Οικολογική Κίνηση Κοζάνης: "Τοπικός πόρος: Ο ιός της βολικής χρήσης επιβιώνει (και στο Δήμο Κοζάνης) – Απαιτείται νέο θεσμικό πλαίσιο, προσαρμοσμένο στη μετά το λιγνίτη εποχή"
Συμπληρώνονται 21 χρόνια ζωής του Τοπικού Πόρου και δυστυχώς η διαχείρισή του εξακολουθεί να γίνεται με λανθασμένο τρόπο (για να χρησιμοποιήσουμε μια ήπια έκφραση). Οι δικαιούχοι δήμοι και η Περιφέρεια δεν θέλουν ή δεν μπορούν να ξεφύγουν από την πεπατημένη. Από τον κανόνα δεν εξαιρείται και η σημερινή Δημοτική Αρχή της Κοζάνης. Εύκολα μπορεί ο καθένας να εντοπίσει αρκετά παραδείγματα, όπως η χρηματοδότηση πολιτιστικών εκδηλώσεων, εργασιών οδοποιίας κλπ κλπ. Όμως τα παραπάνω δεν συνάδουν με το πνεύμα του Πόρου. Πώς οι υπόλοιποι δήμοι & περιφέρειες της χώρας που δεν έχουν Τοπικό Πόρο καλύπτουν (κουτσά στραβά) ίδιες ανάγκες, ενώ εμείς πρέπει να προστρέχουμε κάθε τόσο στο εύκολο χρήμα του Πόρου;
- Κύρια στόχευση του Πόρου (κατά 50-70 % ) η μεταλιγντική περίοδος. Μεγάλα έργα, με βιώσιμες θέσεις εργασίας, που προϋποθέτουν την ΑΜΕΣΗ εκπόνηση ενός 20ετούς αναπτυξιακού σχεδίου πράσινης μετάβασης μετά από διεθνή διαγωνισμό (μάλλιασε η γλώσσα μας να το λέμε..). Ένταξη των έργων του Πόρου σε μακρόπνοη στρατηγική, αντί της σημερινής συγκόλλησης ασύνδετων μικροέργων. Δυνατότητα απορρόφησής του Πόρου εντός τουλάχιστον 10 ετών (αντί 5 σήμερα), ώστε να μην ακυρώνονται έργα ζωτικά που χρειάζονται μακρά περίοδο ωρίμανσης λόγω γραφειοκρατικών «κολλημάτων» (π.χ ιδιοκτησιακό καθεστώς εδαφών ΔΕΗ). Μόνο έτσι θα σταματήσει η πρεμούρα της γρήγορης «απορροφητικότητας» των κονδυλίων και θα κοπεί το σλόγκαν «έργα να ‘ναι κι ό,τι να’ναι για να μη χάσουμε τα λεφτά»
- Σχολαστικός καθορισμός του είδους των επιλέξιμων ΕΡΓΩΝ, καθώς και ονομαστικός αποκλεισμός των δράσεων, επιδοτήσεων κλπ που πρέπει ΟΛΕΣ να απαγορευτούν δια ροπάλου. Όταν το περιεχόμενο ενός χρηματοδοτικού εργαλείου είναι επακριβώς καθορισμένο, τότε κόβονται και οι ορέξεις για παρασπονδίες, καθώς και οι «παράπλευρες» απώλειες σε ανούσιες ή επικαλυπτόμενες μελέτες. Ειδικά γι’ αυτές πρέπει να υπάρχει όρος:ούτε φράγκο σε μελέτες που δεν καταλήγουν σε έργα.
- Ακριβής καθορισμός των δικαιούχων. Πρέπει να αποκλειστούν σύλλογοι, σωματεία και ΝΠΙΔ, καθώς και οι μη ενεργειακοί δήμοι.
- Αυστηρό πλαίσιο για χρηματοδότηση ερευνών. Δεν μπορεί κάθε απλή μελέτη ή «έκθεση ιδεών» να βαφτίζεται έρευνα και να διανέμονται τα ερευνητικά κονδύλια ως «μέρισμα» στους .. μετόχους (Πανεπιστήμια, ΤΕΙ, Ινστιτούτα κ.α), ανάλογα με το ποιον «μπάρμπα» έχει ο καθένας. Να έχει αποφασιστικό ρόλο το νεοσύστατο Περιφ. Συμβούλιο Έρευνας σ’ αυτή την ιστορία και να αποδείξει την ανεξαρτησία του από τους αιρετούς και τα ΑΕΙ.
- Διαχείριση του Πόρου. Προφανώς πρέπει να αλλάξει το τωρινό καθεστώς με τις αμφιλεγόμενες επιτροπές παρακολούθησης και ελέγχου, όπου «Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει» και όπου ποτέ δεν είδαμε μια αξιολόγηση της σχέσης κόστους – οφέλους. Ένα αρνητικό παράδειγμα είναι η παράκαμψη της νομοθεσίας περί δημοσίων έργων μέσω του Πόρου και οι απευθείας αναθέσεις, ακόμη και σε ΝΠΙΔ. Απαιτείται μια πιο τεχνοκρατική και «απρόσωπη» διαχείριση με ΑΔΙΑΒΛΗΤΟΥΣ μηχανισμούς εποπτείας, ώστε να σπάσουν τα «κονέ» που δημιούργησε ο πολύχρονος συγχρωτισμός των ίδιων δομών /φορέων & προσώπων.
- Επιλογή τεχνικού Συμβούλου με διαγωνισμό. Μέχρι τώρα ο ρόλος αυτός ανήκε προνομιακά στην ΑΝΚΟ (στην πρώτη περίοδο μάλιστα με φουσκωμένη αμοιβή), γεγονός που λειτούργησε και θετικά και αρνητικά. Ήταν μεν το περιβάλλον τεχνικής βοήθειας πιο «οικείο» στην Αυτοδιοίκηση, αλλά ευάλωτο στις κάθε είδους πιέσεις των αιρετών. Διαγωνισμός λοιπόν για να επιλεγεί ο καλύτερος και οικονομικότερος τεχνικός Σύμβουλος. Προφανώς θα συμμετάσχει και η ΑΝΚΟ, αλλά δεν είναι η μόνη που έχει εμπειρία σε μεγάλα προγράμματα. Το μοναστήρι να ‘ναι καλά..
Δημοσίευση σχολίου