.

Δημοπρατούνται νέα έργα 500 εκατ. ευρώ μέχρι τον Ιούνιο

Από την www.imerisia.gr
Μέχρι το τέλος του μήνα εκτιμάται από στελέχη της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» ότι οι τράπεζες, οι παραχωρησιούχοι και το ελληνικό δημόσιο θα έχουν καταλήξει στη «χρυσή τομή», που θα επιτρέψει την επιτάχυνση των έργων τόσο στο τμήμα Μαλιακός-Κλειδί όσο και στον Ε65
Σειρά από νέα έργα, κυρίως στην περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας, με προϋπολογισμό περίπου 500 εκατ. ευρώ, ετοιμάζεται να εντάξει στο ΕΣΠΑ και να δημοπρατήσει, στο πρώτο εξάμηνο του 2012, η Εγνατία Οδός Α.Ε., η οποία αναμένει πολύ σύντομα εξελίξεις και για την αποκατάσταση της ομαλής χρηματοδότησης στις συμβάσεις παραχώρησης που διαχειρίζεται. Συγκεκριμένα, μέχρι το τέλος του τρέχοντος μήνα, κατά πληροφορίες, εκτιμάται ότι οι τράπεζες, οι παραχωρησιούχοι και το ελληνικό δημόσιο, θα έχουν καταλήξει στη «χρυσή τομή», που θα επιτρέψει την επιτάχυνση των έργων τόσο στο τμήμα Μαλιακός - Κλειδί όσο και στον Ε65. Οι δύο άξονες, που έχουν παραχωρηθεί σε ιδιώτες, αλλά διαχειρίζεται εκ μέρους του Δημοσίου η Εγνατία Οδός Α.Ε., λόγω προβλημάτων στη χρηματοδότηση εξελίσσονται με αργό ρυθμό.
Νησιά
Μέσα στο 2012 παράλληλα προγραμματίζεται από την εταιρεία η ένταξη και η δημοπράτηση πλειάδας έργων, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 150 εκατ. ευρώ, στη νησιωτική Ελλάδα, ενώ άλλα 15 εκατ. ευρώ, θα αφορούν τη δαπάνη για μικρότερα έργα τοπικής αυτοδιοίκησης, τόσο στη Βόρεια Ελλάδα όσο και σε νησιά.
Από οριζόντιες δράσεις, εξάλλου, η Εγνατία Οδός Α.Ε. αναμένει σε πρώτη φάση την ένταξη στο ΕΣΠΑ σειράς μελετών, προϋπολογισμού 6 εκατ. ευρώ για παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας κυρίως στο επαρχιακό δίκτυο και σε δεύτερη, προς το τέλος του 2012, την ένταξη των συγκεκριμένων έργων σε πρόγραμμα χρηματοδότησης, με προϋπολογισμό 250 εκατ. ευρώ.
Επίσης, άλλα σχεδόν 15 εκατ. ευρώ, θα προέλθουν από 25 έργα ΧΑΔΑ που έχει αναλάβει η εταιρεία σε δήμους κατά βάση στη Βόρεια Ελλάδα, μέσω του επιχειρησιακού προγράμματος του ΥΠΕΚΑ.
Εξωτερικό
Σημαντικά έσοδα υπολογίζονται και από τη δραστηριότητα εξωτερικού, όπου επίκειται η ενεργοποίηση μεγάλης σύμβασης construction manager στη Ρουμανία, η οποία θα έρθει να προστεθεί στις δύο συμβάσεις που υπέγραψε η εταιρεία το 2011, σε Βουλγαρία και Αλβανία. Η προσπάθεια συνεχίζεται και αποσκοπεί στο να αναληφθούν νέες σε Σερβία (σ.σ. στον άξονα δέκα) και Βουλγαρία. «Με την προσθήκη των ανωτέρω έργων, το αντικείμενο της εταιρείας θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ, καθώς μέσα στο 2011 εντάχθηκαν στο ΕΣΠΑ, δημοπρατήθηκαν και εκτελούνται έργα άλλων 500 εκατ. ευρώ», τονίζεται χαρακτηριστικά από πηγές της «Εγνατία Οδός Α.Ε.», της οποίας ο έλεγχος έχει περιέλθει στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) και εντός του 2012 αναμένεται να υπάρξουν εξελίξεις με την αξιοποίησή της.
Εσοδα- έξοδα
Η ενεργοποίηση, εν τω μεταξύ, των πέντε προσωρινών σταθμών διοδίων -παρά τη μείωση, κατά περίπου 5%-10% της κίνησης στον άξονα της Εγνατίας- φέρνει στην εταιρεία μηνιαία έσοδα της τάξης των 3 - 3,5 εκατ. ευρώ ή περίπου 40 εκατ. ευρώ ετησίως. Ένα μεγάλο κομμάτι, ωστόσο, της τάξης των περίπου 25 εκατ. ευρώ, πηγαίνει αυτόματα για την αποπληρωμή του δανείου 240 εκατ. ευρώ που έχει ληφθεί από την Τράπεζα Πειραιώς.
Με δεδομένο δε, ότι το κόστος λειτουργίας και συντήρησης του άξονα είναι γύρω στα 50 εκατ. ευρώ ετησίως, προκύπτει ζήτημα ταμειακής ενίσχυσής της από το Δημόσιο με τουλάχιστον 35 εκατ. ευρώ ετησίως. Κι αυτό μολονότι τα λειτουργικά έξοδα από 46 εκατ. ευρώ το 2009, «έπεσαν» σε 31 εκατ. ευρώ το 2010, 18 εκατ. ευρώ το 2011 κι εκτιμάται ότι θα φθάσουν στα 13-14 εκατ. ευρώ φέτος.
Παρά την οικονομική δυστοκία πάντως, η Εγνατία Οδός Α.Ε. αποπλήρωσε στο τέλος του 2011 σχεδόν το 90% των οφειλών της σε κατασκευαστές και προμηθευτές (σ.σ. έδωσε 70 εκατ. ευρώ), καθώς και ποσό 115 εκατ. ευρώ στην ATEbank και την Emporiki Bank για τα δάνεια ύψους 1,1 δισ. ευρώ που έχει λάβει. Ήδη εξοφλήθηκαν 500 εκατ. ευρώ και μένει να πληρωθούν άλλα 600 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 357 εκατ. ευρώ είναι συνδεδεμένα με το ΦΠΑ που δεν έχει επιστρέψει ακόμη το Δημόσιο για την τριετία 2007-09.

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου