.
.

700 δισ. ευρώ για έργα σε Δίκτυα Μεταφορών μέχρι το 2030 στην Ευρώπη

Για να καταλάβουμε πόσο μεγάλη είναι η ανάγκη εξεύρεσης κεφαλαίων, αρκεί να σκεφτούμε ότι το περίφημο Σχέδιο Γιούνκερ έχει κινητοποιήσει περίπου 177 δισ ευρώ σε επενδύσεις (και δεν αφορά αποκλειστικά δίκτυα μεταφορών), ενώ το Συνδέοντας της Ευρώπη έχει συγκεντρώσει 24 δισ ευρώ για την χρονική περίοδο μέχρι το 2020, ποσό που έχει σχεδόν εξαντληθεί. Το ποσό όμως που έχει υπολογιστεί ότι χρειάζεται για να ολοκληρωθεί το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών αγγίζει το ιλιγγιώδες ποσό των 700 δισ ευρώ και ο χρονικός ορίζοντας υλοποίησης του είναι μέχρι το 2030.

Για να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε όλα αυτά τα έργα είναι αναγκαία πλέον η συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων. Το Δημόσιο χρήμα δεν φτάνει πια για να προχωρήσουν όλα αυτά τα φιλόδοξα, μικρά και μεγάλα projects ανά την Ευρώπη.

Στο συνέδριο αυτό, όπως και σε προηγούμενα που έχουν διεξαχθεί για τις υποδομές μεταφορών, έχουμε την ίδια αναζήτηση. Ιδιωτικά κεφάλαια, που υπάρχουν "εκεί έξω" και θα προσελκύσουμε μέσα από έργα που θα γίνουν είτε με τη μέθοδο της παραχώρησης είτε με τη μέθοδο των ΣΔΙΤ, ανάλογα την περίπτωση.

Είναι πασιφανές, ότι πλέον η Ευρώπη δεν μπορεί και δεν θέλει να προχωρήσει πολύ μεγάλα έργα μόνο με το Ευρωπαϊκό κρατικό χρήμα και ο στόχος είναι σε κάθε βήμα, να βρίσκεται και ο απαραίτητος επενδυτής για να καλύπτει τις ανάγκες της Ε.Ε. σε υποδομές μεταφορών.

Σπουδαία προτεραιότητα αποτελούν τα διακρατικά έργα (cross border projects) τα οποία θα βοηθήσουν στην διασυνδεσιμότητα των χωρών μελών της Ε.Ε. μεταξύ τους. Όπως ανέφερε υψηλόβαθμος αξιωματούχος της Κομισιόν στο ypodomes.com σήμερα, υπάρχουν σειρά από περιπτώσεις όπου π.χ. το σιδηροδρομικό δίκτυο της μίας χώρας να μην μπορεί να συνδεθεί επαρκώς με εκείνο γειτονικής χώρας και έτσι να δημιουργείται κενό. Επίσης υπάρχουν πολλές γραμμές σε πολλές χώρες που φτάνουν μέχρι τα σύνορα, αλλά δεν συνδέονται με το δίκτυο της γειτονικής τους χώρας.

Αυτό παρατηρείται σε μεγαλύτερο βαθμό στις χώρες συνοχής και η χώρα μας είναι μία από αυτές. Άλλωστε έχουμε τουλάχιστον 2 παραδείγματα γραμμών που φτάνουν μέχρι τα σύνορα (με Σκόπια και Αλβανία) αλλά δεν συνδέονται με τη γειτονική χώρα, ενώ ακόμα και σήμερα με την Βουλγαρία δεν μπορούμε να διασυνδέσουμε ηλεκτρικά τρένα καθώς το ελληνικό τμήμα μέχρι τον Προμαχώνα λειτουργεί μόνο με ντιζελοκίνητα τρένα και τα σχετικά έργα δεν πρόκειται να ξεκινήσουν πριν το 2020.

Επίσης παρουσιάστηκε και το νέο εργαλείο Clean Transport Facility, που εξειδικεύεται στην μετατροπή των αστικών μέσων μεταφορας από ρυπογόνα σε καθαρά με την δρομολόγηση ηλεκτρικών και LNG λεωφορείων καθώς και άλλων μέσων που θα μειώσουν ή θα μηδενίσουν τους ρύπους. Σε αυτό το πεδίο η χώρα μας ήδη επιδιώκει την προμήθεια περίπου 2.000 "καθαρών" λεωφορείων με αρχική στόχευση την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.

Σχετικά με το CTF, μεγάλο ενδιαφέρον έδειξε ο Αντιπρόεδρος της ΕΤεπ Pim van Ballekom ο οποίος σε ενημέρωση που έκανε στους δημοσιογράφους στο Συνέδριο της Σόφια, είπε πως το ποσοστό χρηματοδότησης κυμαίνεται από 30 μέχρι 50%. Όπως είπε "αυτό το νέο χρηματοδοτικό εργαλείο έρχεται να βοηθήσει τις πόλεις της Ευρώπης για πιο πράσινες μεταφορές και να περάσουμε από οχήματα που καταναλώνουν diesel σε οχήματα ηλεκτρικά και LNG. "Αυτό" όπως σημείωσε ο Αντιπρόεδρος της ΕΤΕπ "δεν μεταμορφώνει μόνο τις αστικές μεταφορές και τις κάνει πιο πράσινες αλλά βοηθά και στην επίτευξη του στόχου της Ε.Ε. που θέτει για το 2021 για την μείωση των ρύπων".

Για την ενεργοποίηση των πόλεων ή των Οργανισμών που θέλουν να ενταχθούν στο σχετικό πρόγραμμα ο ο κος van Ballekom σημείωσε πως υπάρχουν αξιωματούχοι που μπορούν να βοηθήσουν την κάθε πόλη που ενδιαφέρεται ενώ υπάρχουν συμβουλευτικές υπηρεσίες για τα έργα που μπορούν να χρηματοδοτηθούν από τη σύνταξη του φακέλου μέχρι την υποβολή του προς χρηματοδότηση. Η ΕΤΕπ μπορεί να υποστηρίξει χρηματοδοτικά προγράμματα που φτάνουν σε περίοδο μέχρι και τα 5 χρόνια.

Ανακοίνωση: Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου