.

Μελέτη της PWC: «Πυλώνας» ανάπτυξης τα έργα υποδομής

Σε 20,7 δισ. ευρώ ανέρχεται το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων υποδομής που θα πρέπει να ολοκληρωθούν στην Ελλάδα μέχρι το 2022, αποτελώντας έναν από τους βασικούς πυλώνες για την επιστροφή της χώρας μας στον δρόμο της ανάπτυξης.
Αυτό αναφέρεται μεταξύ άλλων στη μελέτη της PwC με τίτλο «Υποδομές - Χρηματοδοτώντας το Μέλλον», σύμφωνα με την οποία, από τα συνολικά 78 έργα που θα παραδοθούν μέσα στην επόμενη εξαετία, η ενέργεια καλύπτει το 33%, οι σιδηρόδρομοι και τα έργα σε μετρό/τραμ το 29% και οι οδικές συγκοινωνίες το 25%.
Πιο συγκεκριμένα, τα 39 αφορούν Δρόμους, Λιμάνια και Αεροδρόμια, 15 την Ενέργεια, 12 το Σιδηροδρομικό Δίκτυο και 12 την Υδρευση και Διαχείριση Αποβλήτων.
Τα περισσότερα από τα έργα υποδομής που βρίσκονται σε εξέλιξη είναι σε καθυστέρηση, ενώ επίσης καθυστερεί η ολοκλήρωση του σχεδιασμού, η χρηματοδότηση και η ανάθεση των έργων στη φάση του σχεδιασμού.
Ζωτικής σημασίας για την αναζωογόνηση των επενδύσεων σε έργα υποδομών είναι η αποτελεσματική απορρόφηση των προγραμμάτων του νέου ΕΣΠΑ, η δημιουργία κινήτρων για τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα με τη μορφή παραχωρήσεων και η σταδιακή αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης. Παράλληλα, οι ΣΔΙΤ και τα Ομόλογα Εργου θα μπορούσαν να συμβάλουν στη μεγαλύτερη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στη χρηματοδότηση των έργων υποδομών, εμπλουτίζοντας τα χαρτοφυλάκια των θεσμικών επενδυτών με χαμηλού κινδύνου προϊόντα αλλά προϋπόθεση αποτελεί η βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος και η μείωση της πολιτικής αβεβαιότητας.
Ο διευθύνων σύμβουλος της PwC, Μάριος Ψάλτης, υποστηρίζει ότι «οι επενδύσεις σε υποδομές, όπως και οι συνολικές επενδύσεις στη χώρα πρέπει να αυξηθούν ταχύτατα στα επίπεδα πριν από την κρίση. Αυτό θα τροφοδοτήσει την ανάπτυξη και την απασχόληση και πάνω απ' όλα θα βελτιώσει την ανταγωνιστικότητα της χώρας. Αλλά για να γίνει θα πρέπει να επιταχύνουμε τον προγραμματισμό και την εκτέλεση των έργων υποδομής και να τα κάνουμε ''φιλικότερα'' προς το ιδιωτικό κεφάλαιο. Αυτές οι αλλαγές κατεύθυνσης προϋποθέτουν και αλλαγές αντίληψης και οργάνωσης στον κρατικό μηχανισμό. Οι υποδομές είναι αυτήν τη στιγμή το ισχυρότερο εφαλτήριο για το μέλλον της χώρας».

Διαχείριση αποβλήτων
Από το 2013 έχει ανακοινωθεί η υλοποίηση 10 έργων Διαχείρισης Αποβλήτων από σύνολο 14 έργων, αξίας 872 εκατ. ευρώ. Στα μέσα του 2015 ανακοινώθηκε η αναστολή όλων των έργων διαχείρισης απορριμμάτων, που είχαν δρομολογηθεί μέσω ΣΔΙΤ, τα οποία θα υλοποιηθούν από τους εκάστοτε δήμους.

1. Ενεργειακές

• Ο Διαδριατικός αγωγός (TAP) συνολικού μήκους 878 χλμ. θα παρέχει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη μέσω Ελλάδας, Αλβανίας και Ιταλίας, με ετήσια χωρητικότητα 20 δισ.m³.
• Λιγνιτική Μονάδα Πτολεμαΐδα V: Νέα μεμονωμένη λιγνιτική μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας 660 MW και 140 MW για τηλεθέρμανση (ΔΕΗ).
• Διασύνδεση Αττικής - Κρήτης (ή/και Πελοποννήσου - Κρήτης): 310 χλμ. υποθαλάσσιου ηλεκτρικού καλωδίου που θα συνδέει την Κρήτη με την ηπειρωτική χώρα χωρητικότητας 1.000 MW.
• Διασυνδετήριος Αγωγός Ελλάδας - Βουλγαρίας (IGB) μήκους 182 χλμ. θα συνδέσει τα υπάρχοντα δίκτυα της Ελλάδας και της Βουλγαρίας, με ημερήσια μεταφορική ικανότητα 13,7 εκατ. m³ και περίπου 3-5 δισ. m³ ετησίως.
• Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου Αλεξανδρούπολης: Νέος πλωτός σταθμός υγροποίησης φυσικού αερίου και σύστημα υποθαλάσσιου και χερσαίου αγωγού 28 χλμ. (4 χλμ. χερσαίου και 24 χλμ. υποθαλάσσιου) με χωρητικότητα 170 χιλ. m³ και δυνατότητα άντλησης 6,1 δισ. m³ ετησίως.
• Τερματικός Σταθμός Υγροποίησης Φυσικού Αερίου Αιγαίου: Πλωτός σταθμός αποθήκευσης (χωρητικότητα 170 χιλ. m³ υγροποιημένου φυσικού αερίου) και επεξεργασίας (ετήσια παροχετευτική ικανότητα 3-5 δισ.m³ ) στον κόλπο της Καβάλας.

2. Σιδηροδρομικές

• Η ολοκλήρωση του μετρό Θεσσαλονίκης και η επέκτασή του προς την Καλαμαριά (14,3 χλμ.) θα εξυπηρετεί 315.000 επιβάτες ημερησίως.
• Η επέκταση του μετρό της Αθήνας προς Πειραιά (6 νέοι σταθμοί) που συνδέει το αεροδρόμιο Αθήνας με το λιμάνι του Πειραιά αυξάνει την τρέχουσα δυναμικότητα σε 123.000 επιβάτες.
• Η νέα γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας μήκους 33 χλμ. (29 νέοι σταθμοί) αναμένεται να εξυπηρετεί περίπου 500.000 επιβάτες ημερησίως ιδιαίτερα πυκνοκατοικημένων περιοχών (Κυψέλη, Παγκράτι, Ζωγράφου).
• Η κατασκευή του σιδηροδρομικού κόμβου στο Θριάσιο πεδίο με ένα δίκτυο 80 σιδηροδρομικών γραμμών για την εξυπηρέτηση εμπορευματοκιβωτίων και φορτηγών τρένων αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα εμπορικά σιδηροδρομικά έργα στην Ευρώπη και το μεγαλύτερο στα Βαλκάνια.
• Η επέκταση του τραμ από Ν. Φάληρο στον Πειραιά (3,3 χλμ.) θα έχει ετήσια δυναμικότητα 10-12 εκατ. επιβατών.
• Η ολοκλήρωση διπλών γραμμών και η αναβάθμιση της σήμανσης και της ηλεκτροδότησης θα βελτιώσει την εξυπηρέτηση των πελατών και θα μειώσει τον χρόνο μετάβασης καθιστώντας τις σιδηροδρομικές συγκοινωνίες μια αποτελεσματική εναλλακτική επιλο­­γή για ταξίδια μεγάλων αποστάσεων.

3. Οδικές

• Οι κάθετοι άξονες της Εγνατίας Οδού θα συνδέσουν το κύριο τμήμα του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας με την Αλβανία, τη Βουλγαρία και την ΠΓΔΜ.
• Η Ιονία Οδός θα εξυπηρετεί και θα συνδέει 3 κεντρικά λιμάνια (Πάτρας, Αστακού, Ηγουμενίτσας) και 3 αεροδρόμια (Αραξου, Αστακού, Ιωαννίνων) ενώ ταυτόχρονα θα συνδέει και τη Δυτική Ελλάδα με την υπόλοιπη χώρα.
• Το σχετικό κόστος της κατασκευής των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων ανά χλμ. που θα ολοκληρωθεί ανέρχεται σε 5,2 εκατ. ευρώ/χλμ., ενώ ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 11,6 εκατ. ευρώ/χλμ.

4. Τουριστικές

• Αναβάθμιση και κατασκευή νέων Διεθνών Αεροδρομίων για να στηρίξουν την αύξηση του τουρισμού των επόμενων χρόνων.
• Επενδύσεις ύψους 309 εκατ. ευρώ σε υποδομές και εξοπλισμούς στον ΟΛΘ, μέρος του νέου 25έτους masteplan.
• Αναβάθμιση λιμανιών για να λειτουργούν ως ενδιάμεσοι σταθμοί και να διευκολύνουν τη διασύνδεση με τις γειτονικές χώρες.
• Αναβάθμιση και κατασκευή κομβικών μαρινών (Αλιμος, Καλαμαριά, Χίος, Κρήτη, Γλυφάδα, Ζάκυνθος, Κατάκολο, Πάτρα, Πύλος, Ρόδος, Κως).

του Μάκη Αποστόλου από το Εθνος της Κυριακής

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου