.

Σπίρτζης: Νέα διόδια στην Εγνατία για να ξεκολλησει η αξιολόγηση

Η Εγνατία Οδός Α.Ε. αποτελεί εργαλείο για το υπουργείο Υποδομών και τη δημόσια διοίκηση, ήταν σημαντική η απόφαση της εξαίρεσής της από το Υπερταμείο, ενώ το Υπουργείο θα δώσει αγώνα για να βγούνε από το Υπερταμείο η Αττικό Μετρό ΑΕ, η ΕΡΓΟΣΕ  αλλά και οι Κτιριακές Υποδομές Α.Ε.(ΚτΥΠ).

Τα παραπάνω δήλωσε ο ίδιος ο υπουργός Υποδομών κ. Χρήστος Σπίρτζης, από τη Θεσσαλονίκη και πριν αρχίσει η γενική συνέλευση του Συλλόγου Εργαζομένων της Εγνατίας Οδού Α.Ε., στην οποία και θα αποφασισθεί εάν οι εργαζόμενοι θα απεργήσουν πάλι, αυτή τη φορά στις 11 Μαΐου, οπότε και θα γίνει ο δεύτερος από τους επαναληπτικούς διαγωνισμούς για την ανάθεση και κατασκευή του σταθμού διοδίων στο ύψους του Ωραιοκάστρου.

Ο Υπουργός, τόνισε ότι δεν επιδιώκει να επηρεάσει τις αποφάσεις που θα λάβουν οι εργαζόμενοι, αλλά υπογράμμισε ότι το θέμα του διαγωνισμού συνδέεται με τις μνημονιακές δεσμεύσεις της χώρας απέναντι στους δανειστές και την ολοκλήρωση της αξιολόγησης. Και για να υλοποιηθεί αυτή η δέσμευση, που αφορά βεβαίως την παραχώρηση του οδικού άξονα και τον διαγωνισμό που θα σχεδιάζεται να γίνει, θα πρέπει να γίνουν οι διαγωνισμοί, να κατασκευαστούν τρεις σταθμοί διοδίων και να αδειοδοτηθούν ακόμη τρεις.
Όπως εκ των υστέρων πληροφορήθηκε η Voria.gr, οι εργαζόμενοι αποφάσισαν τελικώς, στο κλειστό τμήμα της συνέλευσης που ακολούθησε, να απεργήσουν και στις 11 Μαΐου.

Όσον αφορά την παραχώρηση του οδικού άξονα, ο κ. Σπίρτζης την βλέπει να βρίσκεται ακόμη σε «θεωρητικό» στάδιο, γιατί δεν έχουν εκτιμηθεί πολλά και σημαντικά κόστη που συνδέονται με την κατάσταση του άξονα ο οποίος, σε πολλά τμήματα χρειάζεται ανάταξη, σε άλλα, παλαιότερα, ως και ανακατασκευή, επίσης πρόσθετα έργα αντιπλημμυρικά αλλά και ΣΕΑ (σταθμούς για την εξυπηρέτηση των αυτοκινητιστών).

Όσο τα κόστη αυτά (ελαφριάς και βαριάς συντήρησης όπως και συμπληρωματικών έργων), δεν έχουν εκτιμηθεί και, όσο δεν έχει σταθμιστεί ακριβώς το τίμημα που θέλει να εισπράξει το ΤΑΙΠΕΔ, ο διαγωνισμός «παραχώρησης», για τον κ. Σπίρτζη, «είναι θεωρητική υπόθεση».

Μάλιστα, στο σημείο αυτό να σημειωθεί πως στη διάρκεια της συζήτησης, εργαζόμενοι είπαν ότι με δική τους πρωτοβουλία θα μπορούσαν να μελετήσουν εναλλακτική πρόταση για να συνεχίσει να έχει την διαχείριση του οδικού άξονα η Εγνατία Οδός Α.Ε., αν ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ «σκοντάψει στις πολλές μεταβλητές» ή δεν «πιάνει» ικανοποιητικό τίμημα.

Διόδια τώρα μετωπικά και μετά αναλογικά

Στη συνάντηση εργαζομένων με τον Υπουργό, συζητήθηκε αναλυτικά το θέμα των διοδίων, καθώς στο πλαίσιο του διαγωνισμού παραχώρησης του οδικού άξονα, ασκούνται πιέσεις για να προστεθούν άλλοι έξι μετωπικοί σταθμοί, όταν η ΚΥΑ του 2014 αλλά και η τροποποιημένη Απόφαση, προβλέπουν αναλογικά διόδια. Σήμερα λειτουργούν δέκα σταθμοί διοδίων.

«Οι δανειστές πιέζουν για την κατασκευή σταθμών διοδίων, γιατί έχει υπάρξει μεγάλη καθυστέρηση για μία υποχρέωση που αναλήφθηκε το 2011. Τώρα, λένε, κάντε μετωπικά, βάλτε πλευρικά και όταν είστε έτοιμοι περάστε στα αναλογικά», είπε ο κ. Σπίρτζης προσθέτοντας ότι η σχετική μελέτη αναμένεται να ολοκληρωθεί τους επόμενους μήνες. Μάλιστα τα ηλεκτρονικά διόδια, η κυβέρνηση θέλει να συνδυάσει με την χρήση ηλεκτρονικών ταχογράφων και τη διαχείριση στόλων οχημάτων. «Στόχος μας είναι», πρόσθεσε ο υπουργός, «να ξηλωθούν όλα τα μετωπικά διόδια στη χώρα».

Επίσης, υποστήριξε ο κ. Σπίρτζης, χρειάζεται συνολικός σχεδιασμός για το σύστημα των διοδίων στη χώρα, δηλαδή για τους πέντε αυτοκινητόδρομους, την Εγνατία Οδό και τη Γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου. Μίλησε για επιτυχία που έγιναν δεκτές οι ειδικές προβλέψεις για π.χ. δωρεάν διέλευση ΑΜΕΑ, ενώ είπε πως ένα οριζόντιο πλαφόν στις τιμές των διοδίων θα είχε σαν αποτέλεσμα «να κινούνται στο δρόμο μόνο οι παραχωρησιούχοι και κάποια φορτηγά».

Δύο δρόμοι για να επιλέξουν οι εργαζόμενοι

Ο Υπουργός διαβεβαίωσε του εργαζομένους ότι δεν πρέπει να έχουν καμία ανησυχία για το μέλλον τους και μάλιστα τους έδωσε την δυνατότητα να επιλέξουν μεταξύ «δύο δρόμων» για την Εγνατία Οδό Α.Ε.

Πιο συγκεκριμένα, η Ε.Ο.Α.Ε., μπορεί να παραμείνει μία ανώνυμη εταιρεία του δημοσίου, φορέας που θα εποπτεύεται και θα καλύπτεται για τα λειτουργικά του έξοδα από το ΥΠΟΜΕΔΙ και τον κρατικό προϋπολογισμό, ή, σε διαφορετική περίπτωση, να μετατραπεί σε Διεύθυνση του υπουργείου Υποδομών, π.χ. σε μία Διεύθυνση Οδικών Υποδομών για τη βόρεια Ελλάδα.

Κατά πρώτον η Ε.Ο.Α.Ε., «κέρδισε» ήδη από την κυβέρνηση το αντικείμενο της εποπτείας του παραχωρησιούχου, της Εγνατίας Οδού και των καθέτων. Αλλά, πέραν αυτού, υπάρχουν πολλά ακόμη έργα και αντικείμενα που μπορεί να εκτελεί η Εταιρεία, σύμφωνα με τον Υπουργό.

Υπάρχουν πολλές υποδομές ανολοκλήρωτες στη βόρειο Ελλάδα και δεν αφορούν μόνο τα οδικά δίκτυα, που μπορεί να αναλάβει η εταιρεία, όπως είπε ο κ. Σπίρτζης ο οποίος και ανέφερε ενδεικτικά, την ολοκλήρωση των καθέτων της Εγνατίας Οδού, την ολοκλήρωση της Ιονίας Οδού από τα Ιωάννινα ως τα ελληνο-αλβανικά σύνορα, έργα της Σιδηροδρομικής Εγνατίας που δεν μπορεί να υποστηρίξει επαρκώς η ΕΡΓΟΣΕ, τον κάθετο άξονα Δράμα - Αμφίπολη, έργα σε λιμάνια της βόρειας Ελλάδας, αλλά και αντιπλημμυρικά, περιβαλλοντικά.

Ένα άλλο μεγάλο αντικείμενο, που καμία υπηρεσία του Υπουργείου δεν μπορεί να εκτελέσει, είναι αυτό της δημιουργίας Ηλεκτρονικού Μητρώου Υποδομών, δημοσίων και ιδιωτικών, σε όλη την χώρα. Το έργο του Μητρώου, θα απαιτήσει τεράστιο όγκο δουλειάς και η δημιουργία του -για την οποία δεν θα φτάνουν αριθμητικά οι απασχολούμενοι σήμερα στην Ε.Ο.Α.Ε.- θα περάσει τον Ιούνιο από την Βουλή, με το νομοσχέδιο για τα δημόσια έργα.

Ο κ. Σπίρτζης τόνισε ότι η εταιρεία θα πρέπει να μπει περισσότερο στη λογική «της παρακολούθησης των έργων παραχώρησης», θα πρέπει να κινηθεί πιο δυναμικά για την ανάληψη έργων στο εξωτερικό, ενδεχομένως συνεργαζόμενη και με Έλληνες εργολήπτες, ενώ θα πρέπει να ξεφύγει από την αντίληψη «του κάνω όποια έργα μπορώ και όπου τα βρω» (σ.σ σε απομακρυσμένα νησιά) επειδή το κόστος εκτέλεσης είναι ασύμφορο.

Το λόγο στη συζήτηση πήραν πολλοί εργαζόμενοι που ζήτησαν διευκρινίσεις από τον Υπουργό, για το πως θα εξασφαλισθεί έργο για την Εταιρεία, επί τη βάσει συγκεκριμένων σχεδιασμών του ΥΠΟΜΕΔΙ/, που ζήτησαν να πληροφορηθούν για το εάν θα έχουν δυνατότητα μετάταξης σε άλλο φορέα του δημοσίου, ενώ επίσης υποβλήθηκε το αίτημα, να επανέλθει στην ΕΟΑΕ η εποπτεία των οδικών αξόνων Ε65 και Aυτοκινητοδρόμου Αιγαίου.

Σημειώνεται ότι θέση των εργαζομένων είναι να μην παραχωρηθεί ο οδικός άξονας και οι τρεις κύριοι κάθετοι, έργα που έγιναν από το ελληνικό δημόσιο, ενώ επίσης υποστηρίζουν ότι δεν πρέπει να προστεθούν και άλλοι σταθμοί διοδίων -και δη μετωπικοί- στους ήδη δέκα σε λειτουργία, ενώ θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και κοινωνικά κριτήρια για τους χρήστες της οδού.

Πηγή: www.voria.gr

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου