.

Ανατροπή στο καθεστώς περιβαλλοντικών αδειών

Πηγή: express.gr

ANATPOΠH στο θεσμικό πλαίσιο της περιβαλλοντικής αδειοδότησης των επιχειρήσεων επιχειρεί το Yπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, με προσχέδιο νόμου που βρίσκεται στο στάδιο της επεξεργασίας από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Κεντρικός στόχος του, όπως προκύπτει από το προσχέδιο νόμου που έχει στη διάθεσή της η EΞΠPEΣ, είναι η αυστηροποίηση του πλαισίου με κυρίαρχο ζήτημα την καλύτερη προστασία του περιβάλλοντος. Ωστόσο, όπως όλα δείχνουν, θα οδηγήσει σε δραστική αύξηση του χρόνου περιβαλλοντικής αδειοδότησης δεδομένου ότι προβλέπεται μακρύς χρόνος διαβουλεύσεων, σε κάποιες περιπτώσεις αυξάνονται και τα βήματα για την απόκτηση της τελικής έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, ενώ οι αδειοδοτούντες από δύο γίνονται τρεις αφού προστίθενται και οι αποκεντρωμένες διοικήσεις.

Με το υπό κατάρτιση νομοσχέδιο το σύνολο των έργων τόσο του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα κατατάσσεται σε δύο βασικές κατηγορίες, Α και Β, ενώ τα έργα της κατηγορίας Α κατατάσσονται σε τρεις υποκατηγορίες Α1, Α2 και Α3, ανάλογα με τις επιπτώσεις που επιφέρουν στο περιβάλλον. Στην πραγματικότητα δηλαδή με το νομοσχέδιο τα έργα χωρίζονται σε τέσσερις κατηγορίες έναντι των τριών που προβλέπει το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο. Τα έργα που ενδέχεται να επιφέρουν σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον κατατάσσονται στις υποκατηγορίες Α1 και Α2 και αρμόδιες αρχές για την αδειοδότησή τους είναι για τη μεν υποκατηγορία Α1 το Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τη δε υποκατηγορία Α2 η οικεία αποκεντρωμένη διοίκηση, δηλαδή ο αρμόδιος από τους επτά διορισμένους περιφερειάρχες. Το ίδιο ισχύει και για τα έργα της υποκατηγορίας Α3, ενώ για τα έργα της κατηγορίας Β αρμόδια είναι η οικεία περιφέρεια.

Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση τον ισχύοντα Ν. 3010/2002 η έκδοση απόφασης περιβαλλοντικών όρων στα πολύ μεγάλα έργα γίνεται με κοινή υπουργική απόφαση των συναρμόδιων υπουργών, στα μικρότερα έργα αποφασίζουν οι περιφερειάρχες, ενώ στα ακόμη πιο μικρά έργα ο δήμαρχος ή ο νομάρχης.

Το υπό κατάρτιση νομοσχέδιο προβλέπει επίσης τη σύσταση μιας ισχυρής Διεύθυνσης Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΔΙΠΑ) στο ΥΠΕΚΑ. Οι αρμοδιότητες της διεύθυνσης αυτής είναι η αξιολόγηση και η έγκριση των περιβαλλοντικών μελετών έργων που υπάγονται στην κατηγορία Α1 καθώς και η εκπόνηση, αξιολόγηση και έγκριση στρατηγικών μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων για τα σχέδια και προγράμματα αρμοδιότητας των κεντρικών υπηρεσιών περιβάλλοντος του ΥΠΕΚΑ. Η συγκεκριμένη διεύθυνση θα διαθέτει επιμέρους τμήματα αναλόγως των έργων με τα οποία θα ασχολείται και συγκεκριμένα θα διαθέτει τμήματα έργων οδοποιίας, λιμενικών και ειδικών έργων, βιομηχανικών εγκαταστάσεων, υδραυλικών έργων, τουριστικών εγκαταστάσεων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Αξίζει να σημειωθεί ότι, όπως προβλέπεται στο προσχέδιο νόμου, η δαπάνη για τη σύσταση και λειτουργία της ΔΙΠΑ θα καλύπτεται για την περίοδο 2011-2015 και από πιστώσεις του ΕΣΠΑ.

Ενδιαφέρον έχει να παρακολουθήσει κανείς τη διαδικασία αδειοδότησης των έργων που ανήκουν στις υποκατηγορίες Α1 και Α2. Τα συγκεκριμένα έργα για να λάβουν Απόφαση Eγκρισης Περιβαλλοντικών Oρων (ΑΕΠΟ), δηλαδή για να λάβουν την τελική περιβαλλοντική αδειοδότηση, θα πρέπει να τηρείται:

Διαδικασία Προκαταρκτικού Προσδιορισμού Περιβαλλοντικών Απαιτήσεων (ΠΠΠΑ), μέσω της υποβολής σχετικού φακέλου ο οποίος θα έχει περάσει από δημόσια διαβούλευση.

Διαδικασία Eγκρισης Περιβαλλοντικών Oρων (ΕΠΟ), μέσω της υποβολής και αξιολόγησης φακέλου Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), ο οποίος επίσης θα πρέπει να έχει περάσει από διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης.

Oπως προβλέπεται από το προσχέδιο νόμου, η Απόφαση Eγκρισης Περιβαλλοντικών Oρων (ΑΕΠΟ) χορηγείται μέσα σε επτά μήνες από την υποβολή του φακέλου Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων υπό την προϋπόθεση ότι ο φάκελος είναι πλήρης και εμπεριέχει όλες τις αναγκαίες γνωμοδοτήσεις, ενώ ισχύει για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα που ορίζεται από την ίδια την απόφαση.

Οι φάκελοι που πρέπει να συγκεντρώσει και να υποβάλει ο υποψήφιος επενδυτής, για να λάβει την περιβαλλοντική αδειοδότηση, συνοψίζονται στα εξής:

Φάκελος Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για όλα τα έργα της κατηγορίας Α.

Φάκελος προσδιορισμού κατάταξης για έργα της υποκατηγορίας Α3.

Φάκελος Προκαταρκτικού Προσδιορισμού Περιβαλλοντικών Απαιτήσεων για έργα των υποκατηγοριών Α1 και Α2.

Επίσης, το προσχέδιο νόμου προβλέπει τις διαδικασίες και τα στοιχεία που απαιτούνται για την ανανέωση της Απόφασης Eγκρισης Περιβαλλοντικών Oρων καθώς και για την τροποποίηση της Απόφασης Eγκρισης Περιβαλλοντικών Oρων, ενώ προβλέπεται και φάκελος συμμόρφωσης τελικού σχεδιασμού.

Βασική καινοτομία του προσχεδίου νόμου είναι η δημόσια διαβούλευση επί της διαδικασίας έγκρισης περιβαλλοντικών όρων. Συγκεκριμένα, η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου πληρότητας και αρτιότητας της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων ξεκινά δημόσια διαβούλευση μεταβιβάζοντας τον φάκελο στο οικείο περιφερειακό συμβούλιο και δημοσιοποιώντας τον στο διαδίκτυο. Το περιφερειακό συμβούλιο είναι υπεύθυνο για τη συλλογή των απόψεων επί του περιεχομένου του φακέλου της ΜΠΕ τις οποίες διαβιβάζει μαζί με τη γνώμη του στην αρμόδια περιβαλλοντική αρχή. Ο χρόνος της διαδικασίας της δημόσιας διαβούλευσης ορίζεται σε 60 ημέρες από την ημερομηνία ανάρτησης του φακέλου στο διαδίκτυο. Επίσης, η τελική έγκριση αναρτάται στο διαδίκτυο για να ενημερωθούν οι ενδιαφερόμενοι.

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου