.
.

Π. Κουκουλόπουλος: Τοποθέτηση στη Βουλή για τον ΑΔΜΗΕ

Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι η δημοκρατία είναι το πολυτιμότερο αγαθό, το καλύτερο πολίτευμα εν πάση περιπτώσει, δεν νομίζω ότι χρειάζεται να το επαναλάβουμε. Το αποδεχόμαστε όλοι σε αυτήν την Αίθουσα. Βλέπω ότι απουσιάζουν κάποιοι που το αμφισβητούν, οπότε δεν υπάρχει καμμία εξαίρεση.

Η ποικιλία των απόψεων είναι θεμέλιος λίθος της δημοκρατίας. Είναι το οξυγόνο της. Η δημοκρατία, όμως, δεν επιβάλλει να έχουμε διαφορετικές απόψεις και εκεί που δεν υπάρχουν. Πολύ, δε, περισσότερο κανένας δημοκρατικός κανόνας δεν οδηγεί στην υιοθέτηση, στην εκφορά μάλλον διαφορετικής άποψης για λόγους μικρόψυχους ή μικροκομματικούς, αν δεν θέλουμε να αναγνωρίσουμε κάτι. Και αναφέρομαι, βεβαίως, στα ΕΑΣ.
Επειδή ήμουν Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος όταν έγινε η επτάωρη συζήτηση στην οποία αναφέρθηκε η κυρία Υπουργός, θυμάμαι μία ημέρα που όλες οι πτέρυγες είχαμε εκπέμψει ένα μήνυμα. Είχαμε δώσει όλοι τη συμπαράστασή μας στην Κυβέρνηση και στην κυρία Υπουργό και μία συγκεκριμένη εντολή. Και έρχεται σήμερα ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα σε εφαρμογή αυτής της εντολής και πάμε σε ονομαστική ψηφοφορία την Πέμπτη. Δεν μπορώ να το καταλάβω.
Άκουσα μία εικασία για το πού είναι το επιχειρησιακό, πέραν όσων ειπώθηκαν νωρίτερα. Όλοι θέλουμε να δούμε το επιχειρησιακό. Γιατί, όμως, υπάρχει εκ προοιμίου αμφισβήτηση; Γιατί όλο αυτό το πέπλο του μυστηρίου; Γιατί κάποιοι θέλουν να κρατήσουν για τον εαυτό τους ότι είναι οι διαπρύσιοι κήρυκες της διαφάνειας, οι τιμητές, οι κάτοχοι κάποιων μυστικών που συγκροτούν και συνθέτουν αυτό που λέμε «διαφάνεια» στο δημόσιο βίο, ενώ κάποιοι άλλοι δεν είναι; Δεν μπορώ να το καταλάβω.
Εν πάση περιπτώσει, κύριοι συνάδελφοι της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, εάν μιλάτε έτσι, θέλω να σας πω ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα λέτε. Περιορίζομαι να θυμίσω ότι τα προηγούμενα χρόνια, μεταξύ των άλλων, δεν έχετε ψηφίσει την άρση του τραπεζικού απορρήτου ούτε τη σύσταση της Αρχής για το ξέπλυμα μαύρου χρήματος, δηλαδή της συγκεκριμένης Αρχής που οδηγεί τώρα σε αυτά τα θεαματικά αποτελέσματα. Δεν ψηφίσατε καν την επιτάχυνση στην εκδίκαση υποθέσεων διαφθοράς που αφορούν πολιτικά πρόσωπα. Όλο το θεσμικό πλαίσιο που είναι σήμερα στην επικαιρότητα, το έχετε καταψηφίσει.
Δεν είστε, λοιπόν, οι προστάτες της διαφάνειας σε αυτή τη χώρα για να μιλάτε με τέτοιον τρόπο, διατυπώνοντας παντού εικασίες και σπέρνοντας παντού αμφιβολίες για οτιδήποτε γίνεται ή επιτυγχάνεται. Νομίζω, ότι πρέπει να αλλάξετε ρότα. Πρέπει, επιτέλους, να εκπέμψουμε κάποια ενιαία μηνύματα από τη Βουλή των Ελλήνων, τουλάχιστον εκεί που μας το επιτρέπουν οι εξελίξεις. Κάτι ανάλογο ισχύει και για τον ΑΔΜΗΕ.
Εγώ δεν λέω ότι είμαστε υποχρεωμένοι όλοι να διατυπώνουμε την ίδια γνώμη για τους δείκτες, την ενέργεια, κλπ.. Υπάρχει μία ποικιλία απόψεων. Όχι, όμως, να μιλάμε για ξεπούλημα, όταν από την αρχή το ζητούμενο ήταν -και το έθεσε ο Εισηγητής μας κ. Γκόκας από την πρώτη μέρα με δύο συγκεκριμένες τροπολογίες- αυτή η διαδικασία διαχωρισμού των δικτύων από τον πάροχο, που λέγεται ΔΕΗ -αυτό είναι που κάνουμε θεσμικά- να πάρει καθαρά επενδυτικό χαρακτήρα.
Καταθέσαμε δύο τροπολογίες και μόνο γι’ αυτές θέλω να μιλήσω σήμερα, για τίποτε άλλο.
Η μία τροπολογία είναι αυτή για την οποία έκανε λόγο τελευταία ο κύριος Υπουργός. Με την τροπολογία αυτή η Βουλή έχει λόγο για το σχέδιο πώλησης, δηλαδή το σχέδιο διακήρυξης,. Εκεί θα δούμε εάν πραγματικά κατοχυρώνουμε το δημόσιο συμφέρον και βάζουμε τις ρήτρες σ’ αυτόν που αγοράζει, για να αποδείξουμε ότι είναι επενδυτής και όχι αγοραστής κάποιων δικτύων. Εκεί θα κατοχυρωθεί αυτός ο χαρακτήρας.
Η δεύτερη τροπολογία λέει ότι η ΔΕΗ δεν βάζει σε κάποια μαύρη τρύπα τα λεφτά, αλλά υποχρεωτικά τα βάζει σε επενδυτικό της πρόγραμμα.
Αυτό είναι το ζητούμενο που δίνει την ποιοτική διαφορά, μετατοπίζει τον άξονα από μία συζήτηση περί πώλησης, ξεπουλήματος ή εκποίησης στις επενδύσεις. Γιατί κατά τα άλλα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι –θα τα πω με τίτλους, δεν θέλω να πω πολλά, γιατί είπα αρκετά στην πρωτομιλία μου- αν αυτό είναι κατοχυρωμένο και έχουμε λόγο ξανά ως Βουλή να μιλήσουμε στην αρμόδια Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου και να διατυπώσουμε ενστάσεις, εάν κάτι δεν μας ικανοποιεί, τότε αυτό είναι μια διαφορετική συζήτηση. Γιατί τότε ναι, όπως ήδη ειπώθηκε -το είχα πει και στη προχθεσινή μου ομιλία- ο διαχωρισμός των δικτύων από τους παρόχους γενικά έχει διεθνώς ένα απολύτως θετικό πρόσημο. Ένα το κρατούμενο.
Δεύτερον, δεν πωλείται το 66%, γιατί το δημόσιο κατέχει με έμμεσο τρόπο το 51% και κρατάει το 34%. Κρατάει τη λεγόμενη «χρυσή μετοχή», όπως ορίζεται από τον ν. 2190 περί ανωνύμων εταιρειών.
Τρίτον, κατοχυρώνουμε -και είπα πώς διπλοκλειδώνουμε- επενδύσεις  που υπερβαίνουν τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ, ό,τι δηλαδή χρειάζεται η πατρίδα μας σήμερα.
Τέταρτον, οι επενδύσεις αυτές βοηθούν άμεσα το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών -το δεύτερο κεντρικό πρόβλημα της χώρας, δίπλα στο δημοσιονομικό της πρόβλημα- αφού οι μονάδες στα νησιά και την Κρήτη επιβαρύνουν το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών με ποσά που υπερβαίνουν κατά πολύ τα 600 εκατομμύρια ευρώ. Μέχρι και 1 δισεκατομμύριο ευρώ φτάνουν κάποιες χρονιές τα ποσά που δαπανώνται σε εισαγόμενα καύσιμα για να ηλεκτροδοτηθούν οι Κυκλάδες και η Κρήτη και αυτό παύει με το συγκεκριμένο επενδυτικό πρόγραμμα.
Επόμενο σημείο: Η χώρα έχει περιβαλλοντικές υποχρεώσεις. Έχουμε θεαματική βελτίωση από την ουσιαστική απόσυρση μονάδων που καίνε πετρέλαιο και μαζούτ παρακαλώ. Όχι απλά πετρέλαιο αλλά και μαζούτ!
Επόμενο σημείο: Κάνουμε ένα αποφασιστικό βήμα στην ασφάλεια εφοδιασμού σε δύο σημεία της χώρας, σε Κυκλάδες και Κρήτη, που είναι οι ναυαρχίδες του ελληνικού τουρισμού. Ξεχνάμε την περιπέτεια της Σαντορίνης και πόσο κόστισε; Τελειώνει αυτή η ιστορία με την ασφάλεια εφοδιασμού σε δύο νευραλγικής σημασίας σημεία της χώρας για τον τουρισμό και σε ό,τι ο τουρισμός εισφέρει σε αυτή τη χώρα.
Πρακτικά περνάμε σε ψυχρή εφεδρεία πετρελαϊκές μονάδες, όπως είπα, χιλίων μεγαβάτ -εννιακοσίων εβδομήντα μεγαβάτ για την ακρίβεια- όταν το κεντρικό ενεργειακό πρόβλημα της χώρας είναι η υπερεπάρκεια ισχύος. Όχι απλά δεν κοστίζει, αλλά κάνουμε και κάτι καλό. Βοηθάμε να μπουν ευκολότερα υφιστάμενες μονάδες που σήμερα είναι πρακτικά έξω από τον ανταγωνισμό. Είναι μόνο καλό.
Τέλος, η ΔΕΗ, όπως εξήγησα αναλυτικά στην πρωτομιλία μου, έχει σοβαρή ανάγκη από ένα επενδυτικό πρόγραμμα για τον εκσυγχρονισμό και την αντικατάσταση μονάδων, ενδεχομένως χαμηλότερης ισχύος, οι οποίες, όμως, θα αξιοποιούν τον λιγνίτη με πολύ υψηλότερο βαθμό απόδοσης, κάτι που είναι εθνική μας υποχρέωση, είναι εθνική πολιτική.
Με την τροπολογία που έγινε αποδεκτή από τον κύριο Υπουργό βοηθούμε αποφασιστικά τη ΔΕΗ -με τα λεφτά που θα εισπράξει από την πώληση του συγκεκριμένου της μεριδίου- να εκπονήσει ένα σοβαρό επενδυτικό πρόγραμμα από το οποίο θα είναι πολλαπλά ωφελημένη και η ίδια ως επιχείρηση, πολύ, δε, περισσότερο το ενεργειακό ζήτημα της χώρας και τελικά οι Έλληνες πολίτες.
Με αυτή την οπτική ψηφίζουμε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το νομοσχέδιο, αν και βέβαια πάμε -δυστυχώς ή ευτυχώς- σε ονομαστική ψηφοφορία για τον ΑΔΜΗΕ. Εν πάση περιπτώσει, δεν το κρίνω. Είναι δικαίωμα των συναδέλφων να ασκήσουν αυτό το δικαίωμα. Δεν το κρίνω αυτό, προς Θεού! Θυμίζω, όμως, ότι κάνουμε δεύτερη ονομαστική ψηφοφορία.
Ευχαριστώ.

www.koukoulopoulos.gr 

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου