.

"Καθαρές λύσεις" για το άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρισμού απαιτεί η τρόικα - Αυξάνεται η πίεση για "Μικρή ΔΕΗ"

Ρητές δεσμεύσεις φαίρεται να ζητά η τρόικα σχετικά με τα περίφημα "εναλλακτικά δομικά μέτρα" που περιγράφονται στο μνημόνιο σε περίπτωση που δεν περπατήσουν οι δημοπρασίες υποχρεωτικής πώλησης ενέργειας από την ΔΕΗ.

Το αναγνωρίζουν πλέον και πηγές του υπουργείου Ενέργειας που θεωρούν ότι εφόσον το εγχείρημα των ΝΟΜΕ δεν φέρει τα αναμενόμενα, είναι αρκετά πιθανό να μας ασκηθούν πιέσεις προκειμένου να συμπεριληφθεί στη νέα συμφωνία, ρητή διατύπωση για επαναφορά του σχεδίου της "Μικρής ΔΕΗ", ή κάποιας παραλαγής του. 
Αν και θεωρούν ως απίθανο το σενάριο να μας ζητηθεί η νομοθέτησή του προκαταβολικά, εντούτοις δεν αποκλείουν καθόλου να απαιτήσει η τρόικα ένα τέτοιο μοντέλο να αναφέρεται με απόλυτη σαφήνεια ως εναλλακτικό μέτρο, εφόσον δεν επιτευχθούν οι στόχοι μείωσης του μεριδίου της ΔΕΗ.
"Είναι ένα θέμα ανοικτό, γνωρίζουμε ότι θα δεχθούμε πίεση", σημειώνουν οι συνομιλητές μας, εκτιμώντας επίσης ότι εκτός της "Μικρής ΔΕΗ", οι πιστωτές θα ζητήσουν να συμπεριληφθεί στη συμφωνία και ρητή αναφορά για την πρόταση Παναγιωτάκη περί πώλησης δύο εταιρειών με πελατολόγιο.
Τα πάντα φυσικά θα εξαρτηθούν από το πως θα πάει συνολικά η διαπραγμάτευση, η οποία και διεξάγεται σε υψηλό πολιτικό επίπεδο από το υπουργείο Οικονομικών, και όχι από το υπ. Ενέργειας. Στις συζητήσεις που κάνει η ομάδα Τσακαλώτου εντάσσεται και το κομμάτι περί αποσαφήνισης των εναλλακτικών δομικών λύσεων (τύπου "Μικρής ΔΕΗ"), καθώς στο υπουργείο Ενέργειας η διαπραγμάτευση αφορά μόνο στο τεχνικό σκέλος, εν προκειμένω στις ποσότητες των δημοπρασιών ΝΟΜΕ.
Ιδια η εικόνα ως προς τα ΝΟΜΕ
Εδώ η εικόνα παραμένει ίδια απολύτως με εκείνη του Δεκεμβρίου. Η μεν τρόικα επιμένει σε αύξηση των δημοπρατούμενων ποσοτήτων, ζητώντας κάθε χρόνο μέχρι το 2019 να γίνεται ένα συνεχές "roll out". Δηλαδή επαναδιάθεση των πακέτων της προηγούμενης χρονιάς, αρχής γενομένης από τον προσεχή Σεπτέμβριο οπότε και θα πρέπει να πουληθεί εκ νέου (εκτός από την φετινή ποσότητα 12%), και το 8% του 2016. Απαίτηση που οδηγεί στο να κατευθυνθεί στις δημοπρασίες ΝΟΜΕ, το 46% συνολικά της παραγωγής της ΔΕΗ μέχρι το 2019. Αυτή η απαίτηση δεν γίνεται δεκτή από την ελληνική πλευρά που επιμένει ότι η απλή εφαρμογή του νόμου (8% το 2016, 12% το 2017, 13% το 2018 και 13% το 2019), είναι αρκετή προκειμένου να δημιουργηθεί η απαιτούμενη κινητικότητα και να επιτευχθεί ο στόχος μείωσης του ποσοστού της ΔΕΗ κάτω του 50% ως το 2020.
Η υπαναχώρηση που έχει μέχρι τώρα κάνει το ΥΠΕΝ είναι να υπάρξουν πιθανόν κάποιες διορθώσεις στις δημοπρατούμενες ποσότητες εάν κατά την αξιολόγηση που θα κάνει η ΡΑΕ τον Ιούνιο του 2017 διαπιστωθεί ότι υπάρχει μεγάλη απόκλιση από τους στόχους. Αν δηλαδή υπάρξει πρόβλεψη για υστέρηση των στόχων, οι ποσότητες να αυξηθούν. Αν πάλι διαπιστωθεί ότι η μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ υπερβαίνει τους στόχους, τότε οι ποσότητες θα μειωθούν. Και εδώ θα μετρήσει προφανώς και το αποτέλεσμα που θα έχει η υλοποίηση του σχεδίου της ΔΕΗ για την πώληση έτοιμου πελατολογίου.
"Οπως και να έχει τα ΝΟΜΕ δεν μας ανησυχούν, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο θα τα βρούμε", λένε στελέχη του ΥΠΕΝ προβλέποντας σύγκλιση, στη βάση της ερμηνείας της ελληνικής πλευράς ως προς το τι ακριβώς λέει ο νόμος.
Είναι σαφές ότι τα δύσκολα αφορούν σε τυχόν πίεση των δανειστών για πιο ρητές διατυπώσεις σχετικά με τα εναλλακτικά δομικά μέτρα. Ενα σενάριο θα μπορούσε να προβλέπει την συμπερίληψη σε μια τωρινή συμφωνία της ρητής δέσμευσης ότι αν τον Ιούνιο του 2018 υπάρξει υστέρηση ως προς τον στόχο, τότε να περάσουμε αυτόματα σε άλλου είδους μέτρα, βλέπε επαναφορά του σχεδίου "Μικρή ΔΕΗ". 
Η φόρμουλα για ΔΕΣΦΑ
Γρηγορότερα απ’ ότι στα θέματα ηλεκτρισμού, φαίνεται ότι θα έχουμε εξελίξεις ως προς την την φόρμουλα που θα ακολουθήσει η κυβέρνηση για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ
Εδώ και ημέρες η κυβέρνηση εξετάζει και πάλι το σενάριο συνέχισης του ίδιου διαγωνισμού με βάση μια συγκεκριμένη νομική άποψη, σύμφωνα με την οποία η αρχική προκήρυξη επιτρέπει στον πωλητή να αλλάξει κατά την διάρκειά του, όρους και διαδικασίες. Στόχος σε κάθε περίπτωση αυτής της νομικής άποψης είναι να κρατηθεί ζωντανός ο υφιστάμενος διαγωνισμός, καθώς εκτιμάται ότι έτσι θα κερδηθούν τουλάχιστον πέντε μήνες, όσο δηλαδή συνεπάγεται η πρόσληψη συμβούλου, η νέα προκήρυξη, η νέα αποτίμηση, κ.ό.κ. 
Εννοείται ότι όλα τα παραπάνω (ΔΕΗ, ΝΟΜΕ, ΔΕΣΦΑ) θα εξαρτηθούν από την γενικότερη πορεία της διαπραγμάτευσης, αφού όσο θα συνεχίζεται, δεν αποκλείεται και να πέσουν νέα ζητήματα στο τραπέζι ακόμη και ως μέρος ενός ευρύτερου και πιο σκληρού παζαριού. Η κυβέρνηση πάντως μιλά για μια "συμφωνία-πακέτο" (β’ αξιολόγηση, δημοσιονομικό κενό του 2018, και μετά από αυτό), που σημαίνει ότι αν δεν τα βρούμε συνολικά με την τρόικα, δεν γίνεται να νομοθετηθούν αποσπασματικά για παράδειγμα μόνο τα ενεργειακά ή τα εργασιακά.  

energypress.gr

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου