.

Διπλάσιες ποσότητες αερίου θα μεταφέρει ο TAP

Ρελάνς των Βρυξελλών απέναντι στην επιθετική πολιτική της Μόσχας αποτελεί η απόφαση να επισπευσθεί ο διπλασιασμός των ποσοτήτων φυσικού αερίου από τη Κασπία >που θα διοχετεύονται μέσω του αγωγού ΤΑP στην Ευρώπη, όπως έσπευσε να δηλώσει από το Μπακού ο Αντιπρόεδρος της ΕΕ και Επίτροπος Ενέργειας Μάρος Σέφκοβιτς.
"Τεχνικά, το έργο είναι σε θέση να μεταφέρει 10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, αλλά το νούμερο αυτό μπορεί να διπλασιασθεί στα 20 δισ. κ.μ. τόσο γιατί το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ στο Αζερμπαιτζάν έχει μεγάλη δυναμική, όσο και γιατί ποσότητες αερίου προς την Ευρώπη θέλει να εξάγει και το γειτονικό Τουρκμενιστάν", είπε ο κ. Σέφκοβιτς σε δημοσιογράφους σύμφωνα με την αζέρικη ιστοσελίδα en.trend.az, στο περιθώριο των εργασιών του πρώτου Συμβουλευτικού Συμβουλίου των χωρών για το Νότιο Διάδρομο, παρουσία του Π. Λαφαζάνη.

Πρόκειται σε κάθε περίπτωση για δήλωση που αποτελεί ευθεία απάντηση των Βρυξελλών προς τη Μόσχα, η οποία το τελευταίο διάστημα εμφανίζει ως αντίπαλον δέος του 4.000 χλμ μήκους Νοτίου Διαδρόμου, (τελευταίο τμήμα του οποίου αποτελεί ο TAP), το Ρωσο-Τουρκικό σχέδιο Turkish Stream. Ενός αγωγού που θα φέρνει υποθαλάσσια, από τη Μαύρη Θάλασσα, ρωσικό αέριο στην Τουρκία, στη συνέχεια θα το οδηγεί στα ελληνοτουρκικά σύνορα στην Ανατολική Θράκη, και από εκεί με κάποιο τρόπο που πάντως δεν έχει ακόμη διευκρινιστεί, θα κατευθύνεται στις αγορές της ΕΕ.
Είναι γνωστό ότι οι εξαγγελίες των Ρώσων έχουν θορυβήσει την Κομισιόν γεγονός που έχει οδηγήσει τον Σέφκοβιτς στο να αμφισβητήσει τόσο τη σκοπιμότητα όσο και τη ρεαλιστικότητα υλοποίησης του σχεδίου. Σημειωτέον ότι η ελληνική κυβέρνηση επίσημα στηρίζει τον TAP, αλλά παράλληλα ρίχνει και “κλεφτές ματιές” στο ενδεχόμενο εμπλοκής της Ελλάδας, με τρόπο που επίσης δεν έχει διευκρινιστεί, στο Turkish Stream.
Θυμίζουμε ότι ήδη από το περασμένο Δεκέμβριο, πρώτο το Energypress είχε αποκαλύψει την πρόθεση της βρετανικής BP - βασικού μετόχου των TAP, TANAP και βασικού τους προμηθευτή από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ- να επισπεύσει την απόφαση διπλασιασμού των ποσοτήτων του αζέρικου φυσικού αερίου, από τα 10 στα 20 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, που από το 2020 και μετά θα μεταφέρονται στην Ευρώπη. (Διαβάστε εδώ περισσότερα)







Το σενάριο ούτως ή άλλως υπήρχε στο τραπέζι αλλά επρόκειτο να ισχύσει κατά τη β’ φάση λειτουργίας του Νοτίου Διαδρόμου, πολύ μετά το 2020, και εφόσον αναπτυσσόταν περαιτέρω το γιγάντιο κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ στο Αζερμπαϊτζάν. 
Ωστόσο υπό τα νέα δεδομένα που διαμόρφωσε στην περιοχή τοναυάγιο του South Stream, η BP αποφάσισε να ξανασχεδιάζει τη στρατηγική της και να εκμεταλλευθεί το τεράστιο κενό που αφήνει στην ενεργειακή τροφοδοσία της Ευρώπης το ναυάγιο του ρωσικού αγωγού (σσ: όταν θα ολοκληρωνόταν θα μετέφερε 63 δισ. κυβικά μέτρα το χρόνο).
Το σενάριο του Τουρκμενιστάν
Όσο για το Τουρκμενιστάν, το σενάριο δεν είναι τωρινό. Πρόκειται για αναβίωση ενός κάπως ξεχασμένου σχεδίου, της κατασκευής του “Διακασπιακού αγωγού” που θα συνδέει μέσω Κασπίας το Τουρκμενιστάν με το Αζερμπαϊτζάν, και από εκεί το αέριο θα μεταφέρεται προς την Τουρκία, και μέσω αυτής στην Ευρώπη.
Το Τουρκμενιστάν επίσης επιθυμεί την εξαγωγή φυσικού αερίου του προς την ΕΕ, κάτι για το οποίο απαραίτητη προυπόθεση είναι να επιλυθούν μια σειρά από τεχνολογικά και νομικά ζητήματα για τη μεταφορά των ποσοτήτων από τη χώρα προς το Αζερμπαιτζάν”, είπε χθες ο Σέφκοβιτς.
Οι πρώτες συζητήσεις μεταξύ ΕΕ, Τουρκμενιστάν και Αζερμπαιτζάν ξεκίνησαν το 2011. Το 2013, επειτα από συζητήσεις στο Ασκαμπάτ, την πρωτεύουσα του Τουρκμενιστάν, υπεγράφη μια συμφωνία -πλαίσιο για την κατασκευή ενός αγωγού μήκους 300 χλμ που θα συνέδεε τις δύο χώρες, πρόγραμμα για το οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ο πρώην Επίτροπος Ενέργειας Γκίντερ Έτινγκερ, είχε δραστηριοποιηθεί έντονα.
Πριν από τρεις μάλιστα εβδομάδες, στις 29 Ιανουαρίου, συναντήθηκαν στο Ασκαμπάτ οι υπουργοί Εξωτερικών της Τουρκίας, του Αζερμπαϊτζάν και του Τουρκμενιστάν. Σε κοινή διακήρυξη μετά το πέρας της τριμερούς διάσκεψης, αναφέρεται η ιδέα ενός νέου ενεργειακού διαδρόμου μεταφοράς φυσικού αερίου προς την Ευρώπη διά μέσου των τριών χωρών και τονίζεται η ιδιαίτερη σημασία του εγχειρήματος. Βασική προϋπόθεση για την υλοποίησή του αποτελεί η κατασκευή του Διακασπιακού αγωγού, κόστους άνω των 7 δισ. δολαρίων.
Υπενθυμίζεται πάντως ότι σύμφωνα με μελέτη που εκπόνησε πέρυσι ο τεχνικός διευθυντής της τουρκικής TPAO στο Μπακού, για μια σειρά από εμπορικούς λόγους η ΕΕ θεωρείται λιγότερο ελκυστική αγορά για να ξεκινήσουν εξαγωγές τουρκμένικου αερίου, συγκριτικά με τη κινεζική ή την ινδική. Ακόμη και αν το τουρκμενικό αέριο διοχετευθεί μόνο στην ίδια την Τουρκία (ανταγωνιζόμενο ευθέως το ρωσικό, προς το οποίο φαίνεται τελευταίως να στρέφεται η Άγκυρα μέσω του νέου αγωγού “Turkish Stream”), θα χρειαστεί αναβάθμιση του υφιστάμενου αγωγού με την προσθήκη και τρίτου σωλήνα.
Τα ανταλλάγματα
Αναφορικά με τις επαφές Λαφαζάνη στο Μπακού, ο υπουργός έδωσε καταρχήν διαβεβαίωσεις ότι η κυβέρνηση στηρίζει πλήρως τον TAP, ενώ επανέλαβε το αίτημα για αντισταθμιστικά οφέλη από τον αγωγό, για τα οποία οι συνομιλητές του εμφανίστηκαν ανοικτοί σε διάλογο.

Πηγη: energypress.gr

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου