.

Ισχυρή στήριξη από Αθήνα στον αγωγό φυσικού αερίου TAP

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται ο αγώνας δρόμου για την ανάδειξη του επιχειρηματικού σχήματος που θα αναλάβει τα δικαιώματα μεταφοράς αερίου του αζέρικου κοιτάσματος SDII. Αποφάσεις αναμένονται μέχρι τον Ιούνιο 2013, (χωρίς να αποκλείεται να υπάρξει απόφαση ακόμα και το Δεκέμβριο).
Μνηστήρες, στην τελική ευθεία είναι ο αγωγός Nabucco WEST, και ο αγωγός Trans-Adriatic Pipeline.
Οι επαφές από τους ενδιαφερόμενους εντείνονται, μετά την ανακοίνωση που είχε γίνει μέσα στο καλοκαίρι SDII, ότι πέρα από τον TAP, έτερος διεκδικητής είναι Ναμπούκο West, αλλά και την είσοδο της ΒΡ στο σχήμα του ΤΑΡ. Στελέχη, μάλιστα, της κοινοπραξίας και υψηλόβαθμοι εκπρόσωποι της BP, που είναι επικεφαλής της κοινοπραξίας (BP, STAT OIL. SOCAR βασικοί μέτοχοι του SDII) έχουν συσκέψεις συνεχώς στην Aθήνα, όπου έχουν τακτικές συναντήσεις με κυβερνητικά στελέχη στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Eξωτερικών.
Ο «Νότιος Διάδρομος φυσικού αερίου» αντιμετωπίζεται ως ο «νέος δρόμος του μεταξιού» για τις μεταφορές και την ενέργεια μεταξύ της Ευρώπης και της περιοχής της Κασπίας.
Ο πιο γνωστός αγωγός είναι ο Nabucco. Αλλά μικρότερα έργα, όπως ο TAP (Αδριατικής), ο ITGI(Τουρκία -Ελλάδα –Ιταλία), ή ο AGRI(Αζερμπαϊτζάν- Γεωργία –Ρουμανία) έχουν προοπτικές να αποκτήσουν σημαντικό μερίδιο στον Νότιο Διάδρομο και ακόμα να απειλήσουν το μέλλον του Nabucco.
Η μέτοχος της ΤΑΡ, ελβετική ΕGL, η νορβηγικήStatoil και E.ON Ruhrgas τον θεωρούν ως το πιο μικρό και πιο αποδοτικό αγωγό φυσικού αερίου για την Ιταλία και τις ευρωπαϊκές αγορές.
Με κόστος περίπου 1,5δις ευρώ, ο ΤΑΡ συνιστά τον πιο μικρό και φθηνότερο τρόπο προμήθειας αζέρικου φυσικού αερίου από το Shah Deniz II στην Ευρώπη.
Συγκριτικά, η κατασκευή του Nabucco όπως εκτιμάται από τους διαχειριστές του ότι θα κοστίσει 7,9δις ευρώ, ενώ εκτιμητές της ΒΡ την κοστολογούν 14 δισεκατομμύρια ευρώ.
Ο ΤΑΡ, μήκους 520χλμ, θα ξεκινά από τη Θεσσαλονίκη, θα διασχίζει την Αλβανία και θα καταλήγει μέσω της Αδριατικής στο ιταλικό λιμάνι του Πρίντεζι.
Η ελληνική κυβέρνηση αντιλαμβανόμενη τη μεγάλη επενδυτική ευκαιρία έχει ενεργοποιηθεί δυναμικά και με κάθε ευκαιρία δηλώνει ότι θέλει να εκμεταλλευτεί την επένδυση η οποία αναβαθμίζει τη γεωστρατηγική θέση της χώρας .
Ήδη, την Τρίτη υπήρξε νέα συνάντηση σε ιδιαίτερα εγκάρδιο κλίμα στο Υπουργείο Εξωτερικών μεταξύ του υπουργού Δημήτρη Αβραμόπουλου και αντιπροσωπείας της εταιρείας Trans Adriatic Pipeline (TAP), υπό τον Kjetil Tungland (Managing Director-TAP Project).

Κατά τη συνάντηση επιβεβαιώθηκε το ισχυρό ενδιαφέρον και η πολιτική βούληση για την υλοποίηση του έργου, σε συντονισμό με όλες τις ενδιαφερόμενες πλευρές και συζητήθηκαν οι διάφορες πτυχές του σχεδίου.
Είναι γνωστό, άλλωστε, σε όσους γνωρίζουν καλά τις ισορροπίες στη διοίκηση της κοινοπραξίας ότι η κυβερνητική υποστήριξη στους σχεδιαζόμενους αγωγούς βαραίνει πολύ, καθώς σχετίζεται με αδειοδοτήσεις, διακρατικές σχέσεις κλπ που επηρεάζουν την έναρξη της ροής του αερίου.
Καθώς η ώρα της απόφασης πλησιάζει εντείνεται το παρασκήνιο. Απαιτούνται γρήγορες και αποφασιστικές κινήσεις , καθώς η επιλογή του TAP, είναι ζωτικής σημασίας για την Ελλάδα. Πέρα από την επανένταξή της στο χάρτη των αγωγών, η κατασκευή του θα φέρει επενδύσεις ύψους 1,5 δισ. ευρώ, 2.000 άμεσες και 10.000 έμμεσες θέσεις εργασίας, ενώ θα αποτελέσει ισχυρό μήνυμα επενδυτικής εμπιστοσύνης προς τη χώρα. Άλλωστε η αξιοποίηση του SDII είναι μια από τις μεγαλύτερες αυτή τη στιγμή βιομηχανικές επενδύσεις στον κόσμο κι εκεί η Ελλάδα φιλοδοξεί , να αποτελέσει δίοδο για το αζέρικο αέριο και να καταστεί μέρος της συνολικής στρατηγικής της ΕΕ για διαφοροποίηση των ενεργειακών της πηγών της.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ΤΑΡ, ο οποίος πέρα από τα σημαντικά ερείσματα στο Μπακού, διαθέτει υψηλά περιβαλλοντικά εχέγγυα, αλλά και ισχυρά επιχειρηματικά όπλα καθώς στην κοινοπραξία του συμμετέχουν η βρετανική ΒΡ(που ηγείται στο SDII) , η νορβηγική Statoil (συμμετέχει με 25% και στην κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ 2), η EGL (ελβετική ΔΕΗ), η γερμανική E.ON, ενώ είναι σε συζητήσεις και με την ιταλική ENEL (το πρώην μονοπώλιο ηλεκτρισμού).

Πηγη: euractiv.gr

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου