.

Κρίσιμο Δίμηνο για την Ενέργεια

Αναδημοσίευση energia.gr .

Κρίσιμοι θα είναι οι πρώτοι δύο μήνες του νέου χρόνου για την πορεία της αγοράς ενέργειας. Εντός του Ιανουαρίου θα αποφασισθεί από το ΥΠΕΚΑ η ισοδύναμη λύση για την απελευθέρωση της αγοράς, ενώ μέσα στο Φεβρουάριο θα είναι έτοιμο το νομοσχέδιο για την προσαρμογή της χώρας στο τρίτο ενεργειακό πακέτο.

Σύμφωνα με πληροφορίες του energia, η ανταλλαγή λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ παραμένει μεν ως πρώτη προτεραιότητα για το ΥΠΕΚΑ, αλλά το θέμα αυτό δεν έχει «κλειδώσει» ακόμη, καθώς υπάρχουν ακόμη αρκετά ζητήματα να εξετασθούν, από το πώς θα υλοποιηθεί η επιλογή αυτή και κυρίως, για το αν υπάρχει ενδιαφέρον από το εξωτερικό . Επί του παρόντος το υπουργείο κρατά κλειστά τα χαρτιά του, αποφεύγοντας «να βάλει στο τραπέζι εναλλακτικές λύσεις» και παραπέμποντας για την οριστική απόφαση εντός του επόμενου μηνός.

Το δεύτερο, εξίσου, σημαντικό θέμα είναι η προσαρμογή της χώρας στις επιταγές του τρίτου ενεργειακού πακέτου. Διασταυρωμένες πληροφορίες του energia αναφέρουν ότι η Κομισιόν θα επιθυμούσε τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό και όχι το λειτουργικό που επέλεξε το ΥΠΕΚΑ, ωστόσο, τελικά έδωσε το «πράσινο φως» στη δυνατότητα να επιλεγεί όποιο σύστημα ταιριάζει στη χώρα. Όπως είναι γνωστό, το ΥΠΕΚΑ ανακοίνωσε επίσημα το μοντέλο ITO, για την αποδοτικότητα του οποίου έχουν εκφρασθεί σοβαρές επιφυλάξεις από την αγορά, δεδομένης της θέσης της κυρίαρχης Επιχείρησης.

Σύμφωνα με πληροφορίες του energia, το ΥΠΕΚΑ έχει ξεκινήσει την επεξεργασία του νομοσχεδίου με το οποίο θα εναρμονισθεί η χώρα με το τρίτο ενεργειακό πακέτο, ωστόσο, και σε αυτό το θέμα υπάρχουν πολλά να αποσαφηνισθούν ακόμη. Ενδεικτικά, ναι μεν θα δημιουργηθεί θυγατρική εταιρία της ΔΕΗ (το ποσοστό συμμετοχής της δεν έχει αποφασισθεί ακόμη), στην οποία θα εισφερθούν τα πάγια του συστήματος μεταφοράς, που ανήκουν στην Επιχείρηση, ώστε να αποτελέσει το διάδοχο του ΔΕΣΜΗΕ, αλλά στις προθέσεις του υπουργείου συμπεριλαμβάνεται και το ενδεχόμενο να δημιουργηθεί ένας ανεξάρτητος φορέας, για τη λειτουργία της ημερήσιας αγοράς, στον οποίο θα μπορούσε να διαδραματίσει καταλυτικό ρόλο η ΡΑΕ.

Το κρίσιμο στοιχείο για τη διαμόρφωση του τελικού «πακέτου» είναι η αναγκαία πιστοποίηση του συστήματος διαχείρισης και υπό αυτήν την έννοια το υπουργείο εμφανίζεται προβληματισμένο για τις τελικές αποφάσεις του. Μπορεί να έχει επιλεγεί το μοντέλο ΙΤΟ, ωστόσο, παρέχεται η ευελιξία να εξασφαλισθεί η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ανεξαρτησία του διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς. Η δημιουργία ενός φορέα που θα αναλάμβανε την οικονομική λειτουργία της ημερήσιας αγοράς ενέχει, κατά το ΥΠΕΚΑ, δυσκολίες υλοποίησης, τόσο νομικές, όσο και οικονομικές, και για το λόγο αυτό εξετάζονται όλες οι πιθανότητες. Σε κάθε περίπτωση παραμένει ως βάση ο διαχειριστής ΙΤΟ, με τον επιπλέον φορέα να περιορίζεται σε αυτήν τουλάχιστον τη φάση στη σφαίρα των προθέσεων του υπουργείου.

Πάντως, το ΥΠΕΚΑ απορρίπτει κατηγορηματικά την άποψη ότι υπάρχει δέσμευση έναντι της Κομισιόν, η επιλογή ITO να συνοδεύεται και από ρητό χρονοδιάγραμμα πώλησης των δικτύων μεταφοράς. Το πώς θα λειτουργήσει τελικά η επιλογή αυτή, υπό την πίεση των ενστάσεων των ανεξάρτητων παραγωγών, θα φανεί μέσα στο Φεβρουάριο, οπότε και θα ανακοινωθεί το σχετικό νομοσχέδιο.

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου