.

Στα 2,7 δισ. οι ληξιπρόθεσμες οφειλές καταναλωτών στη ΔΕΗ

Τη δυστοκία των καταναλωτών να ανταποκριθούν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις αντανακλά η διόγκωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών της ΔΕΗ από απλήρωτους λογαριασμούς ρεύματος από τα 2,3 δισ. ευρώ στο τέλος του 2015 στα 2,7 δισ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του έτους. Το πρόβλημα έχει χαρακτηριστεί μείζον από τη διοίκηση της ΔΕΗ, η οποία επιχειρεί μέσα από ένα πρόγραμμα ευέλικτων διακανονισμών με πολλές δόσεις και χωρίς προκαταβολή να διευκολύνει τους καταναλωτές και να βελτιώσει τη ρευστότητά της, καθώς έχει φτάσει στο «κόκκινο» και δυσχεραίνει την ομαλή λειτουργία της.

Μέχρι στιγμής ένας αριθμός 145.000 πελατών της ΔΕΗ έχει μπει στο καθεστώς των διακανονισμών για συνολικές οφειλές ύψους περίπου 430 εκατ. ευρώ. Με στόχο τη βελτίωση της εισπραξιμότητάς της αλλά και τη συγκράτηση των «καλών» πελατών της από τη μετακίνησή τους προς τους ιδιώτες παρόχους, η διοίκηση της ΔΕΗ προανήγγειλε την περασμένη Τρίτη μείωση των τιμολογίων για «συνεπείς» οικιακούς και εμπορικούς καταναλωτές σε ποσοστό 15%. Η διοίκηση της ΔΕΗ ευελπιστεί ότι μέσω αυτής της κίνησης θα αυξηθεί ο αριθμός των καταναλωτών που θα σπεύσουν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους, προκειμένου να επωφεληθούν της μείωσης του 15%, η οποία στο σύνολο του λογαριασμού περιορίζεται στο 10%.

Το κατά πόσον αυτό θα επιβεβαιωθεί, θα φανεί το επόμενο διάστημα, αφού οι νέοι φόροι θα επιβαρύνουν περαιτέρω τους ισχνούς οικογενειακούς προϋπολογισμούς των νοικοκυριών που μέσα στην κρίση υποχρεώθηκαν να βάζουν προτεραιότητες στην αποπληρωμή των υποχρεώσεών τους. Τα ίδια τα στελέχη της ΔΕΗ αναγνωρίζουν τη δυσκολία των καταναλωτών και την ανάγκη, όπως χαρακτηριστικά τονίζουν, «να πληρώσουν πρώτα την εφορία, το ενοίκιο και άλλες άμεσες ανάγκες και να αφήσουν τον λογαριασμό ρεύματος για αργότερα, αφού δεν απειλούνται με άμεση διακοπή».

Οι λογαριασμοί όμως συσσωρεύονται, «φουσκώνουν» και από τα διάφορα τέλη υπέρ τρίτων και άλλες χρεώσεις που αντιπροσωπεύουν πάνω από το 1/3 του συνολικού ποσού, με αποτέλεσμα η αποπληρωμή να γίνεται ακόμη πιο δύσκολη ακόμη και με ρυθμίσεις, αφού στην πορεία διαπιστώνουν ότι δεν μπορούν να ανταποκριθούν. Το πρόβλημα φυσικά «χτυπάει» στη ΔΕΗ, η ρευστότητα της οποίας περιορίζεται ασφυκτικά με αποτέλεσμα να καθυστερεί πληρωμές σε εργολάβους και προμηθευτές.

Η πίεση στους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών φαίνεται και από τη σημαντική υποχώρηση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας το πρώτο τρίμηνο του έτους στη χαμηλή τάση μέσω της οποίας ηλεκτροδοτούνται τα νοικοκυριά και οι μικρές επιχειρήσεις σε ποσοστό 15,28%.

Το μεγαλύτερο ποσοστό εξάλλου των ληξιπρόθεσμων οφειλών της ΔΕΗ των 2,3 δισ. ευρώ του 2015 προέρχεται από τη χαμηλή τάση. Μόνο οι επισφάλειες από πελάτες χαμηλής και μέσης τάσης το 2015, σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα της ΔΕΗ, αυξήθηκαν κατά 472 εκατ. ευρώ και διαμορφώθηκαν σε 781 εκατ. ευρώ έναντι 309 εκατ. ευρώ το 2014.

Η κακή οικονομική κατάσταση νοικοκυριών και επιχειρήσεων στα χρόνια της ύφεσης, αλλά και η αδυναμία ελέγχου από τη ΔΕΗ και της θυγατρικής της που διαχειρίζεται το δίκτυο διανομής (ΔΕΔΔΗΕ) έχουν πολλαπλασιάσει τα φαινόμενα ρευματοκλοπών. Από τους στοχευμένους ελέγχους που έκαναν συνεργεία του ΔΕΔΔΗΕ το διάστημα Νοεμβρίου 2015 - Αυγούστου 2015 σε 57.000 μετρητές διαπιστώθηκε ότι ο ένας στους δέκα (5.500) ήταν «πειραγμένος». Μία ξεχωριστή περίπτωση για τη ΔΕΗ αποτελούν οι «μπαταχτσήδες». Καταναλωτές, κυρίως επιχειρήσεις από τον χώρο της εστίασης (εστιατόρια, καφετέριες, κέντρα νυχτερινής διασκέδασης) αλλά και μεγάλα ξενοδοχεία, που είτε «ρευματοκλέβουν» είτε δεν πληρώνουν τους λογαριασμούς τους εκμεταλλευόμενοι τη γενικότερη κατάσταση και όχι από αδυναμία.

Στους «κακοπληρωτές» ανήκει και το ελληνικό Δημόσιο με συνολικές οφειλές από απλήρωτους λογαριασμούς ρεύματος ύψους 261 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 100 εκατ. της κεντρικής κυβέρνησης και τα 161 εκατ. του ευρύτερου δημόσιου τομέα.

Πηγη: www.kathimerini.gr

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου