.

“Σφαγή” για τα 1,3 δισ. της Πτολεμαϊδας

Αναδημοσίευση: Εφ. Πρώτο Θέμα, 13/4/10

Μία μεγάλη επιχειρηματική κόντρα που αποκτά και προφανείς πολιτικές διαστάσεις βρίσκεται σε εξέλιξη με επίκεντρο τον μεγάλο διαγωνισμό για το ύψους 1,3 δισεκατομμυρίων ευρώ έργο που αφορά την κατασκευή της νέας λιγνιτικής μονάδας της ΔΕΗ στην Πτολεμαϊδα.

Οι όροι προκήρυξης του διαγωνισμού εγκρίνονται στην αυριανή συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της ΔΕΗ και, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες του protothema gr., με άξονα την διεκδίκηση της κατασκευής του συγκεκριμένου έργου έχουν σχηματισθεί δύο εντυπωσιακές επιχειρηματικές συμμαχίες.

Από την μία πλευρά βρίσκονται ο όμιλος Κοπελούζου με την ΜΕΤΚΑ και την γαλλική Alstom, οι οποίοι είχαν εμπλακεί και προ δεκαετίας στην κατασκευή της μεγάλης λιγνιτικής μονάδας της ΔΕΗ στην Φλώρινα, και από την άλλη ο όμιλος της ΓΕΚ/Τέρνα με την γερμανική Babcock, η οποία ανήκει πλέον στον όμιλο της Hitachi.

Alstom και Babcock είναι οι δύο μεγάλοι ανά τον κόσμο κατασκευαστές λεβήτων για λιγνιτικές μονάδες και η σύγκρουση είναι εντυπωσιακή, όσο εντυπωσιακή είναι και η συμμαχία δύο επιχειρηματικών ομίλων που είναι παραδοσιακά σε κόντρα, όπως είναι οι όμιλοι Κοπελούζου και Μυτιληναίου, στον οποίο ανήκει η ΜΕΤΚΑ.

Αλλά η επιχειρηματική κόντρα παίρνει και μια άλλη διάσταση: σύμφωνα με απόλυτα διασταυρωμένη πληροφόρηση του protothema gr., τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της ΔΕΗ έχουν στα χέρια τους επιστολή που υπογράφεται από τους Andreas Lusch, Αντιπρόεδρο και Επικεφαλής Θερμικών Συστημάτων της Alstom (Switzerland) Ltd, θυγατρικής του γαλλικού κολοσσού, Δημήτρη Κοπελούζου, διευθύνοντος συμβούλου του φερώνυμου ομίλου και του Ιωάννη Μυτιληναίου, προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΜΕΤΚΑ.

Κατά την ίδια πληροφόρηση, οι εκπρόσωποι της συγκεκριμένης κοινοπραξίας διαμαρτύρονται καθώς η ΔΕΗ φέρεται να έχει τροποποιήσει τους όρους που αναμενόταν να χαρακτηρίζουν τον διαγωνισμό, δίνοντας την δυνατότητα συμμετοχής στον κατασκευαστή του λέβητα μόνο ως υπεργολάβου, χωρίς όμως αυτός να είναι “υπεύθυνος ενιαία, αδιαίρετα, αλληλέγγυα και εις ολόκληρο για το έργο”, όπως προβλέπει η κοινοτική νομοθεσία και όπως συμβαίνει παγκοσμίως στους σχετικούς διαγωνισμούς σε όλο τον κόσμο για τέτοια μεγάλης σημασίας έργα.

Οι ίδιες πηγές συνδέουν την συγκεκριμένη πρόθεση της ΔΕΗ με το ότι η Babcock δεν έχει ξανασυμμετάσχει στην κατασκευή λεβήτων για λιγνιτικές μονάδες στην Βόρειο Ελλάδα και έχει ανάλογη εμπειρία μόνο στην Μεγαλόπολη, για διαφορετικές προδιαγραφές. Η γερμανική εταιρεία φέρεται ως πρόθυμη να συμμετάσχει στον διαγωνισμό μόνο ως υπεργολάβος και αυτό έχει δημιουργήσει την αντίδραση της άλλης πλευράς, καθώς η γαλλική Alstom έχει ήδη δεσμευθεί ότι θα συμμετάσχει και ως μέλος της κοινοπραξίας και ως απολύτως υπεύθυνη για το έργο.

Το ζήτημα θεωρείται πολύ σοβαρό από αρμόδιες κυβερνητικές πηγές, καθώς πέραν της οικονομικής διάστασης του έργου – η οποία, προφανώς, δεν εξαντλείται με την παροχή των γνωστών εγγυήσεων καλής εκτέλεσης - οι λέβητες (καζάνια) των λιγνιτικών μονάδων αποτελούν έργα που απαιτούν μεγάλη ασφάλεια.

Πρόσφατα, υπήρξε ατύχημα με ανθρώπινα θύματα σε καζάνι της Babcock στην Γερμανία, ενώ και παλαιότερα σε καζάνι της Alstom είχαν διαπιστωθεί σημαντικά προβλήματα μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής του, με αποτέλεσμα αυτό να ανακατασκευαστεί.

Η όλη υπόθεση προσλαμβάνει, πάντως, και μία πολιτική διάσταση, καθώς η γαλλική πλευρά είναι ιδιαίτερα δυσαρεστημένη από την στάση της υπό τον κ. Αρθούρο Ζερβό διοίκηση της ΔΕΗ, ειδικά σε μία περίοδο κατά την οποία η Γαλλία έχει σταθεί διεθνώς στο πλευρό της χώρας μας, ενώ το αντίθετο έχει συμβεί με την στάση που έχουν τηρήσει οι Γερμανοί σε σχέση με την στήριξη της ελληνικής οικονομίας – στάση που μόλις προσφάτως αμβλύνθηκε…

Οι ίδιες πηγές επιμένουν ότι η δυσαρέσκεια αυτή έχει εκφραστεί και σε αρμόδιες κυβερνητικές πηγές και η έκβαση της κόντρας αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον.

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου