Επι ξυρού ακμής ο διαγωνισμός για τους λιγνίτες - Παράταση ή ναυάγιο λένε απο ΔΕΗ - Ούτε συμμετοχή στα ΑΔΙ δέχεται η Κομισιόν
Σε μια κλωστή φαίνεται να κρέμεται η τύχη του διαγωνισμού πώλησης των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ.
Τίποτα απ’ όλα όσα θα μπορούσαν να τις καταστήσουν ελκυστικές για τους επενδυτές, δεν έχει ακόμη επιλυθεί, με αποτέλεσμα η επιχείρηση να έχει ζητήσει τρίμηνη παράταση, διαφορετικά να προειδοποιεί ότι ο διαγωνισμός κινδυνεύει με άμεσο ναυάγιο.
Σύμφωνα με πηγές της ΔΕΗ, αντί να μειώνονται τα ζητήματα που φωτογραφίζουν "ναυάγιο", εκείνα αυξάνονται, και τα οποία περιγράφονται ως εξής :
Απορρίφθηκε από τη Κομισιόν ο μηχανισμός επιμερισμού ρίσκου. Οι Βρυξέλλες απέρριψαν τη πρόσφατη πρόταση της ελληνικής πλευράς, που έφτασε να εισηγηθεί μέχρι και μηχανισμό κατανομής ρίσκου, δηλαδή να συμμετάσχει η ΔΕΗ για μια διετία, με ποσοστό 50%-50% στα κέρδη αλλά και τις ζημιές των μονάδων που θα πουλήσει, προκειμένου να πεισθούν οι επενδυτές να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό και να καταβάλλουν ένα "αξιοπρεπές" τίμημα.
Αυτός ο μηχανισμός επιμερισμού ρίσκου κρίθηκε ασύμβατος με τις δεσμεύσεις της χώρας για αποχώρηση της παρουσίας της επιχείρησης από το 40% της αγοράς λιγνίτη, αφού σε μια τέτοια περίπτωση η ΔΕΗ θα συνέχιζε να συμμετέχει, έστω και με μικρά ποσοστά, στις μονάδες που θα πουλούσε.
Καθυστερεί η έγκριση του Μόνιμου Μηχανισμού Επάρκειας Ισχύος. Η ελληνική πλευρά ποντάρει σχεδόν τα πάντα στην έγκριση από τη Κομισιόν του νέου Μόνιμου Μηχανισμού Επάρκειας Ισχύος, μέσω του οποίου η κυβέρνηση έχει προτείνει να αποζημιώνονται, με τα περίφημα Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ), και οι λιγνιτικές μονάδες για την ισχύ που μπορούν να διαθέσουν στο σύστημα, όπως ακριβώς συμβαίνει με εκείνες του φυσικού αερίου.
Εφόσον η Κομισιόν δώσει το πράσινο φως, οι πιθανοί νέοι ιδιοκτήτες των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, θα διασφαλίσουν μια σημαντική "προίκα". Αλλά η έγκριση θα αργήσει, και τοποθετείται το νωρίτερο μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2019.
Απορρίφθηκε η συμμετοχή της ΔΕΗ κατά 30% στις εισπράξεις από ΑΔΙ. Εδώ και καιρό η επιχείρηση έχει προτείνει να μεταβιβάζεται στην ίδια, και για μια εξαετία, το 30% των εισπράξεων που θα έχουν οι μονάδες από τις αποζημιώσεις μέσω των ΑΔΙ. Σύμφωνα ωστόσο με πληροφορίες που επικαλούνται πηγές της ΔΕΗ, οι Βρυξέλλες δεν το δέχτηκαν.
Σε αυτή τη περίπτωση, η επιχείρηση διατρέχει τον κίνδυνο να πουλήσει μονάδες σε επενδυτές που θα δικαιούνται κάποια στιγμή στο μέλλον να απολαμβάνουν ΑΔΙ, στα οποία η ίδια δεν θα έχει καμία συμμετοχή. Οι αυριανοί επομένως αγοραστές των μονάδων της θα γίνουν πολύ πιο ανταγωνιστικοί από την ίδια τη ΔΕΗ.
Τα παραπάνω, μαζί με τις εξελίξεις στο μέτωπο των CO2, αλλά και τις ζημιές στη λειτουργία των μονάδων που είχαν διαπιστώσει οι ενδιαφερόμενοι όταν πήραν στοιχεία από το data room της ΔΕΗ, έχουν ενισχύσει έτι περαιτέρω τις επιφυλάξεις τους. Μπροστά στον άμεσο κίνδυνο ενός ναυαγίου, η ΔΕΗ υπέβαλε προ ημερών νέο αίτημα προς τις Βρυξέλλες, ζητώντας ακόμη μια παράταση της ημερομηνίας υποβολής προσφορών, αυτή τη φορά ως τα μέσα Φεβρουαρίου.
Τα δύο απευκταία σενάρια
Αν η Κομισιόν αρνηθεί, και επιμείνει να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός εντός Δεκεμβρίου, όπως και προβλέπεται, τότε πηγές της ΔΕΗ μιλούν για δύο σενάρια :
Είτε η συμμετοχή των επενδυτών στο διαγωνισμό θα είναι από περιορισμένη έως και μηδενική.
Είτε το τίμημα που αυτοί θα καταβάλλουν, θα είναι εξαιρετικά χαμηλό, και πάντως όχι "αξιοπρεπές". Σε μια τέτοια περίπτωση, το ΔΣ της ΔΕΗ προφανώς και δεν θα το δεχθεί, πολλώ δε μάλλον όταν αυτό θα πρέπει να περάσει πάνω από τον πήχη της αποτίμησης, η οποία θα αποσφραγιστεί την ίδια ημέρα με τις προσφορές. Εφόσον φυσικά αυτές υπάρξουν.
Τα περιβαλλοντικά όρια
Τα παραπάνω εξηγούν τις ανησυχίες της ΔΕΗ, που βλέπει τον εφιάλτη των υδροηλεκτρικών να ξαναέρχεται, και γιατί υπέβαλε αίτημα παράτασης έως τα μέσα Φεβρουαρίου, προκειμένου μέχρι τότε να έχει αποσαφηνιστεί το τοπίο γύρω από το ελληνικό αίτημα για αποδεικτικά διαθεσιμότητας ισχύος και στις λιγνιτικές μονάδες.
Ο μηχανισμός έχει προ-κοινοποιηθεί στην Κομισιόν, και εκείνη έχει απαιτήσει κάποιες προσαρμογές στα ανώτατα ποσά αποζημίωσης ανά τεχνολογία και μεθοδολογία των δημοπρασιών, καθώς και στον τρόπο συμμετοχής της διαχείρισης ζήτησης στο μηχανισμό, θέμα που ενδιαφέρει την ενεργοβόρο βιομηχανία.
Αλλά ακόμα και αν εγκριθεί ο μηχανισμός το σίριαλ του λιγνίτη δεν θα έχει τελειώσει. Κρίσιμο ζήτημα θα συνεχίσει να αποτελεί το θεμα των αλλαγών που πιθανόν θα απαιτηθεί να γίνουν επί του μηχανισμού, όταν θα οριστικοποιηθεί η πολιτική της Ε.Ε. σχετικά με τα περιβαλλοντικά όρια που πρέπει να τηρούν οι μονάδες για να δικαιούνται συμμετοχή στα ΑΔΙ. Την εβδομάδα αυτή θα πραγματοποιηθεί ο τρίλογος επί του θέματος στην Ε.Ε. αλλά είναι άγνωστο πότε θα ληφθούν αποφάσεις.
Αν και το προτεινόμενο όριο στις εκπομπές άνθρακα (550g/KWh) έχει συναντήσει σημαντικές αντιδράσεις από μια σειρά χωρών, (μεταξύ των οποίων η Πολωνία και η Ελλάδα), εντέλει έχει διατηρηθεί στις τροπολογίες που εγκρίθηκαν τόσο από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο όσο και από το Συμβούλιο της ΕΕ.
Πηγή: energypress.gr
Δημοσίευση σχολίου