.

ITGI: Προβάδισμα στον Αγώνα Δρόμου για Εξασφάλιση Αζέρικου Αερίου

Από το energeia.gr...

Η επιβεβαίωση για την δυνατότητα εμπορικής εκμετάλλευσης νέων σημαντικών υποθαλάσσιων κοιτασμάτων φυσικού αερίου στον Αζέρικο τομέα της Κασπίας αλλά και η κλιμάκωση τελευταία των επαφών μεταξύ των κυβερνήσεων του Αζερμπαϊτζάν και του Τουρκμενιστάν, με στόχο την διοχέτευση Τουρκμένικων ποσοτήτων αερίου προς την Ευρώπη μέσω του πρώτου, ενισχύουν σημαντικά τον ρόλο του Αζερμπαϊτζάν ως της χώρας κλειδί στην υλοποίηση του Νοτίου Διαδρόμου. Όπως έγινε γνωστό σε κλειστή συνάντηση ειδικών που πραγματοποιήθηκε χθες στο Baku υπό την αιγίδα του BBSPA για να αξιολογηθεί η κατάσταση των διαφόρων projects κατασκευής αγωγών που θα μεταφέρουν Κασπιανό αέριο προς την Ευρώπη, η κρατική εταιρεία υδρογονανθράκων του Αζερμπαϊτζάν, η SOCAR, ήδη προωθεί την εμπορική εκμετάλλευση τριών νέων αξιόλογων κοιτασμάτων, των UMID, ACG και Absheron, που μεταξύ τους θα μπορούν να συνεισφέρουν συνολικές ποσότητες 5.0-10.0 BCM αερίου το χρόνο μέχρι το 2020. Οι ποσότητες αυτές έρχονται να συμπληρώσουν τα 16.0 BCM’ s κατ’ έτος τα οποία προγραμματίζονται να διατεθούν από το γνωστό κοίτασμα Shah Deniz II από το 2016-2017 και μετά.

Η εξέλιξη αυτή έρχεται να προστεθεί στον διπλωματικό μαραθώνιο που διεξάγεται τους τελευταίους μήνες μεταξύ των κυβερνήσεων του Αζερμπαϊτζάν και του Τουρκμενιστάν για την προώθηση σημαντικών νέων ποσοτήτων Τουρκμένικου αερίου, μέσω Αζερμπαϊτζάν, προς την Ευρώπη. Το αέριο αυτό πρόκειται να προέλθει από νέα υποθαλάσσια κοιτάσματα αερίου, όχι πολύ μακριά από αυτά του Shah Deniz, τα οποία αναπτύσσονται από τις εταιρείες Petronas (Μαλαισία) και Dragon ( UAE) και αυτού της ACG. Σύμφωνα με πηγές της SOCAR η παραγωγή των κοιτασμάτων αυτών θα μπορούσε να διοχετευθεί στο υπό κατασκευή υποθαλάσσιο σύστημα αγωγών της Κασπίας, μέσω του Shah Deniz, προς το Baku. Είναι χαρακτηριστικές οι δηλώσεις του ισχυρού άντρα και αντιπροέδρου της SOCAR, κ. Elshad Nassirov ο οποίος υπογραμμίζει την αποφασιστικότητα του Αζερμπαϊτζάν για την εξεύρεση εμπορικής λύσης που θα επιτρέψει την αξιοποίηση ποσοτήτων Τουρκμένικου αερίου, μέσω του Αζερμπαϊτζάν.

«Το τελευταίο διάστημα και σε διαφορετικές συναντήσεις έχουμε προσφέρει στο Τουρκμενιστάν πολλαπλές επιλογές από πλευράς τελών διέλευσης και για διαφορετικούς όγκους αερίου στο πλαίσιο μιας υπό διαπραγμάτευσης 30ετούς συμφωνίας. Από πλευράς μας είμεθα διατεθειμένοι να επιδείξουμε την μεγαλύτερη δυνατή ευελιξία προκειμένου να διασφαλισθεί αυτή η συνεργασία η οποία είναι βέβαιο ότι θα αποδώσει σημαντικά οικονομικά και πολιτικά οφέλη για τις δύο πλευρές σε βάθος χρόνου», τονίζει μεταξύ άλλων ο κ. Nassirov.



Οι ανωτέρω δηλώσεις θα πρέπει να αξιολογηθούν στο πλαίσιο μιας σειράς άλλων ενεργειών από πλευράς SOCAR που στόχο έχουν την ισχυροποίηση της θέσης της στο ευρύτερο πολιτικό-οικονομικό παιχνίδι που είναι σε εξέλιξη τα τελευταία χρόνια και αφορά την τροφοδοσία του Νοτίου Διαδρόμου. Οι ενέργειες αυτές συμπεριλαμβάνουν την συμμετοχή της SOCAR στο σχέδιο AGRI, για την δημιουργία εξαγωγικής βάσης LNG μέσω Γεωργίας, αλλά και την αναβάθμιση των εμπορικών σχέσεων με την Ρωσική GAZPROM με την υπογραφή εξαγωγικών συμβολαίων ετησίου ύψους 2,5 BCM’ s. Είναι προφανές ότι η κυβέρνηση Αλίεφ μέσω συντονισμένων κινήσεων αποβλέπει στην ανάδειξη του Αζερμπαϊτζάν σε ρόλο ρυθμιστού για την προώθηση Κασπιανού αερίου προς την Ευρώπη. Να θυμίσουμε ότι εκτός από το αέριο το Αζερμπαϊτζάν ήδη διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στην προώθηση των πετρελαίων του μέσω τριών εν λειτουργία αγωγών – BTC, Baku- Supsa και Baku Novorosisk- αλλά και αυτών του Καζακστάν μέσω της δημιουργίας του Συστήματος Μεταφοράς Κασπίας ( KCTS).



Όχι άσχετη με τις ανωτέρω εξελίξεις είναι η απόφαση της κοινοπραξίας του αγωγού Nabucco να μεταθέσει για το 2012 την απόφαση για την κατασκευή η μη του τεράστιου αυτού αγωγού κόστους $11.0 δις. και μεταφορικής ικανότητας 31.0 BCM’ s κατ’ έτος. Σύμφωνα με εκπρόσωπο της Κοινοπραξίας ο οποίος έλαβε μέρος στις εργασίες του σεμιναρίου του BBSPA η περίοδος διαβούλευσης για τους ενδιαφερόμενους να μεταφέρουν αέριο μέσω του αγωγού, δηλ. το open season, δεν πρόκειται να ξεκινήσει πριν τις αρχές του 2012 το οποίο σημαίνει ότι η βασική επενδυτική απόφαση δεν θα ληφθεί πριν το Β’ εξάμηνο του ερχόμενου έτους. Ο ίδιος εκπρόσωπος διευκρίνισε περαιτέρω ότι εάν ο Nabucco δεν έχει εξασφαλίσει δεσμευτικές προσφορές αερίου για το σύνολο της χωρητικότητας του η Κοινοπραξία δεν πρόκειται να προχωρήσει στην υλοποίηση του σχεδίου στο άμεσο μέλλον.

Παράλληλα πηγές της κυβέρνησης του Αζερμπαϊτζάν υποστηρίζουν ότι ο Nabucco δεν αποτελεί για αυτήν άμεση προτεραιότητα αφού οι ποσότητες μέχρι το 2020 που μπορούν να διασφαλιστούν από το ίδιο και το Τουρκμενιστάν συνολικά δεν μπορούν να καλύψουν τις απαιτήσεις του γιγάντιου αυτού αγωγού. Αντίθετα, σύμφωνα με τις άνω πηγές, ο ITGI αποτελεί μια ποιο βατή και αξιόπιστη λύση ιδιαίτερα αφού ήδη υπάρχει συνεργασία με την Ελλάδα μέσω του Ελληνο-Τουρκικού αγωγού. Να θυμίσουμε ότι η ΔΕΠΑ μέσω σύμβασής της με την Τουρκική BOTAS, η οποία πρόκειται να μετατραπεί σε απευθείας συμφωνία με την SOCAR, προμηθεύεται 0.75 BCM τον χρόνο, ποσότητα η οποία αναμένεται να ξεπεράσει σύντομα το 1.0 BCM. Ένας ακόμη λόγος που επικαλούνται οι ανωτέρω κυβερνητικές πηγές του Αζερμπαϊτζάν που συνηγορούν υπέρ της άμεσης προώθησης του ITGI, είναι το γεγονός της θετικής μέχρι σήμερα εμπειρίας που έχει αποκτήσει η ΔΕΠΑ μέσω της συνεργασίας της με την BOTAS το οποίο σημαίνει ότι δεν πρόκειται να υπάρξουν ουσιαστικά οικονομικά και τεχνικά προβλήματα για την μεταφορά του Αζέρικου αερίου μέσω του υφιστάμενου δικτύου αγωγών της Τουρκίας. Μια πιθανή αναβάθμιση του δικτύου αυτού με την προσθήκη συμπιεστών μπορεί να προγραμματισθεί στο πλαίσιο της ήδη υπάρχουσας συνεργασίας, τονίζουν οι ανωτέρω πηγές. Τέλος, η πρόσφατη υπογραφή συμφωνίας μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας για την κατασκευή του interconnector, Κομοτηνή – Χάσκοβο αποτελεί για τους Αζέρους ένα επιπλέον δείγμα των πολύ θετικών προοπτικών που παρουσιάζει σήμερα ο ITGI.

«Για εμάς η προώθηση των πρώτων ποσοτήτων Αζέρικου αερίου προς την Ευρώπη, μέσω του άξονα Ελλάδος – Ιταλίας αποτελεί την πιο πρακτική λύση από άποψη κόστους και διαχείρισης του έργου αφού ένα σημαντικό μέρος της υποδομής υφίσταται ήδη και λειτουργεί» παρατηρεί ανώτερο στέλεχος της SOCAR.

Ενισχυτική της ανωτέρω θέσης είναι και η δήλωση της γνωστής αναλύτριας και υψηλόβαθμου στελέχους της Αμερικανικής PFC Energy κας. Julia Nanay η οποία εκτιμά ότι και η Τουρκία, για δικούς της λόγους, συνηγορεί έμμεσα υπέρ της προώθησης του ITGI αφού επιθυμεί σφόδρα να «κλειδώσει» το συντομότερο δυνατό την θέση της ως ενεργειακού κόμβου και στο φυσικό αέριο αξιοποιώντας τον διαμετακομιστικό της ρόλο προσφέροντας ανταγωνιστικά οφέλη σε τεχνικό και οικονομικό επίπεδο.

«Η Τουρκία ανυπομονεί να δείξει ότι πρωταγωνιστεί στο παιχνίδι των αγωγών αερίου και ο Nabucco δεν της προσφέρει σήμερα αυτή την δυνατότητα» δήλωσε μεταξύ άλλων η κα. Nanay.

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου