.

Βρόγχος για το ΣΕΣ 2014-2020 τα ανολοκλήρωτα έργα του ΕΣΠΑ 2007-2013

Και να που είμαστε και πάλι σε δίλημμα:  τι κάνουμε με τα έργα που τρέχουν; Από εδώ από το ypodomes.com έχουμε τονίσει πολλές φορές το πρόβλημα που υπάρχει με τα έργα ΕΣΠΑ που δεν πρόκειται να προλάβουν να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου, χρόνο λήξης χρηματοδότησης τους. Φυσικά δεν αναφερόμαστε στα έργα-γέφυρες που προβλέπεται η χρηματοδότηση τους από το ΣΕΣ. Το πόσο επείγον γίνεται αυτό το θέμα φάνηκε και από την τοποθέτηση του [B]Γιώργου Σταθάκη[/B] όταν πριν λίγες μέρες από το [B]Economist [/B]ο [B]Υπουργός ΟΙΚΥΝΑΤ[/B] μίλησε για δανεισμό για να ολοκληρωθούν τα τρέχοντα έργα ΕΣΠΑ για να μην διαταραχθεί η νέα προγραμματική περίοδο. Το πρόβλημα της μετακίνησης δεκάδων (αν όχι εκατοντάδων) έργων από το [B]ΕΣΠΑ στο ΣΕΣ 2014-2020 [/B]είναι ένα εκρηκτικό πρόβλημα καθώς επί της ουσίας παγώνει και μεταφέρει δεκάδες άλλα έργα που είναι προγραμματισμένα να υλοποιηθούν από το ΣΕΣ. Γιατί; Ανάλογα με τις οικονομικές εκκρεμότητες που έχουν τα έργα που δεν θα καταφέρουν να ολοκληρωθούν τους επόμενους μήνες θα πρέπει αναγκαστικά να τα ρίξουμε στη χρηματοδότηση του ΣΕΣ 2014-2020 για να μην μείνουν ανολοκλήρωτα και κυρίως για να μην ζητηθούν τα κονδύλια πίσω από την ΕΕ. Αυτόματα σημαίνει μείωση των χρημάτων για νέα έργα. Το ποσό από όλα τα προγράμματα για την κατασκευή Υποδομών και έργων Περιβάλλοντος μέχρι το 2020 ανέρχεται σε 5,2 δις ευρώ και ήδη είναι overbooked (στο 140%). Μέσα σε αυτά περιλαμβάνονται και έργα-γέφυρες που χρηματοδοτούνται και από ΕΣΠΑ και από ΣΕΣ. Δηλαδή από ένα ήδη υπερφορτωμένο πρόγραμμα έργων θα πρέπει να αφαιρέσουμε το ποσό που απαιτείται για τα έργα που δεν πρόκειται να τελειώσουν όπως υπολογιζόταν στο ΕΣΠΑ 2007-2014  και ότι απομείνει θα πρέπει να μοιραστεί στα νέα έργα του ΣΕΣ. Το ποσό αυτό θα το γνωρίζουμε μετά το καλοκαίρι όταν θα φανεί το μέγεθος του προβλήματος. [B]Η ΙΔΕΑ ΣΤΑΘΑΚΗ[/B] Η πρόταση (ή ιδέα) του Υπουργού ΟΙΚΥΝΑΤ είναι πολύ ενδιαφέρουσα, ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι αυτή η κατάσταση με έργα που συνεχώς μεταφέρονται την έχουμε συναντήσει σε όλα τα προηγούμενα πακέτα ευρωπαϊκού χρήματος. Σε μία τέτοια περίπτωση, εφόσον γίνει εφικτή, θα μπορέσει το ΣΕΣ να υλοποιηθεί ομαλά χωρίς το «πρέσινγκ» αυτών των έργων και θα δώσει ανάσα τόσο στην προετοιμασία τους, όσο –και σημαντικότερο- στον χρόνο υλοποίησης. Ερώτημα είναι από που θα μπορούσε να αντληθεί ένα τέτοιο δάνειο.. Πάντως σε όλες τις περιπτώσεις τα έργα ΕΣΠΑ που δεν θα καταφέρουν να ολοκληρωθούν μέχρι τις 31.12 (ή έστω και με μία σιωπηρή εξαίρεση και παράταση από την ΕΕ) αναδεικνύονται σε βασικό παράγοντα της εξέλιξης παραγωγής νέων έργων στη χώρα μας που πρακτικά έχουν παγώσει εδώ και μήνες. [B]ΠΑΚΕΤΟ ΓΙΟΥΝΚΕΡ[/B] Από τον Ιούνιο πάντως, σύμφωνα με πηγές του Υπουργείου Υποδομών στο ypodomes.com αναμένεται να δοθεί η νέα λίστα των έργων με προτεινόμενη χρηματοδότηση από το Πακέτο Γιουνκέρ που όμως έχει μία «παγίδα». Τα έργα με χρηματοδότηση από το EFSI (έτσι ονομάζεται το Πακέτο Γιουνκέρ) πρέπει να έχουν ανταποδοτικότητα, να δημιουργούν έσοδα. Με αυτό το σκεπτικό, πολλά από τα παραδοσιακά έργα της χώρας (βλέπε οδικά) απορρίπτονται, εκτός αν μπουν διόδια, γεγονός αποτρεπτικό για την προώθηση τους. Γεγονός είναι πως στο [B]Υπουργείο Υποδομών Σταθάκης, Σπίρτζης, Δέδες [/B]και [B]Πέρκα [/B]έχουν πολύ δουλειά το επόμενο διάστημα με τα προβλήματα να αυγατίζουν και τα χειρότερα για τα έργα να έρχονται μετά από το καλοκαίρι. Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου