.

«Ψάχνονται» οι εργολάβοι για τις δουλειές του TAP

Για τέσσερις εργολαβίες, που συνδέονται με την κατασκευή των 543 χιλιομέτρων του αγωγού φυσικού αερίου TAP στην Ελλάδα, καθώς και για θέσεις υπεργολάβων για τα 205 χιλιόμετρα του TAP επί αλβανικού εδάφους μονομαχούν ήδη οι εγχώριοι εργολήπτες.

Μολονότι οι μέτοχοι του TAP δεν έχουν λάβει οριστικές αποφάσεις για τους διαγωνισμούς κατασκευής (σύμφωνα με τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων «ανάλογα με την στρατηγική της ΤΑΡ AG για τον διαγωνισμό, είναι πιθανό να ανατεθεί σε έναν ή περισσότερους εργολάβους και σε ένα αριθμό τοπικών υπεργολάβων, η Μελέτη, Προμήθεια Υλικών και Κατασκευή (ΜΠΥΚ) του έργου») στα γραφεία των τεχνικών εταιρειών επικρατεί αναβρασμός.

Εκτιμάται πως το συνολικό κόστος κατασκευής του TAP, για τα 863 χιλιόμετρα από τους Κήπους Έβρου μέχρι την Ιταλία, θα προσεγγίσει το 1,5 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, για το τμήμα που διέρχεται από την Ελλάδα προγραμματίζονται τρεις εργολαβίες εγκατάστασης του αγωγού (και 22 μη επανδρωμένων βαλβιδοστασίων) καθώς και μία εργολαβία για την κατασκευή του σταθμού συμπίεσης στην περιοχή των Κήπων, στα ελληνοτουρκικά σύνορα. Ο σταθμός θα είναι ισχύος 30 – 45 MW για την μεταφορά 10 δισεκατομμύρια κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ανά έτος, με δυνατότητα αναβάθμισης.

Και ενώ στην Ελλάδα η κατάσταση είναι σχετικά θολή, για το τμήμα του TAP που διέρχεται από την Αλβανία, καθώς και για τα 115 χιλιόμετρα του υποθαλάσσιου τμήματος μέχρι την Ιταλία, όλα δείχνουν πως έχει θέσει σοβαρή υποψηφιότητα ο κατασκευαστικός κολοσσός Consolidated Contractors Corp (CCC). Η παλαιστινιακών συμφερόντων CCC έχει έδρα την Αθήνα και είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστικός όμιλος της Μέσης Ανατολής με έσοδα που εκτιμάται πως θα ξεπεράσουν τα έξι δισ. δολάρια το 2013.

Σημειώνεται πως η εταιρεία εδρεύει στην Ελλάδα, αλλά με βάση το ειδικό καθεστώς που διέπει τη λειτουργία της δε μπορεί να αναλαμβάνει έργα στη χώρα μας.

H CCC έχει τεράστια εμπειρία στα έργα φυσικού αερίου έχοντας πρόσφατα ολοκληρώσει το μεγαλύτερο έργο υγροποίησης φυσικού αερίου (LNG) στον κόσμο, στο Κατάρ. Ο κατασκευαστικός όμιλος έχει κατασκευάσει σχεδόν το 30% των εγκαταστάσεων LNG διεθνώς (με βάση τη δυναμικότητα). Σημειώνεται, πάντως, πως εκτός από την CCC που έχει εμπειρία σε τέτοια έργα, και η κυπριακή J&P (μητρική του ομίλου J&P ΑΒΑΞ) έχει πολυετή παρουσία στην κατασκευή αγωγών σε Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική.

Η κατασκευή του TAP στην Ελλάδα αναμένεται να αρχίσει στα μέσα του 2015 και προβλέπεται να διαρκέσει περίπου 3,5 χρόνια. Είναι πιθανόν, η προετοιμασία των προσωρινών εγκαταστάσεων, όπως τα εργοτάξια και οι αποθηκευτικοί χώροι των σωλήνων, να αρχίσει νωρίτερα, κατά τα μέσα του 2014. Χαρακτηριστικό του εγχειρήματος είναι το γεγονός πως η κατασκευή του αγωγού σε απομακρυσμένες και απόκρημνες περιοχές, θα απαιτήσει βελτίωση των υφιστάμενων δρόμων πρόσβασης σε συνολικό μήκος περίπου 30 χιλιομέτρων, προκειμένου να διευκολυνθεί η πρόσβαση των φορτηγών με φορτία σωλήνων στην ζώνη εργασίας του αγωγού.

Η διαδρομή του αγωγού επί συνολικού μήκους 543 χιλιομέτρων στην Ελλάδα, θα διασταυρώσει αναπόφευκτα μια σειρά υποδομών και δικτύων κοινής ωφελείας. Από τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων προκύπτει πως θα διασταυρωθεί με 1.443 υποδομές σχετικών με τις συγκοινωνίες διαφόρων κατηγοριών, συμπεριλαμβανομένων 14 αυτοκινητοδρόμων, 59 κύριων οδικών αρτηριών, περίπου 159 δευτερευόντων δρόμων και 13 σιδηροδρομικών γραμμών.

Οι διοικήσεις των κατασκευαστικών ομίλων γνωρίζουν, πάντως, πως στις επιλογές της διοίκησης του TAP για την κατασκευή του έργου θα μετρήσει και η μετοχική σύνθεση της εταιρείας στην οποία συμμετέχουν οι BP (20%), SOCAR (20%), Statoil (20%), Fluxys (16%), Total (10%), E.ON (9%) και Axpo (5%).

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου