.

«Ηλεκτροσόκ» από θεσμούς σε όλα τα ανοιχτά ζητήματα της ενεργειακής αγοράς – Τι θα ζητήσουν για ΝΟΜΕ, ΔΕΗ, ΔΕΠΑ και ιδιωτικοποιήσεις

Η καθυστέρηση των διαπραγματεύσεων και η επιδείνωση του κλίματος στην εγχώρια ενεργειακή αγορά, όπως αυτή διαμορφώθηκε από την ενεργειακή κρίση του Ιανουαρίου, τα αδιέξοδα στο σχέδιο απόσχισης του ΑΔΜΗΕ, το ναυάγιο της συμφωνίας Socar - ΔΕΣΦΑ, τη στασιμότητα του ανταγωνισμού στη λιανική αγορά  και την πρόσφατη αιφνίδια παρέμβαση της DGComp, δεν αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας για τη στάση που θα κρατήσουν οι θεσμοί κατά την αναμενόμενη έλευσή τους στην Αθήνα την προσεχή Τρίτη. 

Αντιθέτως μάλιστα, οι εξελίξεις συνηγορούν υπέρ μιας σκληρής και άτεγκτης στάσης στα κρίσιμα θέματα της ενέργειας που παραμένουν ανοιχτά, με αιχμή την ενίσχυση του ανταγωνισμού στην αγορά ηλεκτρισμού. 
Η θέση της ελληνικής κυβέρνησης στη συζήτηση για τα ΝΟΜΕ είναι ιδιαίτερα αποδυναμωμένη μετά την μη επίτευξη του δεσμευτικού στόχου για την μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ στο τέλος του 2016 και την στασιμότητα που παρατηρείται στη λιανική αγορά τον Ιανουάριο. 
Κυβερνητικές πηγές εκφράζουν ανησυχία για την επαναφορά της πρότασης για έξοδο της ΔΕΠΑ από την λιανική αγορά στην οποία συμμετέχει μέσω των ΕΠΑ με ποσοστό 51%.

Καμία υποχώρηση για τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ 

Οι πιστωτές, μετά από αυτό δεν έχουν ούτε ένα λόγο για να υποχωρήσουν στη θέση τους για τον υπολογισμό των προς δημοπράτηση ποσοτήτων λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής ισχύος της ΔΕΗ. 
Δηλαδή μέσα στο 2017, εκτός από το 12% που προβλέπει ο υφιστάμενος νόμος να  δημοπρατηθούν και ποσότητες 8% που δημοπρατήθηκαν το 2016. 
Για το 2018 να δημοπρατηθεί συνολικά ποσότητα 33%, όπως επίσης και για το 2019.  
Η αμφισβήτηση που εκφράζουν οι θεσμοί για την αποτελεσματικότητα των ΝΟΜΕ αποτυπώνεται και από την αμετακίνητη θέση τους να καταγραφεί στη νέα συμφωνία η πώληση του 40% των λιγνιτικών και υδροηλεκτρικών μονάδων της ΔΕΗ, ως δομικό εναλλακτικό μέτρο και την προθεσμοθέτησή του μαζί με ένα σφιχτό χρονοδιάγραμμα. 
Αυτό, προβλέπει πρόσληψη συμβούλου ιδιωτικοποίησης μέχρι τον Αύγουστο του 2017 και ολοκλήρωση της διαδικασίας μέχρι τον Ιούλιο του 2018. 
Η αξιολόγηση των ΝΟΜΕ μάλιστα, σύμφωνα με τους θεσμούς θα πρέπει να γίνει τον Ιούνιο από τους ίδιους, σε συνεργασία με τις ελληνικές αρχές και όχι από τη ΡΑΕ, όπως προβλέπει η υφιστάμενη νομοθεσία. 

Βέτο στην μεταφορά του 17% της ΔΕΗ στο Υπερταμείο 

Σε ότι αφορά στο 17% της ΔΕΗ και τη μεταφορά του από το ΤΑΙΠΕΔ στο Υπερταμείο οι θεσμοί φέρονται να επιμείνουν στο βέτο που έχουν ήδη εκφράσει στον υπουργό Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη. 
Με ενδιαφέρον αναμένεται η στάση που θα κρατήσουν στο θέμα του ΑΔΜΗΕ και του σχεδίου απόσχισης από τη ΔΕΗ, μετά τα πολλαπλά προσκόμματα που εμφανίστηκαν κατά τη διαδικασία της εφαρμογής του. 
Στην Αθήνα φαίνεται να καταφθάνουν με πρόθεση πιέσεων για ολοκλήρωση της διαδικασίας μέχρι τέλος Μαρτίου του 2017 και προθεσμοθέτηση της 100% πώλησης σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί το χρονοδιάγραμμα. 
Στον τομέα φυσικού αερίου, η κυβέρνηση υποχρεώθηκε να αποδεχθεί την πρόταση των πιστωτών για πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ έναντι του σχεδίου για 51% παραμονή στο δημόσιο και στις διαπραγματεύσεις που θα ακολουθήσουν στην Αθήνα, αναμένεται να τεθεί επί τάπητος το χρονοδιάγραμμα για την έναρξη του νέου διαγωνισμού με στόχο την ολοκλήρωσή του το ταχύτερο δυνατό, προκειμένου να εισρεύσουν στα δημόσια ταμεία τα προϋπολογιζόμενα έσοδα των 188 εκατ. ευρώ. 
Δεν αποκλείεται πάντως οι θεσμοί να κουβαλούν αρνητικές εκπλήξεις στις βαλίτσες τους σε ότι αφορά στο άνοιγμα της αγοράς φυσικού αερίου. 
Η επαναφορά της πρότασης για έξοδο της ΔΕΠΑ από την λιανική αγορά στην οποία συμμετέχει μέσω των ΕΠΑ με ποσοστό 51% είναι κάτι επίσης που δημιουργεί ανησυχίες στο κυβερνητικό στρατόπεδο.
Το αίτημα είχε τεθεί και στην προηγούμενη διαπραγμάτευση και σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις δεν αποσύρθηκε εντελώς, αλλά τέθηκε στον «πάγο» μέχρι να επανέλθει. 

Πηγη: www.worldenergynews.gr

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου