.

Αυθαίρετα: τέλος Αυγούστου το νέο Ν/Σ στη Βουλή, λήγει η τελευταία παράταση στις 23/07

Η ατζέντα της «επόμενης μέρας» μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και οι πρωτοβουλίες που θα πρέπει να αναληφθούν τέθηκαν στη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, υπό τον πρωθυπουργό. Άμεσα αλλά και μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται να πάρουν τον δρόμο για τη Βουλή μια σειρά νομοσχεδίων προς ψήφιση, όπως αναφέρει το non paper που εκδόθηκε.

Στο κείμενο του non paper γίνεται αναφορά στο αναμενόμενο νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος για τα αυθαίρετα, το οποίο συγκαταλέγεται στις νομοθετικές πρωτοβουλίες που θα καταθέσει η κυβέρνηση, μετά την εκκίνηση των εργασιών της Βουλής στο τέλος Αυγούστου. Αξίζει να σημειώσουμε πως η τελευταία παράταση του ισχύοντος νόμου Ν.4178/2013 λήγει την Κυριακή 23 Ιουλίου, γεγονός για το οποίο δεν υπάρχει καμία αναφορά στο non paper.
Αναλυτικά, το περιεχόμενο του non paper
Παράλληλα με την υλοποίηση της συμφωνίας με τους δανειστές, την διαπραγμάτευση και την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, η κυβέρνηση τηρεί τις δεσμεύσεις της προς την κοινωνική πλειοψηφία, υλοποιεί το πρόγραμμά της, ικανοποιεί δίκαια κοινωνικά αιτήματα. 
Εξισορροπεί αποφασιστικά, για πρώτη φορά, μετά από χρόνια μνημονίων, τις συνέπειες της δημοσιονομικής προσαρμογής με την ανάγκη η κοινωνία όχι μόνο να μείνει όρθια, αλλά να αισθανθεί ότι βγαίνει από το σκοτάδι της κρίσης, στο φως της δίκαιης και βιώσιμης ανάπτυξης. Μια νέα μέρα για την οικονομία, δεν μπορεί να βρει την κοινωνία παρατημένη εκεί που οι δυνάμεις του νεοφιλελευθερισμού είχαν αποφασίσει να την εγκαταλείψουν: στο περιθώριο.
Έτσι, μια σειρά από νομοσχέδια  βρίσκουν τον δρόμο τους, παρά την εκκωφαντική σιωπή ή την προκλητική διαστρέβλωση από την αντιπολίτευση και την συμπλέουσα πλειοψηφία των μέσων μαζικής ενημέρωσης. 
Αλλάζουμε το θεσμικό πλαίσιο, ικανοποιούμε τις κοινωνικές ανάγκες, ρυθμίζουμε εκκρεμότητες που λίμναζαν για χρόνια, ξαναχτίζουμε το κοινωνικό κράτος. 
Και όσο και αν προσπαθούν κάποιοι να τα αποκρύψουν, η υλοποίησή τους αλλάζει, σταδιακά, την καθημερινότητα του πολίτη.
Το τελευταίο λοιπόν διάστημα  προχωρήσαμε και συνεχίζουμε με τις εξής νομοθετικές πρωτοβουλίες:
1. Ψηφίστηκε την προηγούμενη βδομάδα το νομοσχέδιο του Υπουργείου Πολιτισμού για τα πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα. Μετά από δύο χρόνια κοπιώδους προσπάθειας, αντικρουόμενων θέσεων, διαφορετικών προσεγγίσεων, βρέθηκε η σωστή διέξοδος, μια ισορροπημένη λύση που θα θωρακίζει, επιτέλους, το δικαιώματα του πνευματικού και καλλιτεχνικού κόσμου που για χρόνια παρέμεναν άθυρμα των οικονομικών ιδιοτελειών της δήθεν υγιούς ιδιωτικής πρωτοβουλίας. 
2. Κατατέθηκε και βρίσκεται ήδη στις Επιτροπές της Βουλής το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών με το οποίο εισάγονται θετικές διατάξεις για τους ΟΤΑ, τους εργαζόμενους, τους πολίτες και την Πολιτεία. Αυτά που η αξιωματική αντιπολίτευση αποκαλεί ‘’ρουσφέτια’’.
● Επικαιροποιείται, αναμορφώνεται και εκσυγχρονίζεται το θεσμικό πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας των ΔΕΥΑ, οι οποίες αναγνωρίζονται πλέον και οργανώνονται ως διαχειριστές ενός φυσικού δημόσιου αγαθού, εναρμονίζονται με την ευρωπαϊκή νομοθεσία (με βάση την αρχή ανάκτησης του οικονομικού και περιβαλλοντικού κόστους) και προσαρμόζονται στα σύγχρονα οργανωτικά, οικονομικά και αναπτυξιακά δεδομένα.
● Παρέχονται κίνητρα σε εργαζόμενους ορεινών και μικρών νησιωτικών ΟΤΑ, με την πρόβλεψη της δυνατότητας διασφάλισης δωρεάν σίτισης και κατάλληλου καταλύματος διαμονής  σε ιατρικό/νοσηλευτικό προσωπικό, εκπαιδευτικούς, υπαλλήλους του ΕΚΑΒ, της αστυνομίας, πυροσβεστικής, λιμενικού κλπ.
● Δίνεται η δυνατότητα χορήγησης αντιμισθίας σε αντιδημάρχους που μέχρι σήμερα δεν λάμβαναν και αποζημίωσης για τη συμμετοχή στα δημοτικά συμβούλια μη αστικών δήμων, σε δημοτικούς συμβούλους που διαμένουν σε μεγάλη απόσταση από την έδρα του δήμου τους.
● Προβλέπεται η δυνατότητα ρύθμισης οφειλών προς ΟΤΑ α’ βαθμού με πολύ ευνοϊκούς όρους (μεγάλος αριθμός δόσεων, απαλλαγή από προσαυξήσεις και τόκους), ώστε να αυξηθεί η εισπραξιμότητα και να μπορέσει να αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις του προς τους δήμους, μεγάλος αριθμός πολιτών που σήμερα αδυνατεί.
● Αποδίδονται τα χρηματικά διαθέσιμα από τον καταργηθέντα «Φόρο Ζύθου» σε μικρούς νησιωτικούς και ορεινούς δήμους.
● Επεκτείνεται η υποχρέωση παροχής Μέσων Ατομικής Προστασίας και στους συμβασιούχους (πέραν του μόνιμου προσωπικού) των ΟΤΑ, δίνεται η δυνατότητα καταβολής αποζημίωσης για μη χορηγηθέντα ΜΑΠ προηγούμενων ετών (τα οποία οι εργαζόμενοι αναγκάστηκαν να προμηθευτούν με ίδιους πόρους) και προβλέπεται για πρώτη φορά η επιβολή προστίμων (που θα παρακρατούνται από τους ΚΑΠ), για ΟΤΑ που παραβιάζουν τη νομοθεσία για την ασφάλεια και υγεία στην εργασία.
● Επεκτείνεται η χορήγηση του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας σε ειδικότητες εργαζομένων των ΟΤΑ που αυτονόητα θα έπρεπε να το λαμβάνουν (όπως εργάτες βιολογικού καθαρισμού, εργάτες συντήρησης αποχετευτικών δικτύων, απολυμαντές, εργάτες αποφρακτικών μηχανημάτων κα).
● Αποκαθίσταται η καταβολή της «προσωπικής διαφοράς» σε δημοτικούς αστυνομικούς και άλλες κατηγορίες υπαλλήλων, από τους οποίους είχε περικοπεί μετά τη θέση τους σε αυτοδίκαιη διαθεσιμότητα από την προηγούμενη κυβέρνηση.
● Θεσμοθετείται και οργανώνεται το «Μητρώο Πολιτών», για την ηλεκτρονική διασύνδεση των βάσεων δεδομένων δημοτολογίων και ληξιαρχίων, με σκοπό την πάταξη της γραφειοκρατίας και την απαλλαγή των πολιτών από την υποχρέωση προσκομιδής των σχετικών πιστοποιητικών.
● συγκροτείται η Ειδική Γραμματεία Ιθαγένειας για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση από την πολιτεία των ζητημάτων απόκτησης ιθαγένειας.
● δίνεται η δυνατότητα στους δήμους να δημοπραττούν υλικά που προκύπτουν από την ανακύκλωση των απορριμάτων, στο πλαίσιο εξορθολογισμού της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων 
Το νομοσχέδιο αυτό θα έχει ψηφισθεί μέχρι τις αρχές του Αυγούστου και τον Σεπτέμβρη το Υπουργείο Εσωτερικών θα ολοκληρώσει τη μεταρρύθμιση του υφιστάμενου πλαισίου με τις αναγκαίες θεσμικές αλλαγές στον ‘’Καλλικράτη’’.
3.  Σήμερα κατατίθεται νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών το οποίο μεταξύ άλλων ρυθμίζει την υποχρεωτική αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών στον τομέα της φορολογίας και επιχειρείται να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της φορολογικής απάτης και της φοροδιαφυγής, με βασική στόχευση την αντιμετώπιση συγκεκριμένων πρακτικών επιθετικού φορολογικού σχεδιασμού των πολυεθνικών εταιριών.
Επίσης:
● προστίθενται κατηγορίες αγαθών στο μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ – αγροτικά εφόδια – τα οποία εκ παραδρομής δεν περιλήφθηκαν στον τελευταίο νόμο του Υπ. Οικονομικών
● διευρύνεται, η υφιστάμενη προστασία επί  καταθέσεων σε πιστωτικά ιδρύματα σε ατομικό ή κοινό λογαριασμό της παραγράφου 2 του άρθρου 31 του ν.δ. 356/1974 έναντι κατασχέσεων του Δημοσίου  μέχρι του ποσού των χιλίων διακοσίων πενήντα (1250) ευρώ και ως προς τις τυχόν τοποθετήσεις σε λογαριασμό πληρωμών στα εγκαταστημένα στη χώρα ιδρύματα ηλεκτρονικού χρήματος.
● Στα πλαίσια του κράτους πρόνοιας με την προτεινόμενη διάταξη της παραγράφου 1επιχειρείται η ανακούφιση των πληγέντων στις δημοτικές ενότητες του δήμου Λέσβου της περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, μέσω της φορολογικής ελάφρυνσης. 
● ρυθμίζεται ο χρόνος καταβολής των δόσεων για τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων φορολογικού έτους 2016 και διορθώνονται τεχνικά λάθη που προκλήθηκαν στη διαδικασία υποβολής των δηλώσεων.
● Στο πλαίσιο της ορθολογικής διαχείρισης της δημόσιας περιουσίας και  της  κοινωνικής και γενικότερα, της αναπτυξιακής πολιτικής του Κράτους, αλλά και προς τον σκοπό της εξοικονόμησης πόρων, παραχωρούνται δημόσια ακίνητα, με τη συντήρηση και διαχείριση των οποίων επιβαρύνεται το Δημόσιο, σε φορείς του δημοσίου τομέα (υπηρεσίες, Ο.Τ.Α. κ.λπ.), που δύνανται να τα διαχειριστούν και να τα συντηρήσουν, για την κάλυψη στεγαστικών, λειτουργικών, οικονομικών και λοιπών αναγκών τους.
● Καθίσταται πιο ευέλικτη η διαδικασία στις 3μελείς επιτροπές  ώστε να είναι δυνατό σε συγκεκριμένες περιπτώσεις ελάσσονος ενδιαφέροντος  να κλείνει η απόφαση με επισημειωματική πράξη επί της απόφασης. Παράλληλα , καθίσταται, δυνατή η ανάθεση υποθέσεων του Δημοσίου σε ιδιώτες δικηγόρους, ακόμα και όταν στην έδρα του Πρωτοδικείου λειτουργεί Γραφείο Νομικού Συμβούλου ή Δικαστικό Γραφείο, 
● κυρώνεται η από 28 Ιουνίου 2017 Πρόσθετη Πράξη στο από 18.07.2013 Συνυποσχετικό μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ναυτιλιακής Κοινότητας όπως ισχύει μετά την από 31.07.2014 Πρόσθετη Πράξη αυτού. Στο πλαίσιο της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας, την οποία διέρχεται η χώρα μας, η Ναυτιλιακή Κοινότητα οικειοθελώς συμφώνησε να συνδράμει οικονομικά την Ελληνική Δημοκρατία για ένα επιπλέον έτος. Με την από 28 Ιουνίου 2017 Πρόσθετη Πράξη τροποποιήθηκε το από 18.07.2013 Συνυποσχετικό μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ναυτιλιακής Κοινότητας και συμφωνήθηκε η καταβολή της οικειοθελούς παροχής των Ελλήνων εφοπλιστών και για το έτος 2018, παράλληλα με τις ισχύουσες φορολογικές υποχρεώσεις που πηγάζουν από τη φορολογία πλοίων στα πλοία με ελληνική και ξένη σημαία.
4. Σήμερα επίσης ολοκληρώνεται η ψήφιση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τον ΟΑΣΘ. 
Ειδικότερα:
Με το νομοσχέδιο για το «Νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για τις αστικές συγκοινωνίες στην Περιφερειακή Ενότητα της Θεσσαλονίκης» καταδεικνύουμε ότι:
* για εμάς οι αστικές συγκοινωνίες δεν είναι μια συνήθης οικονομική δραστηριότητα μεταφορικού  έργου. Είναι ένας τομέας κοινωνικής υπηρεσίας, άσκησης κοινωνικής και βελτίωσης της ποιότητας ζωής των πολιτών. Κυρίως των αδυνάτων στρωμάτων των μητροπολιτικών αστικών κέντρων. Είναι ένας από τους τομείς άσκησης περιβαλλοντικής πολιτικής, που μπορεί να συντελέσει στην δίκαιη ανάπτυξη και στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.
* Δυστυχώς και σε αυτό το τομέα, κυρίως στη Θεσσαλονίκη, παραλάβαμε έναν ακόμη χώρο, εντός αδιαφανούς κρατικοδίαιτου ιδιωτικού μονοπωλίου. Ενός χώρου που αναπαρήγαγε νοσηρά φαινόμενα αναπαραγωγής του παλαιοκομματισμού, συγκεκριμένων προσώπων στην πολιτική ζωή, στην τοπική αυτοδιοίκηση στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, στους προμηθευτές της Θεσσαλονίκης Ένας ακόμη χώρος σπατάλης των χρημάτων του ελληνικού λαού, με Λεόντειες συμβάσεις, με διασφαλισμένο κέρδος των μετόχων, με αδιαφανείς διαδικασίες προμηθειών, με μηδενικές διαδικασίες ελέγχων.
* Το μόνο που δεν ήταν διασφαλισμένο ήταν το βασικό έργο του οργανισμού αστικών συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης Η μεταφορά των πολιτών με αξιοπρεπή τρόπο , με αξιόπιστα δρομολόγια, με ανθρώπινη συμπεριφορά.
* Η Θεσσαλονίκη, οι πολίτες της, οι εργαζόμενοι, οι επισκέπτες, οι φοιτητές, οι άνεργοι ήταν από το 1957 όμηροι αυτής της ομάδας συμφερόντων και παλαιοκομματισμού .
* Αυτή η νοσηρή κατάσταση 60 χρόνων τελειώνει σήμερα, με την ψήφιση του σχεδίου  νόμου, που για εμάς σηματοδοτεί όχι μόνο την πολιτική μας στις αστικές συγκοινωνίες αλλά στους στρατηγικούς τομείς και στα κοινωνικά αγαθά και υπηρεσίες. Ένας νόμος που δείχνει ότι η χώρα μπαίνει στη τροχιά της κανονικότητας . Να αποφασίζει για κρίσιμους τομείς και το ρόλο του δημοσίου σε αυτούς. 
* Ψηφίζεται σήμερα η συγκρότηση δυο δημοσίων φορέων για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης Δυο φορείς που διασφαλίζεται ο διακριτός ρόλος και η συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας, των δήμων, της περιφέρειας, των κοινωνικών φορέων, των εργαζομένων. Δηλαδή ο σχεδιασμός, ο έλεγχος  και η λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών της πόλης με τη συμμετοχή των πολιτών , της κοινωνίας. 
*  Για πρώτη φορά στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης, τη δεύτερη μεγαλύτερη Περιφέρεια της χώρας, συγκροτείται ένα ενιαίο ρυθμιστικό –εποπτικό –εκτελεστικό πλαίσιο αστικών συγκοινωνιών, επιτυγχάνοντας  αφενός τον ενιαίο συντονισμό  όλων των μέσων μαζικής μεταφοράς  όταν μάλιστα επίκειται η ολοκλήρωση του Μετρό, αφετέρου την ορθολογικότερη, αποτελεσματικότερη διοίκηση με απλουστευμένες διοικητικές διαδικασίες
* Θεσπίζονται λοιπόν δύο νέοι φορείς, ο ρυθμιστικός – εποπτικός Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε. και η θυγατρική του, ο εκτελεστικός Α.ΣΥ.Θ. Α.Ε . Η  Ο.Σ.Ε.Θ έχει τον συντονισμό, έλεγχο, εποπτεία όλων των ειδών των αστικών συγκοινωνιών (λεωφορεία, Μετρό, Τραμ, θαλάσσιες μεταφορές). Η Α.ΣΥ.Θ. Α.Ε. αναλαμβάνει την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου με λεωφορεία, μετρό, τραμ
* ο ΟΑΣΘ, περνά στο ελληνικό δημόσιο και εκκαθαρίζεται για λόγους προστασίας της εθνικής οικονομίας και για την προστασία  διασφάλιση του κοινωνικού αγαθού της δημόσιας υπηρεσίας αστικής συγκοινωνίας 
* Από ιδιωτικοποιείται στον αντίποδα των αποκρατικοποιήσεων που χωρίς συμφέρον για τον ελληνικό λαό μεθόδευσαν οι δογματικοί νεοφιλελεύθεροι της ΝΔ και οι συνεργάτες τους, δεσμεύοντας τη χώρα.
* Διασφαλίζονται τα εργασιακά δικαιώματα τόσο των εργαζομένων του καταργούμενου Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.Θ.), όσο και του Ο.Α.Σ.Θ, οι οποίοι μεταφέρονται στους δύο νέους φορείς, υπό το καθεστώς του ενιαίου μισθολογίου.
*Το Υπουργείο συνεχίζει το Σεπτέμβρη με τις νομοθετικές πρωτοβουλίες που θα αφορούν α) σε νέα συστήματα ελέγχων της διαχείρισης και εκτέλεσης των δημόσιων και ιδιωτικών έργων, β) στην ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων και γ) στη ρύθμιση των διαμεσολαβητικών δραστηριοτήτων στις μεταφορές
5. Επίσης μέχρι τις αρχές Αυγούστου θα έχει ψηφιστεί το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για την ανώτατη εκπαίδευση.
Οι διατάξεις του νομοσχεδίου, το οποίο συγκροτούν μια ευρεία νομοθετική αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των ΑΕΙ με πρώτιστο γνώμονα την δημοκρατία, την θέσπιση ακαδημαϊκών κανόνων, την διασφάλιση της δωρεάν  πρόσβασηςστα μεταπτυχιακά προγράμματα φοιτητών που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα αλλά ικανοποιούν τα ακαδημαϊκά κριτήρια και την δημιουργία νέων θεσμών εξωστρέφειας για πρώτη φορά.
Οι διατάξεις αφορούν: 
● την διοίκηση των ιδρυμάτων
● την λειτουργία των μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών (Π.Μ.Σ.)
● την προώθηση του ενιαίου χώρου ανώτατης εκπαίδευσης και έρευνας μέσω και της ίδρυση των περιφερειακών ακαδημαϊκών συμβουλίων
● την θέσπιση τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου στα τμήματα πενταετούς φοίτησηςσε συνδυασμό με τέναρξη διαδικασίων επίλυσης των επαγγελματικών προσόντων αποφοίτων Τ.Ε.Ι.
● την δημιουργία διετών δομών στο πλαίσιο των ΑΕΙ που θα περέχουν επαγγελματικά πιστοποιητικά Ευρωπαϊκών προδιαγραφών
● την λειτουργία των Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Έρευνας (Ε.Λ.Κ.Ε.).
Συγκεκριμένα για την διοίκηση των ιδρυμάτων:
 Επανέρχεται τα ακαδημαϊκό άσυλο, εκλέγονται οι Αντιπρυτάνεις με ξεχωριστό ψηφοδέλτιο, επανέρχεται η φοιτητική συμμετοχή στα όργανα, η Σύγκλητος διευρύνεται. Καταργούνται τα δυσλειτουργικά Συμβούλια Ιδρυμάτων.
Για τα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ):
➢ Ενισχύεται η ελεύθερη πρόσβαση των φοιτητών στα Π.Μ.Σ. ανεξάρτητα από την οικονομική τους κατάσταση. Ορίζεται ποσοστό των φοιτητών  που απαλλάσσονται των τελών φοίτησης, όπου υπάρχουν, βάσει οικονομικών κριτηρίων. 
 Ενισχύεται η ίδρυση δωρεάν Π.Μ.Σ. Προσμετράται θετικά η λειτουργία τέτοιων Π.Μ.Σ. κατά τις επιχορηγήσεις των ιδρυμάτων. 
 Θεσπίζεται υποχρέωση ύπαρξης αναλυτικών προϋπολογισμών με αιτιολόγηση και τελική έγκρισή τους από το Υπουργείο.
Για τον ενιαίο χώρο ανώτατης εκπαίδευσης και έρευνας:
 Θεσμοθετούνται σε επίπεδο περιφέρειας, τα Ακαδημαϊκά Συμβούλια Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας (Α.Σ.Α.Ε.Ε.), που συγκροτούνται από εκπροσώπους όλων των Α.Ε.Ι. και των Ερευνητικών Κέντρων.
➢ Το Α.Σ.Α.Ε.Ε. χαράσσει στρατηγική συνολικά για όλα τα ιδρύματα της περιφέρειας, προωθώντας τις συνέργιες μεταξύ των ιδρυμάτων, χωρίς να εμπλέκεται στα της καθημερινής διοίκησης.
Για τις πενταετής σπουδές και τα επαγγελματικά προσόντα:
➢ Η απονομή του ενιαίου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου στα Τμήματα που έχουν πενταετή προγράμματα σπουδών και η δημιουργία επιτροπών με εκπροσώπους των μηχανικών των Πολυτεχνικών Σχολών αλλά και των Σχολών Μηχανικών των Τ.Ε.Ι., δημιουργούν για πρώτη φορά όροι επίλυσης του ζητήματος των επαγγελματικών προσόντων των αποφοίτων Τ.Ε.Ι.
➢ Ενισχύεται η μεταλυκειακή επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση με την δημιουργία διετών δομώνεντός των Α.Ε.Ι., για αποφοίτους Επαγγελματικα Λύκεια που θα απονέμουν επαγγελματικά πιστοποιητικά Ευρωπαϊκών προδιαγραφών.
Για την λειτουργία των Ειδικών Λογαρισμών Κονδυλίων Έρευνας:
 Δημιουργείται ένα θεσμικό πλαίσιο που να αποτυπώνει τις βασικές αρχές του δημόσιου λογιστικού προσαρμοσμένες στις ανάγκες διαχείρισης των ερευνητικών προγραμμάτων.
Τα παραπάνω υλοποιούνται με την συμβολή δύο νέων θεσμών που έχουν ήδη ιδρυθεί και λειτουργούν:
● Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας και Ανθρώπινου Δυναμικού όπου γίνονται οι διερευνήσεις σχετικά με τα πτυχία και την αγορά εργασίας, έρευνες για το μέλλον των επαγγελμάτων κτλ.
● Επιτροπή για τα Οικονομικά της Εκπαίδευσης.
Επιπλέον 
Η επιτροπή που ετοιμάζει το σχέδιο συγχώνευσης των ΤΕΙ Αθηνών και Πειραιά, σε Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, έχει ήδη αρχίσει τις εργασίες της και μέχρι τέλος του μήνα θα καταλήξει σε συγκεκριμένο χρονοδιαγραμμα και τις διεργασίες αξιολόγησης. 
6. Επίσης μέχρι τις αρχές Αυγούστου θα έχει ψηφισθεί το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας που αφορά αφενός στην πρωτοβάθμια υγεία, αφετέρου στην επίλυση ευρύτερων προβλημάτων στη δημόσια υγεία. 
Συγκεκριμένα:
Το νομοσχέδιο για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας( ΠΦΥ)  αποτελεί το θεσμικό επιστέγασμα της μεταρρύθμισης του Εθνικού Συστήματος Υγείας με στροφή στο πρωτοβάθμιο επίπεδο υπηρεσιών  ,  στην πρόληψη και  αγωγή υγείας και στην προστασία της Δημόσιας Υγείας .  Συνιστά την προοδευτική απάντηση στην απαξίωση και συρρίκνωση των δημόσιων δομών  πρωτοβάθμιας περίθαλψης που προηγήθηκε κατά τη διακυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ και εξώθησε 3000 γιατρούς στην έξοδο από το σύστημα υγείας . Έρχεται να αποτελέσει τη θεσμική ολοκλήρωση του Εθνικού Συστήματος Υγείας, που παρέμενε εκκρεμής από τον ίδρυση του ΕΣΥ (Ν. 1397/1983) μέχρι σήμερα.
● Με το νομοσχέδιο διευρύνεται ο «δημόσιος χώρος» στην Υγεία και προδιαγράφεται  ο επικουρικός ρόλος του ιδιωτικού τομέα , στην κατεύθυνση πάντα της καθολικής κάλυψης του πληθυσμού, της ισότητας στην πρόσβαση και της οικονομικής προστασίας ιδίως των πιο αδύνατων μελών της κοινωνίας.
● Ανασυγκροτείται η Δημόσια Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας σε ένα ανθρωποκεντρικό μοντέλο παροχής υπηρεσιών υγείας με πυρήνα τον λήπτη υπηρεσιών υγείας , με λειτουργικές και στοχευμένες αλλαγές που διευκολύνουν την παροχή υπηρεσιών υγείας και την επικοινωνία των παρόχων των υπηρεσιών αυτών σε ένα καθετοποιημένο σύστημα διοίκησης.
● Ο ρόλος των υφιστάμενων δομών πρωτοβάθμιας περίθαλψης (Μονάδες Υγείας ΠΕΔΥ και Κέντρα Υγείας αγροτκού τύπου  ), οι οποίες εφεξής ονομάζονται Κέντρα Υγείας, κατοχυρώνεται και ενισχύεται. Ειδική μέριμνα προβλέπεται για την αναβάθμιση των Εργαστηρίων τους . 
● Δημιουργούνται παράλληλα νέες αποκεντρωμένες δομές, περιφερειακές των Κέντρων Υγείας ,  οι Τοπικές Μονάδες Υγείας (ΤΟΜΥ), που απευθύνονται σε συγκεκριμένο πληθυσμό , στελεχώνονται από διεπιστημονική ομάδα υγείας, που περιλαμβάνει οικογενειακούς γιατρούς και παιδιάτρους, νοσηλευτές, επισκέπτες υγείας, κοινωνικό λειτουργό. Οι ΤΟΜΥ μέσω των ομάδων υγείας αναπτύσσουν ένα νέο παράδειγμα στο Εθνικό Σύστημα Υγείας. Συνιστούν μονάδες οικογενειακής ιατρικής με έμφαση στην προληπτική ιατρική, στη σχολική υγεία, στους εμβολιασμούς, στη διαχείριση των χρόνιων ασθενών, στη συνεχή και ολιστική φροντίδα του πολίτη. Οι ΤΟΜΥ αποτελούν το πρώτο σημείο επαφής του πολίτη με το Εθνικό Σύστημα Υγείας, αλλά αναπτύσσοντας ταυτόχρονα  εξωστρεφείς και κοινοτικού χαρακτήρα παρεμβάσεις. 
● Κάθε πολίτης, ασφαλισμένος ή ανασφάλιστος θα έχει τον δικό του οικογενειακό γιατρό, τον δικό του σύμβουλο σε θέματα υγείας, τον υπεύθυνο για την παρακολούθηση και διαχείριση των προβλημάτων υγείας του, για την τήρηση του Ατομικού του Ηλεκτρονικού Φακέλου, για την ολιστική και ποιοτική φροντίδα του.
● Ο ΕΟΠΥΥ θα συνεχίσει να συμβάλλεται με ιδιώτες ιατρούς που θα παρέχουν υπηρεσίες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στα ιατρεία τους για την κάλυψη των αναγκών όπου χρειάζεται και όπου οι δημόσιες δομές δεν επαρκούν  . 
● Επίσης σε κάθε Κέντρο Υγείας συγκροτείται και λειτουργεί Οδοντιατρική Ομάδα που θα ελέγχει τη στοματική υγεία του πληθυσμού ευθύνης .  
● Αναβαθμίζεται η μαιευτική φροντίδα στο ΕΣΥ και αναδεικνύεται ο συμβουλευτικός και υποστηρικτικός ρόλος των μαιών στην πρόληψη του γυναικολογικού καρκίνου , στην κύηση και στον τοκετό.
● Αξιοποιούνται οι Επισκέπτες Υγείας με σκοπό την προαγωγή της υγείας του ατόμου, της οικογένειας, της κοινότητας και του σχολικού πληθυσμού και την πραγματοποίηση δράσεων και παρεμβάσεων στην κοινότητα για θέματα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.
● Για πρώτη φορά εισάγεται η έννοια της δημόσιας λογοδοσίας και του κοινωνικού ελέγχου των μονάδων Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. 
 Στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο όμως αντιμετωπίζονται και άλλα κρίσιμα και επείγοντα προβλήματα της δημόσιας υγείας, των γιατρών και των ασθενών:
Συγκεκριμένα προβλέπονται:
● Διαγραφή  των βεβαιωμένων στις Δ.Ο.Υ. χρεών των ανασφάλιστων πολιτών, που προέρχονται από τη νοσηλεία τους σε δημόσιες δομές υγείας πριν την ψήφιση του ν. 4368/2016, που κατοχύρωσε το δικαίωμα της ελεύθερης και δωρεάν πρόσβασης στο δημόσιο σύστημα υγείας των ανασφάλιστων προσώπων και των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.
● Ενίσχυση και ανάπτυξη των Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) των νοσοκομείων του ΕΣΥ, με τη δημιουργία 500 περίπου πρόσθετων στις υπάρχουσες νέων θέσεων ιατρικού προσωπικού και την άμεση πρόσληψη αντίστοιχου αριθμού μόνιμων ειδικευμένων ιατρών.
● Ίδρυση Γενικού Νοσοκομείου στην Κάρπαθο, δυναμικότητας 22 κλινών, η κατασκευή του οποίου είναι στο τελικό στάδιο της ανέγερσής (ανεγείρεται με πόρους του Επιχειρησιακού Προγράμματος «ΝΟΤΙΟ ΑΙΓΑΙΟ», συγχρηματοδοτούμενο από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης). Θα παρέχει πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια φροντίδα υγείας, βραχεία νοσηλεία και παρηγορητική ιατρική στον πληθυσμό της απομακρυσμένης Καρπάθου και των γειτονικών νησιών, που μέχρι τώρα στερούνται δευτεροβάθμιας περίθαλψης.
● Παροχή κινήτρων στους ιατρούς για τη στελέχωση του Γενικού Νοσοκομείου Θήρας: 1) ο χρόνος της υπηρεσίας των επικουρικών ιατρών υπολογίζεται εις διπλούν σε σχέση με την υπόλοιπη υπηρεσία τους σε άλλα δημόσια νοσοκομεία. 2) παρέχεται η δυνατότητα στους Ο.Τ.Α. να παρέχουν με όποιον δυνατό τρόπο στους ιατρούς του Γ.Ν. Θήρας δωρεάν σίτιση, δωρεάν κατάλυμα διαμονής ή και χρηματικά επιδόματα για την κάλυψη των αναγκών τους αυτών. 
● Καθορισμός του πλαισίου και των προϋποθέσεων ίδρυσης και λειτουργίας των Μονάδων Ημερήσιας νοσηλείας (Μ.Η.Ν.) –δημόσιων και ιδιωτικών- ώστε αυτές να λειτουργούν ως μονάδες υγείας που παρέχουν διακριτές και σαφώς προσδιορισμένες υπηρεσίες υγείας (νοσηλεία χωρίς διανυκτέρευση), σε σχέση με τις υπηρεσίες υγείας που παρέχουν οι φορείς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας περίθαλψης. Μπαίνει τέλος στο χάος των ιδιωτικών Μ.Η.Ν. και θεσμοθετείται –για πρώτη φορά- η ίδρυση Μ.Η.Ν., εκτός από τα νοσοκομεία του ΕΣΥ και στα στρατιωτικά και πανεπιστημιακά νοσοκομεία και στα Ν.Π.Ι.Δ. (Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο, Γ.Ν.Θ. Παπαγεωργίου).
● Παράταση της θητείας της θητείας των επικουρικών ιατρών και του λοιπού επικουρικού προσωπικού των νοσοκομείων μέχρι τις 31-12-2018, δηλαδή μέχρι την ολοκλήρωση των προσλήψεων του μόνιμου προσωπικού.
7. Εντός των επόμενων ημερών κατατίθεται εξάλλουνομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας που αποτελείται από διατάξεις εφαρμοστικές του νόμου 4387/2016.  
Παράλληλα με όλα τα παραπάνω, η κυβέρνηση επεξεργάζεται και θα καταθέσει μετά την εκκίνηση των εργασιών της Βουλής στο τέλος Αυγούστου και άλλες νομοθετικές πρωτοβουλίες σε κρίσιμους τομείς.
Ενδεικτικά: το νομοσχέδιο για την ψηφιακή πολιτική και τη διαστημική εταιρεία, το νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης για την νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου, το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας για την αντιμετώπιση της αδήλωτης και απλήρωτης εργασίας, νομοσχέδιο του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης για τα νωπά προϊόντα, νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος για τα αυθαίρετα, νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, του Υπουργείου Ναυτιλίας, του Υπουργείου Εξωτερικών για το Ινστιτούτο της Βενετίας και άλλα.

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου