.

Μείωση τιμολογίων 10% στους συνεπείς οικιακούς πελάτες εξετάζει η ΔΕΗ

Γραμμή αμύνης έναντι της ενίσχυσης του ανταγωνισμού από τους ιδιώτες παρόχους και της απώλειας μεριδίων, αναζητεί η ΔΕΗ μέσω της μείωσης των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας και της προώθησης συμπράξεων με ιδιώτες στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού. Οι στόχοι που τέθηκαν στο Μνημόνιο για μείωση του μεριδίου της στη λιανική αγορά κατά 20% μέχρι το 2017 και κάτω από το 50% μέχρι το 2020 την υποχρεώνουν να επανασχεδιάσει τη στρατηγική της στη λογική του «μη χείρον βέλτιστον». Ετσι, λόγω της έντασης του ανταγωνισμού από το ιδιωτικό κομμάτι της αγοράς και παρά τη διόγκωση των ανεξόφλητων οφειλών που σύμφωνα με τη ΓΕΝΟΠ έχουν φτάσει τα 2,7 δισ. ευρώ, εξετάζει τη μείωση των τιμολογίων για να συγκρατήσει το αυξανόμενο «ρεύμα» μετακίνησης των «καλών πελατών» της από τους οποίους εισπράττει ρευστότητα.

Το σενάριο που σύμφωνα με πληροφορίες εξετάζει η διοίκηση της ΔΕΗ, είναι η επέκταση της έκπτωσης 10% που έδωσε στους «συνεπείς» εμπορικούς και επαγγελματικούς πελάτες της και στους «συνεπείς» οικιακούς, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται και όσοι δεν έχουν εξοφλήσει τον λογαριασμό τους αλλά έχουν προχωρήσει σε διακανονισμό, δηλαδή το σύνολο σχεδόν των οικιακών καταναλωτών. Τα ποσά από διακανονισμούς ανέρχονται σε 430 εκατ. ευρώ και αφορούν περί τους 145.000 καταναλωτές. Είναι πολύ πιθανό μάλιστα τα μέτρα να ανακοινωθούν μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Ιουνίου, με ισχύ από την έναρξη του δεύτερου εξαμήνου του έτους. Η εφαρμογή του μέτρου μείωσης των μεριδίων της στη λιανική αγορά, μέσω της διάθεσης λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής ισχύος, την ίδια στιγμή που η λιγνιτική παραγωγή παρουσιάζει δραματική μείωση, σε συνδυασμό με τις ανεξόφλητες οφειλές και την απόσχιση του ΑΔΜΗΕ, ο οποίος εισφέρει στην ΔΕΗ περί τα 200 εκατ. λειτουργικά κέρδη ετησίως, συνθέτουν ένα ασφυκτικό πλαίσιο για την μέχρι σήμερα δεσπόζουσα επιχείρηση της αγοράς ηλεκτρισμού. Διέξοδο από τη δεινή αυτή κατάσταση αναζητείται και μέσω συμπράξεων με ιδιώτες παρόχους και σύμφωνα με πληροφορίες σε προχωρημένες συζητήσεις βρίσκεται η διοίκηση της επιχείρησης με τα ΕΛΤΑ, ενώ συζητήσεις γίνονται και με άλλους παρόχους της αγοράς. Τα ΕΛΤΑ είναι μία από τις νέες εταιρείες που απέκτησαν άδεια προμηθευτή (350MW), στοχεύοντας σε δυναμική είσοδο στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού, αξιοποιώντας το δίκτυο των 1.500 καταστημάτων τους σε ολόκληρη την επικράτεια. Η προοπτική της συνεργασίας με τη ΔΕΗ φέρεται να ήταν ένα από τα κίνητρα εισόδου των ΕΛΤΑ στην αγορά ηλεκτρισμού, αφού όμως μεταφέρουν στενοί συνεργάτες του κ. Παναγιωτάκη, «ήταν η ΔΕΗ που παρακίνησε τα ΕΛΤΑ σε αυτή την επιλογή, ξεδιπλώνοντας από την αρχή τα σχέδιά της για συνεργασία».

Την ίδια στιγμή, οι επτά ιδιωτικές εταιρείες παροχής ηλεκτρικού ρεύματος (Elpedison, Hρων, Protergia, NRG, Watt +Volt, VOLTERRA, GREEN) έχοντας διασφαλίσει ήδη ένα μερίδιο της τάξης του 8,62% (Απρίλιος) προετοιμάζονται για την πρώτη δημοπρασία των 4,114 GWh, που με βάση το Μνημόνιο θα πρέπει να γίνει μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2016, μέσα από έναν πόλεμο προσφορών και εκπτώσεων, αξιοποιώντας και τα νέα περιθώρια που διασφαλίζει η μείωση του ΕΦΚ στο φυσικό αέριο και η κατάργησή του στον λιγνίτη που χρησιμοποιείται στην ηλεκτροπαραγωγή. Η μεγαλύτερη μετακίνηση πελατών καταγράφεται στη μέση τάση από την οποία τροφοδοτούνται βιομηχανίες και μεγάλοι εμπορικοί καταναλωτές με τους ιδιώτες παρόχους να συγκεντρώνουν μερίδιο άνω του 18%. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών «allazoreyma» τον Απρίλιο οι τιμές ηλεκτρικού ρεύματος που πρόσφεραν οι ιδιώτες πάροχοι ήταν μέχρι και 13,3% χαμηλότερες για τους οικιακούς καταναλωτές και μέχρι 5,4% για τους εμπορικούς. Το τελευταίο διάστημα οι ιδιώτες πάροχοι στοχεύουν όλο και περισσότερο στη χαμηλή τάση (οικιακά και μικρά επαγγελματικά), όπου σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών «allazoreyma» φαίνεται ότι δίνουν προσφορές πέραν των τιμοκαταλόγων και αυτές συνδέονται συνήθως με τη μορφή εκπτώσεων όγκου και ομαδικών συμφωνιών. Στο στόχαστρο των ιδιωτών μπαίνει από τον Ιούνιο με την ισχύ του Κώδικα για τα μη διασυνδεδεμένα νησιά, η Κρήτη και η Ρόδος, με επίκεντρο τις μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες.

Η μείωση των τιμολογίων της ΔΕΗ, πάντως, αναμένεται να επηρεάσει αρνητικά τους στόχους που θέτει το Μνημόνιο σε σχέση με τα μερίδια αγοράς και από αυτή την οπτική δεν αποκλείεται να υπάρξουν αντιδράσεις από τους ιδιώτες παρόχους, οι οποίοι με δυσαρέσκεια αντιμετώπισαν τις μειώσεις που προηγήθηκαν στα επαγγελματικά τιμολόγια.

kathimerini.gr

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου