.
.

Έντονη κινητικότητα στο μέτωπο της διπλωματίας των αγωγών

Έντονη κινητικότητα σημειώνεται το τελευταίο διάστημα στο μέτωπο της διπλωματίας τον αγωγών, και ιδίως στα διακρατικά projects που διέρχονται από την ελληνική επικράτεια. Συγκεκριμένα, σε παράλληλο χρόνο, ρυθμίστηκαν οι εκκρεμότητες που υφίσταντο μεταξύ της κοινοπραξίας του αγωγού TAP και της ελληνικής κυβέρνησης και ολοκληρώθηκε η συμφωνία μετόχων στην κοινοπραξία του νέου ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB που αποτελεί το τελευταίο βήμα πριν την λήψη τελικής επενδυτικής απόφασης που θέτει το έργο σε διαδικασία τελικής υλοποίησης.
Ειδικότερα, το μεσημέρι της Τρίτης εκπρόσωποι της BP και της αζέρικης εταιρείας Socar, μέτοχοι στην κοινοπραξία του κοιτάσματος Shah Deniz στο Αζερμπαϊτζάν αλλά και στον TAP, συνάντηθηκαν με τον υφυπουργό Εξωτερικών κ. Δημήτρη Μάρδα και με τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ.Πάνο Σκουρλέτη. Προηγήθηκε η συνάντηση την προηγούμενη εβδομάδα της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με αντιπροσωπεία του TAP και ακολούθησε η χθεσινή συνάντηση στο Μαξίμου του υπουργού Επικρατείας Νίκου Παππά με τον πρώην πρωθυπουργού της Βρετανίας Τόνι Μπλερ (νυν σύμβουλο της BP ενός εκ των βασικών μετόχων του TAP).
Οι σχετικές συζητήσεις κατέληξαν στην αποσαφήνιση σημαντικών θεμάτων που αφορούν στην απρόσκοπτη συνέχιση του έργου, προκειμένου να ξεκινήσει η κατασκευή του στο ελληνικό τμήμα, βάσει του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος που τοποθετείται από την κοινοπραξία του TAP για τον ερχόμενο Απρίλιο.
Συγκεκριμένα, η κοινοπραξία αποφάσισε την αύξηση του ποσού που θα διατεθεί σε δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης στις περιοχές από όπου θα διέλθει ο αγωγός TAP στα 32 εκατ. ευρώ ενώ λύθηκαν τα θέματα αποζημίωσης, εκ μέρους της κοινοπραξίας, της δασικής και της δημόσιας γης που θα χρησιμοποιηθεί κατά την κατασκευή του αγωγού.Η εταιρεία ενημερώθηκε επίσης ότι υπεγράφη η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ) αναφορικά με τροποποιήσεις που πραγματοποιήθηκαν στην όδευση του αγωγού, ενώ προωθείται και η κοινοποίηση Εξαίρεσης Κρατικής Ενίσχυσης, στις αρμόδιες Αρχές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Στο μέτωπο του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB, τόσο η Υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας κα Πέτκοβα, όσο και ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ κ. Παλαιογιάννης στάθηκαν την περασμένη εβδομάδα σε τοποθετήσεις τους στην εκτίμηση πως μέχρι το τέλος του μήνα θα ληφθεί επίσημα η τελική επενδυτική απόφαση. Σημειώνεται πως ο αγωγός ΙGB, μήκους περίπου 170 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού περίπου 250 εκατομμυρίων, θα συνδέει τα δίκτυα των δύο χωρών στα σημεία Κομοτηνή και Στάρα Ζαγκόρα, ενώ θα έχει αρχική δυναμικότητα 3 δισ. κυβικών μέτρων το χρόνο με δυνατότητα επέκτασης στα 5 δισ. κυβικά μέτρα. O IGB, που θα συνδεθεί τόσο με το εθνικό δίκτυο, όσο και με τον αγωγό TAP, θα επιτρέψει καταρχήν στη Βουλγαρία και σε δεύτερη φάση σε Ρουμανία, Σερβία και Ουγγαρία, που είναι επίσης εξαρτημένες σε μεγάλο βαθμό από τη Ρωσία, να παραλαμβάνουν φυσικό αέριο και από άλλες πηγές. Είτε από το Αζερμπαϊτζάν, μέσω του TAP, είτε υγροποιημένο αέριο, μέσω του τερματικού σταθμού στη Ρεβυθούσα. Από την άλλη πλευρά, σε καθεστώς αβεβαιότητας εισέρχεται το σχέδιο του αγωγού Turkish Stream, το σχέδιο στο οποίο η Ρωσία στήριξε τα πλάνα της για διαφοροποίηση των ροών φυσικού αερίου προς την Ευρώπη στον απόηχο της ακύρωσης του αγωγού South Stream.
Σύμφωνα με τις νεότερες εξελίξεις που αφορούν τον σχεδιασμό και τις διακυβερνητικές συμφωνίες που αφορούν το έργο, το project «παγώνει» προσωρινά στον απόηχο του αδιεξόδου στις συζητήσεις μεταξύ Ρωσίας και Τουρκίας. Σημειώνεται πως η διαφωνία με την Τουρκία για την τιμολόγηση του ρωσικού αερίου έχει παραπεμφθεί στη διαιτησία, ενώ από το καλοκαίρι κρίθηκε απαραίτητο να υπογραφεί διακυβερνητική συμφωνία για τα θέματα του αγωγού,
κάτι που λόγω και των εκλογών στην Τουρκία δεν έγινε δυνατό. Σύμφωνα με τον ο επικεφαλής της Gazprom, Αλεξέι Μίλερ, εντός του Δεκεμβρίου θα πραγματοποιηθεί ρωσοτουρκική συνάντηση σχετικά με την υλοποίηση του σχεδίου. Όπως ανέφερε, το σχέδιο για τον αγωγό μπορεί να υλοποιηθεί μέσα σε μία σύντομη χρονική περίοδο, δεδομένου ότι οι δύο χώρες έχουν συμφωνήσει πως ο αγωγός κάτω από τη Μαύρη Θάλασσα θα έχει την ίδια διαδρομή, περίπου, όπως θα είχε το ακυρωθέν σχέδιο του South Stream.Ο χρόνος υλοποίησης του project παραμένει άγνωστος, σημείωσε ο κ. Μίλερ, προσθέτοντας ότι αυτό θα εξαρτηθεί από την υπογραφή της σχετικής διακυβερνητικής συμφωνίας.

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου