.

Παρενέργειες από την ακύρωση των ΣΔΙΤ για τα απορρίμματα

Η ΣΔΙΤ για τη διαχείριση των απορριμμάτων της Δυτικής Μακεδονίας θα είναι –όπως όλα δείχνουν – η μόνη που τελικά θα υπογραφεί, την επόμενη εβδομάδα. Κομβικό ρόλο φαίνεται ότι έπαιξε όχι μόνο η ωριμότητα του έργου, αλλά κυρίως η εμπλοκή της ΕΤΕπ στη χρηματοδότησή του.
Αντίθετα, ανοιχτό παραμένει το θέμα για το έργο ΣΔΙΤ διαχείρισης απορριμμάτων στην Πελοπόννησο, για την οποία έχει ανακηρυχθεί ανάδοχος η ΤΕΡΝΑ και οι σχετικές συμβάσεις είναι σε φάση έγκρισης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, αλλά και οι αντίστοιχοι διαγωνισμοί σε Ηπειρο, Σέρρες και Ηλεία, για τους οποίους δεν υπάρχει ακόμη έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Στις περιπτώσεις ύπαρξης προσωρινού αναδόχου, το βασικό ερώτημα που ανακύπτει για τις ΣΔΙΤ είναι εάν από το προσύμφωνο που έχει υπογραφεί, αλλά και από τις διατάξεις του Αστικού Κώδικα, προκύπτουν ρήτρες που θα ενεργοποιήσουν οι ανάδοχοι διεκδικώντας αποζημιώσεις από το Δημόσιο για τα έξοδα που έχουν πραγματοποιήσει για τις περιβαλλοντικές μελέτες, οι οποίες μάλιστα εκπονήθηκαν μετά από αποφάσεις της αναθέτουσας αρχής.

Το ενδεχόμενο διεκδίκησης αποζημιώσεων αποτελεί μία από τις πιθανές επιπτώσεις που μπορεί να έχει η ακύρωση των έργων ΣΔΙΤ για έργα διαχείρισης αποβλήτων. Η δεύτερη έχει να κάνει με την ίδια την πορεία του προγράμματος Περιβάλλοντος, το οποίο εμφανίζει από τις χαμηλότερες απορροφήσεις, που διαμορφώνεται στο 80% περίπου. Από το υπουργείο Οικονομίας υποστηρίζουν ότι το κενό που δημιουργείται από τα έργα διαχείρισης περιβάλλοντος, που υπολογίζεται στα 500 εκατ. ευρώ, μπορεί να καλυφθεί με άλλα έργα περιβάλλοντος. Πρόκειται για έργα που θα επιδιωχθεί να ενταχθούν τους επόμενους μήνες, προκειμένου να μη χαθούν χρήματα από το προηγούμενο ΕΣΠΑ, που τυπικά έληξε στα τέλη του 2013, αλλά ο χρόνος υλοποίησής του εκτείνεται έως και τα τέλη του 2015. Το πρόβλημα ωστόσο που δημιουργείται είναι ότι με δεδομένα τα προβλήματα ρευστότητας στην οικονομία, ακόμη και τα νέα έργα που θα ενταχθούν, δεν μπορεί να διασφαλιστεί ότι θα τελειώσουν έγκαιρα προκειμένου να μη χαθούν τα χρήματα του προγράμματος. Δεν είναι τυχαίο ότι, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», την επόμενη εβδομάδα καταφθάνουν στην Αθήνα εκπρόσωποι από τη Διεύθυνση Περιφερειακής Πολιτικής και της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προκειμένου να εξετάσουν την πορεία του ΕΣΠΑ και, φυσικά, τα νέα δεδομένα για τη διαχείριση των αποβλήτων, που όπως είναι γνωστό αποτελεί «κόκκινο πανί» για την Ε.Ε.

Σε ό,τι αφορά πάντως την απόφαση για την κατακύρωση της ΣΔΙΤ στη Δυτική Μακεδονία, φαίνεται ότι είχε ληφθεί εδώ και μερικές εβδομάδες και για τον λόγο αυτό στις προχθεσινές του ανακοινώσεις ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος μίλησε για αναστολή όσων ΣΔΙΤ απορριμμάτων δεν έχουν υπογραφεί πριν από την έγκριση του νέου εθνικού σχεδιασμού. Η επένδυση έχει λάβει απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, έχει εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και το μόνο που απομένει είναι να υπογραφεί η σύμβαση. Κύριος του έργου είναι η ΔΙΑΔΥΜΑ και τη Δευτέρα το διοικητικό της συμβούλιο πρόκειται να εγκρίνει την πρόσκληση στον ανάδοχο (Ακτωρ Παραχωρήσεις - Ηλέκτωρ) να υπογράψει, πιθανότατα την Τετάρτη.

Παράλληλα, ο υπουργός Οικονομίας και Υποδομών, Γιώργος Σταθάκης, σύμφωνα με πληροφορίες ήδη έχει υπογράψει χωριστή σύμβαση απευθείας με τον ανάδοχο, καθώς το Δημόσιο αναλαμβάνει να επιδοτήσει το κόστος εισόδου των δήμων, αρχικά κατά 50% (ποσοστό σταδιακά μειούμενο μέχρι τον μηδενισμό του στο τέλος της 25ετούς σύμβασης). Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», το γεγονός ήταν σε γνώση του υπουργείου Περιβάλλοντος. Μάλιστα, προ ημερών, όταν ο κ. Σταθάκης ρωτήθηκε σε επιτροπή στη Βουλή, είπε ότι δεν θα σταματήσει κανένα ΣΔΙΤ απορριμμάτων που χρηματοδοτείται από την ΕΤΕπ.

Έντυπη www.kathimerini.gr

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου