Ευρωπαικό Συμβούλιο: Νέο δημοσιονομικό πλαίσιο 2014-2020 - Οι πόροι για την Ελλάδα
Ανάρτηση:
Mavromatidis Dimitrios
την
11 Φεβ 2013
Το Ευρωπαικό Συμβούλιο, στις 8
Φεβρουαρίου 2013, κατέληξε σε συμφωνία κατά πλειοψηφία, για το επόμενο
πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο 2014-2020 σύμφωνα με το οποίο
καθορίζονται οι χρηματοδοτικές προτεραιότητες της ΕΕ.
Το νέο πολυετές πλαίσιο χρηματοδότησης
για τα έτη 2014 - 2020 είναι κατά 34 δισ. ευρώ, χαμηλότερο συγκριτικά με
προηγούμενη επταετία δήλωσε ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Χέρμαν
Βαν Ρομπέι παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα της Συνόδου.
Ανέφερε ότι οι δεσμεύσεις ανέρχονται σε 959 δισ. ευρώ, ενώ οι πραγματικές πληρωμές στα 908 δισ. ευρώ, προκαλώντας έλλειμμα 51 δισ. ευρώ.
Στη συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος Ρομπέι σημείωσε ότι μία από τις πιο βασικές προκλήσεις είναι η ανεργία και ιδιαίτερα των νέων και τόνισε ότι θα δοθεί ιδιαίτερη σημασία στις χώρες που έχουν τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας, όπως η Ελλάδα και η Ισπανία. Τόνισε επίσης πως η συμφωνία δείχνει τη συλλογική υπευθυνότητα των Ευρωπαίων ηγετών.
Ανέφερε ότι οι δεσμεύσεις ανέρχονται σε 959 δισ. ευρώ, ενώ οι πραγματικές πληρωμές στα 908 δισ. ευρώ, προκαλώντας έλλειμμα 51 δισ. ευρώ.
Στη συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος Ρομπέι σημείωσε ότι μία από τις πιο βασικές προκλήσεις είναι η ανεργία και ιδιαίτερα των νέων και τόνισε ότι θα δοθεί ιδιαίτερη σημασία στις χώρες που έχουν τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας, όπως η Ελλάδα και η Ισπανία. Τόνισε επίσης πως η συμφωνία δείχνει τη συλλογική υπευθυνότητα των Ευρωπαίων ηγετών.
Οι χώρες της ανατολικής Ευρώπης
διαμαρτύρονταν έντονα, διότι θεωρούν ότι οι ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις
που λαμβάνουν είναι πολύ περιορισμένες σε αντίθεση με τις αναπτυγμένες
χώρες όπως η Βρετανία, η Ολλανδία, η Γερμανία όπως και οι Σκανδιναβικές
που πίεζαν για περικοπές.
- Οι κοινοτικοί πόροι για την Ελλάδα
Σημαντικές διευκολύνσεις για την
υλοποίηση του επόμενου ΕΣΠΑ (2014-2020) και την επιτάχυνση της
απορρόφησης των Κοινοτικών κονδυλίων από τη χώρα μας προβλέπουν οι
αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Πέρα από το σημαντικό οικονομικό
όφελος που προκύπτει για την Ελλάδα, με την αύξηση των πόρων σε σχέση με τις αρχικές προτάσεις της Επιτροπής, με τις σημερινές αποφάσεις υιοθετείται σειρά κανονιστικών ρυθμίσεων, που αναμένεται να διευκολύνουν σημαντικά την υλοποίηση των προγραμμάτων. Συγκεκριμένα:
- Προβλέφθηκε για τις περιφέρειες της Αττικής και της Δυτ. Μακεδονίας σημαντικά αυξημένο ποσοστό συγχρηματοδότησης (80%), σε σχέση με την αρχική πρόταση της Επιτροπής (50% και 60% αντίστοιχα).
- Δόθηκε η δυνατότητα προσαύξησης όλων των ισχυόντων ποσοστών συγχρηματοδότησης κατά 10% στις χώρες που βρίσκονται σε πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής, όπως η Ελλάδα.
- Για τις χώρες αυτές θα ισχύσει μεγαλύτερη προκαταβολή κατά την έναρξη των προγραμμάτων (1,5% τον πρώτο χρόνο, 1,5% το δεύτερο και 1% τον τρίτο αντί για 1%, 1% και 1% αντίστοιχα).
- Μετά την άρση των σχετικών περιορισμών, ο ΦΠΑ, στην περίπτωση που δεν ανακτάται, θα είναι επιλέξιμος για συγχρηματοδότηση, για το σύνολο των παρεμβάσεων.
- Ο αρχικά προβλεφθείς κανόνας Ν+2 χαλάρωσε κατά ένα χρόνο, δίνοντας μεγαλύτερο χρονικό περιθώριο για την υλοποίηση των παρεμβάσεων.
- Η κατανομή των κονδυλίων
Σύμφωνα με όσα έκανε γνωστά το υπουργείο Ανάπτυξης, προβλέπεται:
-6,34 δισ. ευρώ να κατευθυνθούν στις λιγότερο αναπτυγμένες περιφέρειες,
-3,41 δισ. ευρώ στο Ταμείο Συνοχής δηλαδή σε έργα περιβάλλοντος και μεταφορές,
-2,5 δισ. ευρώ στις αναπτυγμένες περιφέρειες,
-2,1 δισ. ευρώ στις περιφέρειες που βρίσκονται στο ενδιάμεσο στάδιο ανάπτυξης,
-1,8 δισ. ευρώ στην αγροτική ανάπτυξη,
-210 εκατ. ευρώ σε διακρατικά έργα,
-160 εκατ. ευρώ στη νεανική απασχόληση, ενώ
-2 δισ. ευρώ επιπλέον αναμένεται να διατεθούν το 2016, μετά την αναθεώρηση των στοιχείων με βάση την ύφεση.
- Δείτε τον πίνακα με την κατανομη των κονδυλίων ΕΣΠΑ για την περίοδο 2007 - 2013 εδώ.
- Δείτε τον πίνακα με την κατανομη των κονδυλίων ΕΣΠΑ για την περίοδο 2014 - 2020 εδώ.
Δημοσίευση σχολίου