.

Green Tank: Υπέρμετρη ενίσχυση των λιγνιτικών μέσω του προτεινόμενου Μηχανισμού Διασφάλισης Ισχύος

Το Green Tank κατέθεσε στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναλυτικά σχόλια στη δημόσια διαβούλευση για τον μόνιμο Μηχανισμό Διασφάλισης Ισχύος (ΜΔΙ) που πρότεινε η ελληνική κυβέρνηση.
Ο προτεινόμενος ΜΔΙ παρουσιάζει διάφορα προβλήματα, τα οποία σύμφωνα με το Green Tank θα πρέπει να επιλύσει η ελληνική κυβέρνηση σε στενή συνεργασία με τους συμμετέχοντες στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ειδικότερα, ο προτεινόμενος ΜΔΙ κατά το Green Tank:


• Δεν αποδεικνύει την ανάγκη ύπαρξής του καθώς απολύτως απαραίτητες μεταρρυθμίσεις στην ελληνική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας (Target Model) δεν έχουν ακόμα υλοποιηθεί, ενώ δεν συνοδεύεται από μελέτη επάρκειας ισχύος. Η πιο πρόσφατη, δημοσίως διαθέσιμη μελέτη του ΑΔΜΗΕ από το 2017, αποτυγχάνει να τεκμηριώσει την ύπαρξη προβλήματος ενεργειακής επάρκειας στην Ελλάδα που να μην μπορεί να αντιμετωπιστεί χωρίς μόνιμο ΜΔΙ, όπως ο προτεινόμενος. Επιπλέον, εναλλακτικές μορφές ΜΔΙ όπως αυτοί που βασίζονται σε «στρατηγικά αποθέματα» που είναι λιγότερο παρεμβατικοί στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας δεν εξετάστηκαν ούτε συγκρίθηκαν με τον προτεινόμενο.
• Επιχειρεί να ενισχύσει τις λιγνιτικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής σε βάρος άλλων τεχνολογιών και παραβιάζοντας τόσο τον πρόσφατα συμφωνημένο ευρωπαϊκό Κανονισμό λειτουργίας της εσωτερικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, όσο και τις κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς του περιβάλλοντος και της ενέργειας.
Σύμφωνα με τον προτεινόμενο ΜΔΙ, λιγνιτικές μονάδες μπορούν να συνάψουν συμβόλαια ισχύος με διάρκεια ως το 2033, ανεξαρτήτως του γεγονότος ότι υπερβαίνουν κατά πολύ το όριο εκπομπών των 550 γραμμαρίων διοξειδίου του άνθρακα ανά παραγόμενη κιλοβατώρα που τέθηκε ως προϋπόθεση για τη συμμετοχή σε μηχανισμούς ισχύος από τον ευρωπαϊκό Κανονισμό για την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.

Ενάντια στους στόχους για το Κλίμα

Αυτή η επιχειρούμενη ενίσχυση του λιγνίτη έρχεται επίσης σε αντίθεση με τους ευρωπαϊκούς κλιματικούς στόχους και τις ευρωπαϊκές δεσμεύσεις για τήρηση της Συμφωνίας του Παρισιού.
Επιπλέον, αντιτίθεται στον στόχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης να σταματήσει τις επιδοτήσεις στα ορυκτά καύσιμα όπως αυτός διατυπώνεται στις κατευθυντήριες γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς του περιβάλλοντος και της ενέργειας (2014-2020).
Επιπροσθέτως, οι ίδιες οι ελληνικές αρχές στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για τον μηχανισμό της διακοψιμότητας αναγνώρισαν τις διακοπές των λιγνιτικών σταθμών ως βασικό παράγοντα που θα συμβάλλει στα προβλήματα επάρκειας ισχύος κατά τα επόμενα χρόνια.
Είναι επομένως αμφισβητήσιμο κατά πόσο η παραπάνω ενίσχυση προς αυτούς τους σταθμούς θα συμβάλλει στην εξασφάλιση ενεργειακής ασφάλειας για την Ελλάδα.
Η πίεση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή από τη ΔΕΗ και την ελληνική κυβέρνηση να εγκρίνουν γρήγορα τον προτεινόμενο μηχανισμό συνδέεται με τις έντονες προσπάθειες να καταστεί ελκυστικό για επίδοξους επενδυτές το λιγνιτικό πακέτο πώλησης και ταυτόχρονα να βελτιωθούν τα αρνητικά οικονομικά δεδομένα για την υπό κατασκευή λιγνιτική μονάδα της ΔΕΗ «Πτολεμαΐδα V».
Όμως, ο στόχος των μηχανισμών διασφάλισης ισχύος δεν είναι η οικονομική διάσωση μιας ξεπερασμένης τεχνολογίας ηλεκτροπαραγωγής αλλά η εξασφάλιση επάρκειας ισχύος για τους Έλληνες πολίτες και τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη χώρα.

www.worldenergynews.gr

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου