Ξεμπλοκάρουν επενδύσεις 2 δισ. ευρώ σε αιολικά πάρκα
Πηγή:Τα Νέα
Θα τους χορηγηθούν άδειες παραγωγής ακόμη και εντός του 2010.Απεμπλοκή μεγάλων έργων ΑΠΕ, για ορισμένα από τα οποία οι αιτήσεις εκκρεμούν εδώ και μια τετραετία, όπως υποβρύχιες διασυνδέσεις νησιών για την αξιοποίηση του αιολικού τους δυναμικού, συνολικού ύψους περίπου 2 δισ. ευρώ, πρόκειται να εγκρίνει στις επόμενες συνεδριάσεις της η ολομέλεια της ΡΑΕ, σύμφωνα με πληροφορίες. Ειδική ομάδα που έχει συσταθεί εδώ και μήνες στην Αρχή έχει καταμετρήσει τα μεγάλα και πιο ώριμα προς αδειοδότηση έργα, με σκοπό να τους χορηγηθούν άδειες παραγωγής ακόμη και εντός του 2010, αφού πολλά εξ αυτών περιμένουν στην ουρά από το 2006, οπότε και κατατέθηκε η πρώτη αίτηση.
Επί τάπητος, για παράδειγμα, πρόκειται να τεθεί στην προσεχή ολομέλεια της ΡΑΕ το έργομαμούθ των Ιberdrola- Ρόκα που αφορά τη διασύνδεση με την ηπειρωτική χώρα των νησιών του Βορείου Αιγαίου (Λέσβος, Χίος, Λήμνος) για την αξιοποίηση αιολικού τους δυναμικού συνολικής ισχύος 700 ΜW. Το έργο αφορά την κατασκευή 30 αιολικών πάρκων στα τρία αυτά νησιά, είναι προϋπολογισμού άνω του 1,5 δισ. ευρώ, χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από ιδιωτικά κεφάλαια και η αίτηση έχει κατατεθεί από το 2006! Εξίσου ώριμα προς έγκριση και χορήγηση άδειας παραγωγής είναι και μια σειρά από μεγάλα υβριδικά έργα (αιολικά πάρκα μαζί με υδροηλεκτρικά), τέσσερα της γαλλικής Εdf στην Κρήτη, ισχύος 120 ΜW και κόστους άνω των 300 εκατ. ευρώ, και ένα της Ελάκτωρ στη Λέσβο, ισχύος 25 ΜW και κόστους άνω των 60 εκατ. ευρώ. Και για τα δύο έργα έχουν παρέλθει τουλάχιστον τρία χρόνια από την υποβολή των αιτήσεων. Τα υβριδικά χρησιμοποιούν σαν μπαταρία το υδροηλεκτρικό έργο, αποθηκεύουν εκεί την περισσευούμενη ενέργεια και όταν δεν φυσάει τη χρησιμοποιούν για να παράξουν ενέργεια (τέτοιο έργο υπάρχει στην Ικαρία). Εχουν δηλαδή εγγυημένη λειτουργία, αλλά και αρκετά υψηλό κόστος.
Δεύτερη ομάδα
Τα έργα αυτά η ΡΑΕ επιχειρεί να τα «καθαρίσει» αδειοδοτικά, εν αναμονή της προσεχούς ολοκλήρωσης του νέου πλαισίου Fast track από το Ιnvest Ιn Greece, βάσει του οποίου η αδειοδότηση μεγάλων επενδύσεων θα προχωρά κατά προτεραιότητα και ανεξάρτητα του πότε κατατέθηκε η αίτηση. Αυτές αριθμούν γύρω στις 20 και ξεπερνούν σε προϋπολογισμό τα 10 δισ. ευρώ. Επιπλέον, εκμεταλλευόμενη τον νέο νόμο για τις ΑΠΕ- που αφενός μεταθέτει την υποχρέωση περιβαλλοντικής αξιολόγησης σε ένα μεταγενέστερο στάδιο της έκδοσης άδειας παραγωγής, αφετέρου δίνει τη δυνατότητα πολλές διαδικασίες να γίνονται ταυτόχρονα- η ΡΑΕ επιδιώκει να μειώσει τους χρόνους αδειοδότησης σε μόλις μερικούς μήνες από δύο και τρία χρόνια που ήταν παλαιότερα.
Επειτα από τη χορήγηση αδειών παραγωγής σε αυτή την πρώτη ομάδα, έρχεται η σειρά μιας δεύτερης να εξετασθεί και να εγκριθεί επίσης με ταχείες διαδικασίες από τη ΡΑΕ. Σε αυτήν περιλαμβάνεται το σχέδιο του Ομίλου Κοπελούζου για τη διασύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο και τη δημιουργία ενός συμπλέγματος αιολικών πάρκων στο νησί, ισχύος 1.100 ΜW και συνολικού κόστους 2- 2,5 δισ. ευρώ, το οποίο έχει κατατεθεί από το 2009. Στην ίδια κατηγορία ανήκει και το αίτημα της γαλλικής Εdf για τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων και την επίσης αξιοποίηση αιολικού τους δυναμικού ισχύος 300 ΜW, έργο αξίας άνω των 600 εκατ. ευρώ, όπως και το αίτημα για διασύνδεση της Πελοποννήσου με την Κρήτη με δημιουργία μεγάλου αριθμού αιολικών πάρκων, έργο αξίας 2-2,5 δισ. ευρώ, που κατέθεσε προ μηνός στη ΡΑΕ η ΤΕΡΝΑ. Συνολικά, η ΡΑΕ έχει έτοιμα προς έγκριση πολλά μεγάλα έργα από προηγούμενους κύκλους υποβολής αιτήσεων και συγκεκριμένα από το 2005 ώς και τον Δεκέμβριο του 2009.
Σημειωτέον ότι τα παραπάνω έργα υποβρύχιων διασυνδέσεων έχουν εκπονηθεί προκειμένου να μεταφέρουν στο κεντρικό σύστημα την παραγόμενη αιολική ενέργεια των πάρκων του συγκεκριμένου επενδυτή, όχι τρίτων. Από την πλευρά της Πολιτείας, ούτως ή άλλως προχωρούν οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις Πολυποτάμου (Εύβοια)- Νέας Μάκρης, καθώς επίσης Κυκλάδων- Ηπειρωτικής Ελλάδας, ενώ αξίζει να θυμίσουμε πως το έργο της διασύνδεσης της Κρήτης έχει υποδειχθεί και από τον ΔΕΣΜΗΕ (Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) στο πλαίσιο της νέας μελέτης για την ανάπτυξη του συστήματος (ΜΑΣΜ), η οποία αφορά την περίοδο 2010- 2014.
Δημοσίευση σχολίου