.
.

Εξελίξεις στο Κτηματολόγιο – Προτάσεις Παγκόσμιας Τράπεζας

Τη συγχώνευση των κτηματολογικών γραφείων και υποθηκοφυλακείων και τη δημιουργία νέου ενιαίου κρατικού φορέα που θα βρίσκεται υπό την ομπρέλα του υπουργείου Περιβάλλοντος και όχι του Δικαιοσύνης προβλέπει, μεταξύ άλλων, ο οδικός χάρτης της Παγκόσμιας Τράπεζας για την ολοκλήρωση του Εθνικού Κτηματολογίου.

Tις δομικές αλλαγές συμπληρώνουν η δημιουργία κυβερνητικής επιτροπής που θα εποπτεύσει την πορεία του Κτηματολογίου και θα συγκροτείται από την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής και η πρόταση για τον διορισμό διοίκησης από τον ιδιωτικό τομέα, μακριά από κομματικές και πολιτικές δεσμεύσεις, με ετήσιες απολαβές 200.000 ευρώ!
Μέσα σε λιγότερο από τέσσερις μήνες, τα στελέχη του διεθνούς οργανισμού, που έχει διοριστεί από την ΕΕ. σε ρόλο τεχνικού συμβούλου, παρέδωσαν στα τέλη Νοεμβρίου τις προτάσεις τους για την πορεία υλοποίησης του μεγάλου έργου.
Αυτό που μένει τώρα είναι η πολιτική ηγεσία να αποφασίσει για τον βηματισμό της μεγάλης μεταρρύθμισης που χαρακτηρίζεται από ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα αλλά και κοστολογικές εκτιμήσεις από τις οποίες προκύπτουν χρήσιμα συμπεράσματα.
Σε πρώτη φάση, με βάση το σχέδιο, προτείνεται να συγχωνευτούν σε 19 γραφεία τα 398 υποθηκοφυλακεία και πάνω από 1οο μεταβατικά κτηματολογικά γραφεία της χώρας, υλοποιώντας μια μεγάλη επιχείρηση μετακίνησης εργαζομένων (το σχέδιο τη χαρακτηρίζει επιχείρηση μετανάστευσης) που είναι ακόμη ασαφές τι μορφή θα πάρει.
Με βάση τον παλιό σχεδιασμό η συγχώνευση των δύο φορέων (κτηματολογικών γραφείων, υποθηκοφυλακείων) προβλεπόταν με την ολοκλήρωση του εθνικού κτηματολογίου.
Στον νέο φορέα αναφέρεται ότι θα ενταχθούν περίπου 790 εργαζόμενοι από 1.466 που είναι σήμερα, ενώ μνημονεύονται διαδικασίες αποζημιώσεων, κάτι που σημαίνει ότι προβλέπεται δραστική συρρίκνωση του προσωπικού.
Οι διαδικασίες προβλέπεται να είναι ταχείες αφού οι Θεσμικές αλλαγές θα πρέπει να έχουν δρομολογηθεί μέχρι τον προσεχή Απρίλιο και μέχρι τις αρχές καλοκαιριού να έχει οριστεί το νέο Διοικητικό Συμβούλιο ώστε η πρώτη συνεδρίαση να γίνει εντός του Ιουνίου!
Ιδιαίτερη αναφορά κάνει ο διεθνής οργανισμός στον επικεφαλής του νέου φορέα που, όπως σημειώνει, θα είναι το κλειδί για την επίτευξη των στόχων της κτηματογράφησης της χώρας που σέρνεται από τα τέλη της δεκαετίας του ’90, με αποτέλεσμα να έχει κτηματογραφηθεί το 23% των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας, που αντιστοιχεί μόλις στο 10% τnς έκτασης τnς χώρας.
Με βάση τις προτάσεις της Παγκόσμιας Τράπεζας, ο διευθύνων σύμβουλος θα πρέπει να επιλέγεται με αξιοκρατικά κριτήρια και να προσλαμβάνεται με σύμβαση ακόμη και πενταετούς Θητείας από τον ιδιωτικό τομέα ή το εξωτερικό.
Η σημασία που δίνει η Παγκόσμια Τράπεζα στον επικεφαλής του νέου κρατικού οργανισμού αποδεικνύεται και από τις μισθολογικές απολαβές που προτείνει (200.000 ευρώ). Ετήσιες αποζημιώσεις προσδιορίζονται και για τα μέλη της εκτελεστικής επιτροπής του Δ.Σ. του οργανισμού (2.οοο ευρώ μηνιαίως) με κόστος 210.000 ευρώ.
Αποζημίωση προβλέπεται παράλληλα και για τη 12μελή κυβερνητική επιτροπή (250 ευρώ ανά μέλος/ανά συνεδρίαση), η οποία θα συνεδριάζει τουλάχιστον δύο φορές τον χρόνο και θα έχει την ευθύνη του προϋπολογισμού του έργου, της έγκρισης του ετήσιου επιχειρηματικού σχεδίου, τις αλλαγέ5 στα τέλη, τους εργαζόμενους, τις αμοιβές κ.ά. Οι δαπάνες για το διοικητικό συμβούλιο, την εκτελεστική επιτροπή και τον διευθύνοντα σύμβουλο προτείνεται να καλύπτονται από τα τέλη συναλλαγών στα κτηματολογικά γραφεία και τα υποθηκοφυλακεία που το 2014 ανήλθαν στο διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 64 εκατ. ευρώ.
Την προεδρία τηs κυβερνητικής αυτής επιτροπής προτείνεται να έχει ανώτατος δικαστής (Συμβούλιο της Επικρατείας ή Άρειος Πάγος), ενώ σε αυτό θα συμμετέχουν εκπρόσωποι από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (3), το υπουργείο Δικαιοσύνης (2), το υπουργείο Οικονομίας (1), το υπουργείο Εσωτερικών (1), αλλά και εκπρόσωποι της ακαδημαϊκής κοινότητας. Η θητεία τους θα είναι πενταετής.

Η χρηματοδότηση
Τρεις σημαντικές παραμέτρους θέτει η Παγκόσμια Τράπεζα για να προχωρήσει το Εθνικό Κτηματολόγιο. Αυτές είναι η χρηματοδότηση, για την οποία φαίνεται ότι υπάρχει μεγάλη ασάφεια καθώς δεν έχουν παρθεί οριστικές αποφάσεις για την εξασφάλιση των αναγκαίων πόρων από το ΕΣΠΑ ύψου5 89,2 εκατ. ευρώ.
Η έκθεση διευκρινίζει ότι η χρηματοδότηση από την οποία εξαρτάται άμεσα η τρίτη γενιά κτηματογράφησης (ΚΤΗΜΑ16) για το 64% της χώρας θα πρέπει να έχει οριστικοποιηθεί έως τις αρχές του νέου έτους.
Τα άλλα σημαντικά στοιχεία που τίθενται είναι να προηγηθούν η ψηφιοποίηση των αρχείων των υποθηκοφυλακείων και η κύρωση των δασικών χαρτών. Το κόστος των δασικών χαρτών η Παγκόσμια Τράπεζα το υπολογίζει στα 38 εκατ. ευρώ, ενώ εκφράζεται η ελπίδα να χρηματοδοτηθεί από το Πράσινο Ταμείο.
Ειδικά για τα αναλογικά αρχεία, προβλέπεται η ψηφιοποίηση 900.000.000 σελίδων συμβολαίων και 250.000 τοπογραφικών σχεδίων με συνολικό κόστος 63,2 εκατ. ευρώ, που είναι αδιευκρίνιστο από ποιες πηγές εσόδων θα καλυφθούν.
Πηγές από τον χώρο των υποθηκοφυλακείων αναφέρουν ότι δεν έχει υπολογιστεί η ψηφιοποίηση των υποθηκών, των βαρών και των προσημειώσεων τα οποία αντιστοιχούν σε άλλες 900.000.000 σελίδες!

Το άρθρο είναι της κας. Μαριάννας Τζάννε και αναπαράγεται από το Πρώτο Θέμα 11/12/2016.

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου