.

Αυτοκινητόδρομοι: Αρραβώνας Ιόνιας-Κεντρικής Οδού σώζει τον Ε65

Μια μεγάλη έκπληξη έκρυβαν τα πρακτικά της συνεδρίασης της 5ης Επιτροπής Παρακολούθησης του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας». Οπως αναφέρεται, έγινε τελικώς δυνατόν να συνδεθούν οικονομικά οι συμβάσεις παραχώρησης της Ιόνιας οδού και του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας προκειμένου να καταστεί πιο βιώσιμη η δεύτερη, γνωστότερη και ως Ε65.
Επίσης «έκλεισε» το θέμα της μεταφοράς πόρων του ΕΣΠΑ ύψους 2,2 δισ. ευρώ από διάφορα προγράμματα για την ενίσχυση των τεσσάρων «παγωμένων» οδικών αξόνων, ενώ πρόθεση της κυβέρνησης είναι οι νέες συμβάσεις να σταλούν στη Βουλή ίσως και εντός Οκτωβρίου.
«Συνολικά μπορεί να πει κανείς ότι η όλη διαδικασία είναι πολύ κοντά στο τέλος» αναφέρεται, αν και σημειώνεται ότι υπάρχουν ακόμη ορισμένες εκκρεμότητες.
Ειδικότερα, όπως σημειώνεται, «για την Κεντρική Οδό υιοθετήθηκε το σενάριο κατάργησης της επιδότησης λειτουργίας από το Ελληνικό Δημόσιο» καθώς «το αντίστοιχο κόστος θα καλύπτεται από τα έσοδα της Νέας Οδού με τη χρηματοοικονομική σύνδεση των δύο αυτών συμβάσεων παραχώρησης».
Ετσι ο Ε65 παύει να δέχεται επιδότηση λειτουργίας από το Δημόσιο - καθώς πρόκειται για «ζημιογόνο» έργο - και θα συνδέεται με τις χρηματοροές της Ιόνιας οδού. Πρόκειται για μια «νίκη» καθώς αρχικά το «πάντρεμα» των δύο έργων είχε προταθεί από το Δημόσιο και τους παραχωρησιούχους, η ΕΕ όμως αντιδρούσε.
Χρονοδιάγραμμα κατασκευής
Σήμερα στην Ιόνια οδό το ποσοστό υλοποίησης των εργασιών είναι 17%, ενώ στον Ε65 εργασίες έχουν γίνει μόνο στο τμήμα Λαμία - Καλαμπάκα. Στην Ολυμπία οδό η πρόοδος των κατασκευαστικών εργασιών είναι στο 80% στο τμήμα Ελευσίνα - Κόρινθος, 35% στο τμήμα Κόρινθος - Πάτρα και 20% στο τμήμα Πάτρα - Πύργος, ενώ εξετάζεται το έργο να τελειώνει είτε στην Πάτρα είτε στον Πύργο και διερευνώνται εναλλακτικές λύσεις για τον Καϊάφα, «συμπεριλαμβανομένης και της μηδενικής» αναφέρει η Επιτροπή. Στον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου οι εργασίες διάνοιξης και τελικής επένδυσης της λωρίδας έκτασης ανάγκης (ΛΕΑ) έχουν ολοκληρωθεί στις σήραγγες Τ1 και Τ2, ενώ στην Τ3 το ποσοστό υλοποίησης έφτασε το 70%.
Επειδή όμως χάθηκαν δύο χρόνια για όλα τα έργα, έχει συμπιεστεί το χρονοδιάγραμμα κατασκευής, το οποίο απαιτεί άμεση επανέναρξη «και συντονισμένες δράσεις υλοποίησης» για να διασφαλιστεί η ολοκλήρωσή τους ως το τέλος του 2015.
«Εν τούτοις δεν έχουν ολοκληρωθεί όλες οι δράσεις. Απομένουν να γίνουν πολλές μικρές διευθετήσεις θεμάτων, όπως κάποια τεχνικά θέματα. Επίσης αναμένονται σύντομα από τις αρμόδιες υπηρεσίες της ΕΕ οι εγκρίσεις τους και ο προσδιορισμός του ύψους της νέας συνολικής ενωσιακής συνδρομής. Αναμένονται παράλληλα οι εγκρίσεις των πιστωτικών επιτροπών (Credit Committees) των δανειοδοτουσών τραπεζών. Μετά από αυτά θα ξεκινήσουν άμεσα οι διαδικασίες για την έγκριση των αναθεωρημένων ΣΠ από τις ελληνικές Αρχές και τη Βουλή των Ελλήνων» σημειώνεται.
«Οι διαδικασίες διαπραγμάτευσης για την επανεκκίνηση των έργων παραχώρησης αυτοκινητοδρόμων, που είχαν ως αποτέλεσμα την επίτευξη συμφωνίας με τους παραχωρησιούχους, συνοδεύτηκαν από την ανάγκη εξασφάλισης πρόσθετης χρηματοδότησης ύψους 2,252 δισ. ευρώ ή σε κοινοτική συνδρομή πόρων 1,914 δισ. ευρώ και από πλευράς Ελληνικού Δημοσίου πρόσθετων πόρων 338 εκατ. ευρώ» σημειώνεται. Ετσι το ΕΠ «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» αναδιατάσσεται τόσο για να καλύψει το «κενό» στα έργα όσο και για να γίνουν έργα-γέφυρες άλλα πρότζεκτ που έχουν καθυστερήσει, ενώ απεντάσσονται ορισμένα που καθυστερούν.

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου