«Κλειδώνουν» χωρητικότητα στον TAP
Ανάρτηση:
Mavromatidis Dimitrios
την
26 Μαρ 2014
Τη διαγωνιστική διαδικασία για τη δέσμευση χωρητικότητας στον αγωγό ΤΑΡ, στην δεύτερη φάση ανάπτυξής του, ξεκίνησε στις 17 Μαρτίου η εταιρεία του αγωγού, αφού η σχετική διακήρυξη έλαβε την έγκριση των ρυθμιστικών αρχών Ελλάδας, Αλβανίας και Ιταλίας.
Μετά την ολοκλήρωση πέρσι, του market test για την αρχική χωρητικότητα του αγωγού, στο οποίο συμμετείχαν περίπου 20 ενεργειακές εταιρείες από Ευρώπη, ΗΠΑ και Εμιράτα, ο ΤΑΡ ξεκινά πλέον τη διαδικασία και για την επέκταση της χωρητικότητας του που είναι επιπλέον 10 δισ. κυβικά μέτρα το χρόνο.
Με τη διαδικασία αυτή, οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές για δέσμευση χωρητικότητας στα σημεία εισόδου και εξόδου, είτε με ροή από ελληνοτουρκικά σύνορα προς Ιταλία, είτε αντίστροφα.
Η διαδικασία αυτή θα διαρκέσει αρκετούς μήνες καθώς πρέπει να διασφαλιστούν τόσο οι χρήστες όσο και η εταιρεία του αγωγού έναντι των μακροχρόνιων δεσμεύσεων που καλούνται να αναλάβουν.
Σύμφωνα με την προκήρυξη, της κυρίως διαγωνιστικής φάσης και αφού από τις 17 Μαρτίου διατίθεται στους ενδιαφερόμενους το password για την ηλεκτρονική επικοινωνία, στις 10 Απριλίου θα γίνει ενημερωτική συνάντηση στην Ελβετία για το πλαίσιο διενέργειας του διαγωνισμού.
Η διαγωνιστική φάση με την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών, ξεκινάει στις 5 Μαΐου με λήξη στις 14 του ίδιου μήνα. Μέχρι τις 2 Ιουνίου, θα ολοκληρωθεί η επιβεβαίωση των δεσμευτικών προσφορών, θα προσδιοριστεί η αρχική συνολική αιτούμενη χωρητικότητα για κάθε σημείο εσόδου και εξόδου καθώς και η αρχική κατάταξη των προσφορών. Μέχρι τις 5 Σεπτεμβρίου, θα πρέπει να έχουν οριστικοποιηθεί τα παραπάνω μεγέθη, όπως επίσης και οι ενδεικτικές «ταρίφες» για όλα τα σημεία εισόδου και εξόδου.
Τέλος, το αργότερο την 1η Οκτωβρίου θα πρέπει να έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις (Gas Transportation Agreement -GTA) μεταξύ της εταιρείας του ΤΑΡ και των εταιρειών ποτ θα κάνουν χρήση των υπηρεσιών του.
Να σημειωθεί ότι το χρονοδιάγραμμα για τον αγωγό ΤΑΡ, προβλέπει ότι οι πρώτες ποσότητες προς Ιταλία θα διέλθουν μέσα στο 2019 (η 1η Ιανουαρίου 2019 θεωρείται μάλλον αισιόδοξη πρόβλεψη), ενώ αμέσως μετά και εφόσον από τη διαδικασία που ξεκίνησε προκύψει το ανάλογο ενδιαφέρον, θα ξεκινήσει η επέκταση της χωρητικότητάς του με τον διπλασιασμό της. Από ελληνικής πλευράς ενδιαφέρον για δέσμευση της αρχικής χωρητικότητας έχει εκφράσει η ΔΕΠΑ, η οποία έχει υπογράψει και συμφωνία προμήθειας 1 δισ. κυβικών αζέρικου αερίου.
(του Μιχάλη Καϊταντζίδη, euro2day.gr)
Δημοσίευση σχολίου