.
.

«Σπάει» το μονοπώλιο της ΔΕΠΑ

Νέα δεδομένα στην αγορά φυσικού αερίου δημιουργεί η αθόρυβη αλλά δυναμική κίνηση της Μ+Μ Gas των ομίλων Μυτιληναίου και Motor Oil να εισαγάγει φυσικό αέριο μέσω του αγωγού που καταλήγει στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, στον σταθμό του Σιδηροκάστρου. Πρόκειται για τα πρώτα φορτία φυσικού αερίου που διοχετεύονται στην ελληνική αγορά από ιδιωτική εταιρεία μέσω του αγωγού, που χρησιμοποιεί κατ’ αποκλειστικότητα από την έναρξη της λειτουργίας του μέχρι και σήμερα η ΔΕΠΑ.


Το ξεκίνημα

Η έλευση των φορτίων που προέρχονται από μεγάλη ευρωπαϊκή εταιρεία ξεκίνησε από 1ης Ιουνίου και κατέστη δυνατή έπειτα από μαραθώνιες προσπάθειες της M+M Gas και το «πείσμα» που επέδειξε κατακυρώνοντας στο όνομά της την πρωτοπορία και το άνοιγμα του ανταγωνισμού στην προμήθεια αερίου μέσω αγωγού, όπως έπραξε και το 2010 για το άνοιγμα της αγοράς στην προμήθεια LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο).

Οι ποσότητες, αν και μικρές, σηματοδοτούν τις προοπτικές του μελλοντικού ανταγωνισμού στην προμήθεια φυσικού αερίου και τα οφέλη για τους καταναλωτές, αλλά και την ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας σε φυσικό αέριο.

Η Μ+Μ αποτέλεσε τον πρώτο ανταγωνιστή της ΔΕΠΑ στην προμήθεια LNG, ενώ ακολουθεί επιθετική πολιτική και στη λιανική αγορά φυσικού αερίου, αξιοποιώντας το νέο πλαίσιο απελευθέρωσης των μεγάλων βιομηχανικών καταναλωτών. Εχει ήδη αποσπάσει μερίδιο 80% αυτής της κατηγορίας καταναλωτών, τροφοδοτώντας αυτή τη στιγμή 35 μεγάλες βιομηχανίες σε Σέρρες, Κιλκίς, Βόλο, Οινόφυτα, Θριάσιο, Σπάτα, Λάρισα και Θεσσαλονίκη με αέριο που παίρνει από τις δημοπρασίες της ΔΕΠΑ και LNG που εισάγει η ίδια. Ο ανταγωνισμός στην λιανική αγορά φυσικού αερίου αναμένεται να ενταθεί μετά το 2018, οπότε θα αποκτήσουν δικαίωμα επιλογής προμηθευτή και οι οικιακοί καταναλωτές, με οφέλη αντίστοιχα με αυτά που απολαμβάνουν σήμερα οι οικιακοί καταναλωτές στην αγορά ηλεκτρισμού, αφού ο ανταγωνισμός υποχρέωσε τη ΔΕΗ να προχωρήσει σε μειώσεις της τάξης του 15% στους συνεπείς οικιακούς και εμπορικούς πελάτες της για να ανακόψει τη ροή μετακίνησης προς τους ιδιώτες προμηθευτές. Παρά το γεγονός ότι οι εισαγωγές φυσικού αερίου μέσω του αγωγού Βουλγαρίας - Ελλάδας δεν ήταν απαγορευμένες σε τρίτες εταιρείες, μέχρι σήμερα κανείς δεν μπορούσε να αξιοποιήσει τη διασύνδεση, και αυτό γιατί οι διαχειριστές των δύο χωρών (ΔΕΣΦΑ Ελλάδας και Bulgartransgaz Βουλγαρίας) δεν είχαν υπογράψει την απαραίτητη συμφωνία διαχείρισης της διασυνοριακής διασύνδεσης (interconnection agreement), κατά παράβαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.

Στόχος

Για την Μ+Μ η εισαγωγή φυσικού αερίου μέσω αγωγού ήταν ένας στόχος που τέθηκε από το 2012 και η εταιρεία, παρά το προσκόμματα, αποφάσισε να αξιοποιήσει την αποτελεσματική εμπειρία του ανοίγματος της αγοράς LNG, αξιολογώντας και τις πιέσεις της Ε.Ε. προς την αντίστοιχη κατεύθυνση.

Είναι γνωστό ότι ο αντιπρόεδρος της Ε.Ε. Μάρος Σέβκοβιτς ανακοίνωσε από τη Θεσσαλονίκη, στα εγκαίνια του αγωγού TAP, την υπογραφή του interconnection agreement μεταξύ του ΔΕΣΦΑ και της Bulgartransgaz στις 26 Μαΐου. Η ημερομηνία παρήλθε άπραγη, η M+M ωστόσο δεν παραιτήθηκε από τον στόχο της και στο επιχείρημα του ΔΕΣΦΑ ότι δεν μπορεί να μεταφέρει αέριο για λογαριασμό της μέσω του αγωγού ελλείψει της σχετική συμφωνίας, η εταιρεία αντέτεινε ότι και η ΔΕΠΑ παραλαμβάνει αέριο από την ίδια διασύνδεση, χωρίς να έχει υπογραφεί συμφωνία, υποχρεώνοντας τον Διαχειριστή να άρει τις αντιρρήσεις του.

Συμβόλαιο

Ετσι η M+M υπέγραψε συμβόλαιο με μεγάλη ευρωπαϊκή εταιρεία τον προηγούμενο μήνα και στις 31 Μαΐου παρέλαβε την απαραίτητη δήλωση από τον ΔΕΣΦΑ για τη μεταφορά των πρώτων ποσοτήτων από την 1η Ιουνίου.

Η εξέλιξη αυτή έχει επισπεύσει τις διαδικασίες για την υπογραφή της συμφωνίας μεταξύ των δύο Διαχειριστών, η οποία θεωρείται πολύ πιθανόν πλέον να υπογραφεί και σήμερα στην προγραμματισμένη συνάντηση για τον σκοπό αυτόν στη Σόφια μεταξύ του ΔΕΣΦΑ, της Bulgartransgaz, της ΡΑΕ Ελλάδας και της αντίστοιχης Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας της Βουλγαρίας, της ΔΕΠΑ και της Gazprom.

http://www.kathimerini.gr/

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου