας στην Ελλάδα, εις βάρος των εγχώριων μονάδων παραγωγής. 

4. Η ΔΕΗ είναι υπέρ του συνολικού ανασχεδιασμού της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα, ώστε να δημιουργηθούν υγιείς δομές για την ανάπτυξη του ανταγωνισμού. Για το σκοπό αυτό είμαστε υπέρμαχοι της εφαρμογής του Target Model στην ελληνική αγορά Η/Ε. Θεωρούμε εξαιρετικά άδικο αλλά και αβάσιμο να κατηγορείται η ΔΕΗ ότι μονοπωλεί την αγορά, όταν το μερίδιό της στην ηλεκτροπαραγωγή έχει περιοριστεί στο 61% (α’ τρίμηνο 2015). 

Κεντρικός μας στόχος πρέπει να είναι η μείωση των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας σε συνδυασμό με την ασφάλεια εφοδιασμού σε κάθε χώρα. 

Από αυτή την οπτική γωνία πρέπει να αντιμετωπίζονται οι όποιες θεσμικές αλλαγές, τόσο σε επίπεδο ΕΕ, όσο και σε εθνικό επίπεδο. Είναι πολύ πιθανό και πρέπει να λαμβάνεται πάντοτε υπόψη, ότι γενικές αλλαγές μπορεί σε επίπεδο χώρας με συγκεκριμένες ιδιαιτερότητες να μην οδηγούν σε επιθυμητά αποτελέσματα. 

Αθήνα 23.06.2015                                                                                  ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου