.

Πανευρωπαικός φόρος για ρυπογόνο ενέργεια

Πηγή:Ναυτεμπορική
Πρόταση για την εισαγωγή πανευρωπαϊκού φόρου στις ρυπογόνες μορφές ενέργειας, επεξεργάζεται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενώ η ισπανική προεδρία καλεί τα κράτη μέλη σε συντονισμό των ενεργειών, ώστε οι ενδεχόμενοι νέοι φόροι και στο χρηματοπιστωτικό τομέα να εισαχθούν ταυτόχρονα σε όλα τα κράτη μέλη. Η δραματική επιδείνωση των δημοσιονομικών δεικτών σε όλα τα κράτη μέλη εξαιτίας της ύφεσης οδηγεί τις κυβερνήσεις στην εισαγωγή νέων φόρων για τη μείωση των ελλειμμάτων, πέραν της ενέργειας και στο χρηματοπιστωτικό τομέα.
Η Ισπανίδα υπουργός Οικονομικών και πρόεδρος του Συμβουλίου Εcofin, Ελενα Σαλγάδο, δήλωσε χθες ότι εάν δεν υπάρξουν εναρμονισμένες κινήσεις σε επίπεδο «27» οποιασδήποτε νέος φόρος θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από τα οφέλη, διότι θα αυξήσει κατακόρυφα τη φοροδιαφυγή και τη μεταφορά κεφαλαίων μεταξύ των χωρών μελών.
Για το φόρο στην ενέργεια ανέφερε ότι πρέπει να είναι επικεντρωμένος στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και να επιβληθεί στις ρυπογόνες μορφές ενέργειας.
Για το γνωστό φόρο Τόμπιν στις χρηματιστηριακές συναλλαγές, επισήμανε ότι εάν τελικά καταλήξουμε θα πρέπει να εισαχθεί ταυτόχρονα σε όλα τα κράτη μέλη.

Σύνοδος Κορυφής
Το όλο θέμα αναμένεται να απασχολήσει την προσεχή Σύνοδο Κορυφής της Ε.Ε. (11 Φεβρουαρίου στις Βρυξέλλες), στη διάρκεια της οποίας οι 27 Ευρωπαίοι ηγέτες θα αναζητήσουν τρόπους εξόδου από την ύφεση, ενώ παράλληλα θα εξετάσουν και τον περαιτέρω συντονισμό των οικονομικών πολιτικών, κυρίως τον τομέα της καλύτερης εποπτείας των μακροοικονομικών ανισορροπιών και της ανταγωνιστικότητας.
Αναφορικά με το φόρο στην ενέργεια, μια πρώτη συζήτηση είχε γίνει τον περασμένο Οκτώβριο σε συνεδρίαση του Συμβουλίου Υπουργών, όπου ο αρμόδιος επίτροπος για θέματα φορολογίας, Λάζλο Κόβατς, είχε επισημάνει ότι θα συμβάλει σημαντικά στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και από την πλευρά των καταναλωτών, δεδομένου ότι σήμερα δικαιώματα ρύπανσης αγοράζουν μόνο οι βιομηχανίες.
Η Κομισιόν εξετάζει διάφορα σενάρια, όπως η επιβολή του μέσω του ΦΠΑ ή του ειδικού φόρου κατανάλωσης. Θα προτείνει ένα ελάχιστο συντελεστή και από εκεί και πέρα τα κράτη μέλη θα μπορούν να επιβάλλουν το συντελεστή που θέλουν, δηλαδή κάτι ανάλογο με αυτό που συμβαίνει με τους ελάχιστους συντελεστές στο ΦΠΑ και τον ειδικό φόρο κατανάλωσης.
Ομοφωνία των «27»

Πάντως, για την υιοθέτηση του μέτρου απαιτείται ομοφωνία των 27 κρατών μελών. Μάλιστα στο παρελθόν είχε ξαναγίνει ανάλογη συζήτηση αλλά προσέκρουσε σε αντιδράσεις πολλών κρατών μελών.
Τώρα τα πράγματα είναι διαφορετικά, δεδομένου ότι οι κυβερνήσεις αναζητούν πόρους για τη μείωση των δημόσιων ελλειμμάτων και του χρέους και η επιβολή φόρου στα καύσιμα με το επιχείρημα της προστασίας του περιβάλλοντος δεν θα συναντήσει έντονες κοινωνικές αντιδράσεις.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο Γάλλος πρόεδρος, Νικολά Σαρκοζί έχει ήδη ανακοινώσει ότι η χώρα θα επιβάλει φόρο για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής εντός του 2010, ενώ χώρες όπως η Σουηδία, τον εφαρμόζουν ήδη.
Ο κ. Κόβατς ελπίζει ότι μέσα στους πρώτους μήνες του 2010 μπορεί να επιτευχθεί πολιτική απόφαση σε επίπεδο «27» για την επιβολή του φόρου.
Του ανταποκριτή ΝΙΚΟΥ ΜΠΕΛΛΟΥ

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου